Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    Ursprungligen postat av Nitra98
    Ny teori: Kan rommen varit obefruktad och honorna släppte den för det? Det är ju trots allt väldigt unga honor? Observera att jag just inte kan något om räkor...
    Mina glasräkor äter upp sin egen obefruktade rom.. Det tar några timmar bara sen finns det ingen rom kvar.
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      Ursprungligen postat av Nitra98
      Ny teori: Kan rommen varit obefruktad och honorna släppte den för det? Det är ju trots allt väldigt unga honor? Observera att jag just inte kan något om räkor...
      Jag vet inte heller, men det är jättebra om du ser olika beteenden och skriver om det i den här tråden t ex så lär vi oss allesammans mer och mer.

      Det är ju mycket möjligt att det är som miiaoo skriver att hennes glasräkor gör.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        Ursprungligen postat av miiaoo
        korsar sig White pearl och Crystal red?
        Om jag fattat korsningsschemat rätt ska dom inte kunna korsa sig. Men jag skulle inte blanda dom ändå av den anledningen att WP förökar sig mer än kaniner och säkert kan ta över hela karet och tränga undan CR.
        Men om du testar så skriv gärna här hur det går. All information om räkor är väldigt välkommen.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Eurydike
          • September 2004
          • 931

          När jag köpte mina första amano så hade en hona rom. Men den plockade hon av själv kron för korn och åt upp. Jag har läst senare att de kan göra så vid stress tex vid flytt. Men de kan ju bli stressade för mycket. Ommöblering i akvariet, hastigt ändrade vattenvärden osv. Kanske något sådant?

          Kommentar

          • Nitra98
            • June 2005
            • 1987

            Ursprungligen postat av Eurydike
            När jag köpte mina första amano så hade en hona rom. Men den plockade hon av själv kron för korn och åt upp. Jag har läst senare att de kan göra så vid stress tex vid flytt. Men de kan ju bli stressade för mycket. Ommöblering i akvariet, hastigt ändrade vattenvärden osv. Kanske något sådant?
            Ja, jag har sett mina amano släppa rommen vid stress men grejen är att körsbären verkar trivas så himla bra, därför tycker jag det är konstigt att de verkar släppa sin rom? Tror mer att rommen är obefruktad då, helt enkelt.
            Min zoon

            Kommentar

            • guineapig
              • April 2003
              • 157

              Hur varmt har du akvariet? Vet du vad du har för Ph och Kh?

              Jag har haft några tigerräkor som dött oförklarligt senaste tiden men jag tror det har med den extrema värmen att göra då syresättningen i vattnet blir sämre ( har säkert haft över 30grader i en del akvarier)och bakterie/virus/parasit tillväxt främjas.

              Har du några hanar i akvariet? dum fråga kanske men ibland kan det vara så enkelt.....

              mvh

              Daniel

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Ursprungligen postat av guineapig
                Hur varmt har du akvariet? Vet du vad du har för Ph och Kh?

                Jag har haft några tigerräkor som dött oförklarligt senaste tiden men jag tror det har med den extrema värmen att göra då syresättningen i vattnet blir sämre ( har säkert haft över 30grader i en del akvarier)och bakterie/virus/parasit tillväxt främjas.

                Har du några hanar i akvariet? dum fråga kanske men ibland kan det vara så enkelt.....

                mvh

                Daniel
                Tigrarna som dog för dig... var det honor med rom?
                Jag har fått tag i sex tigrar och för ett tag sen dog en gravid hona oförklarligt. Dom andra mår bra och det har tom kläckts en kull ungar och den honan fick ny rom bara några dagar senare.
                Jag funderar lite på om det inte är en rätt stor påfrestning att få fram och bära rommen för honorna. Jag tycker mig ha märkt att det händer då och då att just honor med rom dör medan alla andra mår bra.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Nitra98
                  • June 2005
                  • 1987

                  Ursprungligen postat av guineapig
                  Hur varmt har du akvariet? Vet du vad du har för Ph och Kh?

                  Jag har haft några tigerräkor som dött oförklarligt senaste tiden men jag tror det har med den extrema värmen att göra då syresättningen i vattnet blir sämre ( har säkert haft över 30grader i en del akvarier)och bakterie/virus/parasit tillväxt främjas.

                  Har du några hanar i akvariet? dum fråga kanske men ibland kan det vara så enkelt.....

                  mvh

                  Daniel
                  Jag har ca 7.5 i ph, kh har jag ingen aning om... I ett "exakt likadant" kar har jag vanliga guppy och white pearl-räkor, där går 2-3 räkor med rom men de kanske är aningen tåligare? Kan ju vara värmen som ni säger och att det är påfrestande att få ner rommen. Hade turen att se en wp få ner sin rom och kan tänka mig att det faktiskt kostar på...
                  Och jo, jag har hanar i karet.
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • guineapig
                    • April 2003
                    • 157

                    "Tigrarna som dog för dig... var det honor med rom? "

                    två styck var honor med rom....trist...och en var en hane. Vet faktiskt inte riktigt vad det beror på, de andra verkar må bra och jag får en del yngel men inte så många som jag skulle önska. Det hade varit otroligt kul om man kunde få lite jämförelsedata från någon i Asien som kunde observera vilda räkor och se om de ibland dör när de bär på rom. Får väl åka dit själv och kolla........

