Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    Ursprungligen postat av Eurydike
    Mina tål 30 i alla fall om nu den där klistertermometern är så tillförlitlig. Men det är 30 i rummen så helt osannolikt är det ju inte.
    Då dog hon väl av något annat då... Det är så sällan, så gott som aldrig, räkorna dör så man undrar ju vad det är, när det händer! Hon var röd och fin, syntes inga skador och hon hade rom...

    Jag har 29 grader i det karet (klistertermometer ) men också 29 grader i rummet....
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      Gör du ordentliga vattenbyten? Det är ännu viktigare nu när tempen är hög. Byt med betydligt svalare vatten. Hög temp gör att nerbrytningen av allt möjligt i karen går mycket fortare. Det kan bli syrebrist och pH kan sjunka. Kan du ta bort täckglasen, kanske sänka vattennivån lite om du är rädd att någon hoppar ut. Håll persienner nere, vädra på nätterna så tempen inne går ner lite. I värsta fall släck belysningen i karet, den ger en del värme.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        Min körsbärsräka på rymmen som av nån anledning hamnade i diskuskaret har nu en hel familj med sig, har räknat dem till fem stycken samtidigt... lägger till några som gömmer sig så är de säkert tio. I det karet är det konstant 30 grader varmt och de verkar inte lida någon nöd. De är pigga som rackarns och blir uppenbarligen fler och fler. Jag kommer inte ihåg hur länge de gått däri men det är ju ett par månader nu i alla fall. Bara sådär upplysningsvis om körsbärsräkor och temperatur...
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          har 26-30gr i mitt kar och dom klagar inte och har inte direkt nån kraftig ytcirkulation heller men växterna stormtrivs och både vattenpesten och vattenspikbladen växer över 1cm per dag så dom producerar en del syre.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Birgitta W
            • October 2005
            • 2764

            Jag har kanske 15 räkor i det karet + endlersyngel, och dom andra mår bra...
            Jag har fällt persiennerna, byter vatten varje dag till kallt. Har i petflaskor med fruset vatten i... Det enda jag inte prövat är att släcka belysningen.

            I mitt sällskapskar hittade jag en död otocinclus idag... Dom är ju känsliga förståss.
            Den var rund om magen och hade fina färger, andra som dött har haft röda fläckar, så inte den här. I det karet kör jag samma rutiner som i räkkaret...

            Ja, denna värme... Börjar bli för mycket, t.o.m. för mig som annars brukar må bättre av värme, mindre värk...

            Men det är en helt annan tråd!!!
            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

            Min zoon :
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

            Kommentar

            • miiaoo
              • January 2006
              • 2815

              Räksex!
              Jag undrar över hur snabbt en parning går till för Crystal Red och hur dom bär sig åt under själva "förspelet". Jag vet att själva akten är mage mot mage.

              Mina alldeles nyinköpta CR parade sig troligen bara ett par timmar efter nersläpp i sitt nya kar igår så jag undrar om det eg var ett bråk eller om dom faktiskt fick till det..
              Räkbebbar vore ju fint!!
              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

              Kika gärna in i min dagbok!

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                När jag har suttit och kollat mina räkor så går parningen rätt snabbt. Hanen/hanarna simmar omkring och söker honor. När dom hitter en lämplig så går dom efter en stund och försöker komma upp på ryggen på honan. Är hon intresserad så står hon kvar och hanen kan krypa ner under henne, buk mot buk. Är hon inte intresserad så går, eller springer hon bara iväg och hanen åker av. Den parning jag sett så trillade dom ner och låg på sida mot varandra i ca 5-10 sek innan dom for iväg åt olika håll. Men jag har bara sett en hel parning, och det var körsbärsräkor, så jag vet inte om den var långsam, normal eller snabb
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  Inaktiva räkor...

                  Vad gör man för att få räkorna aktivare? Kanske har jag för få, bara 3 st i 60 liter men jag tyckte att dom var mycket piggare i affären, a-lagret. Men så är ju dom fler också, sisådär några hundra..
                  Någon som har en aning? Jag har ju glasräkor och en gabonräka också och dom är mycket aktivare.

                  Eller är Crystal red inte så pigga av sig..?

                  Korkad tanke kanske men hur är era CR? Vad gör dom hela dagarna?
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • miiaoo
                    • January 2006
                    • 2815

                    Jag igen..

                    Jag kom precis på en sak.

                    Snäckor har ju mängder med mikroorganismer i sina inälvor och en hel del kommer ju ut i vattnet med avföringen. Kan det vara en bra idé att ha en filterräka i sällskap med nämnda snäckor? Han bör ju ha nytta av mikroorganismerna som föda, eller?

                    Krävs det många snäckor för att en sån räka ska må bra? Svår fråga så klart men jag undrar eftersom jag har ett mindre kar, 60 liter, där det bor 3 mindre snäckor och en äppelsnäcka och några tetror och 3 CR. JAg vill i så fall sätta över min största räka, filterräkan, i det mindre karet för att ha ska få mer mat. Det är nog väldigt dåligt med mat till honom där han bor nu och det finns dessutom för mycket konkurrens om maten eftersom han bor med glupska fiskar.

                    Vad tror ni? Funderingar eller åsikter?
                    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                    Kika gärna in i min dagbok!

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Jag svarar på första, vet inget om filtrerarna.
                      När jag fick mina första CR, sex små pyttisar, så "försvann" dom tämligen omgående. När dom blev lite större började dom synas mer. Men en försvann för gott.
                      Men inte förrän dom fått några kullar med yngel började dom synas mer. Dom verkar helt klart känna sig tryggare om dom är fler.
                      Nu har jag gjort iordning ett 120-liters som jag flyttar över CR till och där är dom väldigt aktiva. Speciellt när det är mat på gång. Dom verkar gilla att ha en hel del fritt simutrymme, och jag har inga fiskar med dom i det större karet. I det gamla, på 37.5 liter, så har jag ett litet gäng "dvärgrasboror" (Boraras brigittae) som inte blir större än ca 20 mm på längden med stjärten inräknad.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Nitra98
                        • June 2005
                        • 1987

                        Slänger in en fråga här, för här verkar experterna hålla till :
                        Jag har ganska nyligen fått ett gäng körsbärsräkor och då hade de allra flesta honorna rom-fläck. Nu har nästan ingen fläcken kvar men ingen bär på rom heller så det verkar som om de släpper den av någon anledning? Den enda hona som (nästan genast) bar på rom dog såklart... (För övrigt den enda som dött och av helt okända skäl...) Någon som kan gissa vad som är fel?
                        De verkar må bra och trivas i karet (ca 50 liter) , de knallar omkring överallt, sitter i flytväxterna och surfar emellanåt på vattenströmmen från mitt lilla innerfilter. I övrigt har jag Amanoräkor och lyrstjärtsguppy i samma kar, alla verkar trivas fint tillsammans. Så varför har de ingen rom?
                        Hoppas på hjälp.
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          Hur länge har du haft räkorna? Att en gravid hona dog behöver inte vara någon fara för alla andra. Jag tycker det verkar som om de gravida honorna är lite mer känsliga än de andra. Men jag gissar lite nu.
                          Jag funderar på om de som hade äggfläckar haft rom i tre veckor och fått ungar som du missat? Skulle det kunna vara möjligt? Hur många räkor har du och hur många hade äggfläckar?
                          Kul att du har dom i ett lite större kar. Dom gillar verkligen att få lite simutrymme, bara inte guppyna jagar dom för mycket.
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • miiaoo
                            • January 2006
                            • 2815

                            korsar sig White pearl och Crystal red?
                            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                            Kika gärna in i min dagbok!

                            Kommentar

                            • Nitra98
                              • June 2005
                              • 1987

                              Ursprungligen postat av Sonja
                              Hur länge har du haft räkorna? Att en gravid hona dog behöver inte vara någon fara för alla andra. Jag tycker det verkar som om de gravida honorna är lite mer känsliga än de andra. Men jag gissar lite nu.
                              Jag funderar på om de som hade äggfläckar haft rom i tre veckor och fått ungar som du missat? Skulle det kunna vara möjligt? Hur många räkor har du och hur många hade äggfläckar?
                              Kul att du har dom i ett lite större kar. Dom gillar verkligen att få lite simutrymme, bara inte guppyna jagar dom för mycket.
                              Jag är "säker" på att ingen har kunnat gå med rom i tre veckor utan att jag märkt det. Jag räknade dem när jag fick dem och då var det 16 st, nu är det 15 vad jag vet, har inte sett att någon mer dött men det är svårt att veta vem man redan räknat när de är i karet.. Tyvärr tänkte jag inte på att kolla hur många som hade äggfläck när jag fick dem, vet bara att det var många. Flera av dem har nu "början" till romfläck igen, men som sagt tror jag inte jag kan ha missat någon som gått med rom då jag hänger med näsan tryckt mot karet flera gånger dagligen.
                              Förresten, guppyna jagar dem inte alls, alla verkar sköta sitt.
                              Min zoon

                              Kommentar

                              • Nitra98
                                • June 2005
                                • 1987

                                Ny teori: Kan rommen varit obefruktad och honorna släppte den för det? Det är ju trots allt väldigt unga honor? Observera att jag just inte kan något om räkor...
                                Min zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...