                    Daniel

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Är det vattnets hårdhet som spökar när det blir färre yngel tror du, Daniel?
                      Jag räknade nyss in 11 Tigerungar i rätt olika storlek. Men dom är från en och samma kull. Den största är i alla fall 3 ggr så stor som den minsta. Det finns säkert fler gömda i grönskan.
                      Det är jättespännande att vänta på att få se hur dom blir med ränderna.

                      Såg idag ett gäng CR med jättedålig färg. Dom är knappt halvstora. Nu är frågan om jag ska plocka bort dom så dom inte blandar sig med de andra, eller om dom kan vara bärare av snygg färg och ränder trots att dom ser så bleka ut, men dom är pigga. Så det är inget fel på dom... hoppas jag.
                      Jag kan flytta dom till något kar med lite guppys.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • miiaoo
                        • January 2006
                        • 2815

                        sorg!..

                        Mina CR räkor dör!
                        Jag har bara haft 3 av dom i två veckor och dom andra 5 i en vecka och nu har i alla fall två dött!

                        Jag hoppades in i det sista att det var en räka som skulle ömsa igårrkväll för det såg ut som att skalet sprack och räkan försökte ta sig ut. Men den ligger kvar i dag och är blek och ser klart död ut. Dessutom ligger en till på rygg och är blek. Kanske kan jag hoppas på att den ska ömsa och att den bara ligger stilla.

                        Dom andra är pigga och rotar i sanden och simmar omkring. Jag vet inte vad jag ska tro. Jag har dock en del snäckskal i vattnet, kan det ha gett för högt ph så skalen blivit för hårda för att dom ska kunna ta sig ur dom?

                        Någon som har nån idé?
                        *ledsen*
                        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                        Kika gärna in i min dagbok!

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          Jag har både lite snäckskal och sepiaskal hos räkorna och det funkar. Men för att veta ordentligt borde man mäta vattnets pH och kh.
                          Guineapig/Daniel har rejält hårt vatten där han bor men räkorna (han har jättefina CR också) mår bra osv men har haft lite svårt att föröka sig tills han mjukade vattnet.
                          Men hur varmt har du hos dom och hur ofta gör du vattenbyten? Mina verkar inte så superkänsliga för lite högre temp, uppåt 28 grader har det blivit nu i sommar. Men jag byter mycket vatten en gång i veckan. Dom verkar mer känsliga för vatten som blivit lite dåligt.
                          Skulle det kunna vara det?

                          Förresten, hur nystartat är karet?
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • miiaoo
                            • January 2006
                            • 2815

                            Ursprungligen postat av Sonja
                            Jag har både lite snäckskal och sepiaskal hos räkorna och det funkar. Men för att veta ordentligt borde man mäta vattnets pH och kh.
                            Guineapig/Daniel har rejält hårt vatten där han bor men räkorna (han har jättefina CR också) mår bra osv men har haft lite svårt att föröka sig tills han mjukade vattnet.
                            Men hur varmt har du hos dom och hur ofta gör du vattenbyten? Mina verkar inte så superkänsliga för lite högre temp, uppåt 28 grader har det blivit nu i sommar. Men jag byter mycket vatten en gång i veckan. Dom verkar mer känsliga för vatten som blivit lite dåligt.
                            Skulle det kunna vara det?

                            Förresten, hur nystartat är karet?
                            Karet har varit igång i ett halvår och vattenbyten på ca 40 % i veckan och det är relativt nybytt. 3 dagar sen tror jag det var sist.
                            Vattnet är inte speciellt mjukt men inte så hårt heller. Christer kollade åt mig på A-lagret. Ph innan snäckskalen ladesi var 7.
                            Det enda jag kom att tänka på är att jag gjorde rent filtret sist jag gjorde rent. Men inte extremt rent utan i lite använt akvarievatten och utan att skölja ur det speciellt mycket.
                            Jag bor ju i Danderyd så jag antar att du och jag har rätt så lika vatten från kranen.
                            Jo, tempen i karet har vait ca 28 grader tidigare men jag har sänkt värmaren till att slå på vid 26 grader. Det spelar dock ingen större roll eftersom vi har runt 26-28 grader i lägenheten nu på sommaren.
                            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                            Kika gärna in i min dagbok!

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              Ja visst ja, du bor också i Sthlmstrakten. Då har vi samma vatten.
                              Jag kan inte komma på vad det skulle kunna vara. Vi har ju ungefär samma temp, liknande rutiner för vattenbyten mm. Ditt kar är inte nystartat och jag gör på samma sätt som du när jag rensar filtren då det behövs.

                              Ingen annan som har någon idé?
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              • Raven
                                • February 2005
                                • 15385

                                vad finns det för inredning ?
                                ljustider ?
                                nt som stressar ?
                                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                                Faktatråd Om AkvarieVatten
                                Växtakvaristernas Paradis

                                Kommentar

                                Arbetssätt...