Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    Ursprungligen postat av Sonja
    Det funkade ju hur bra som helst. Tack, tack. Finns en liten "nackdel", man kan inte klicka upp bilden speciellt stor jämfört med det krångliga sättet. Men å andra sidan vet jag inte om folk brukar göra det. Det här var så mycket enklare så jag gör nog så här nu i stället.
    Jag har iofs aldrig provat att länka till den stora bilden... Undrar om det funkar?? Jupp det verkar gå bra....

    Birgitta: Tro mig när jag skriver detta... Kan jag så kan du och resten av världen med...
    Bifogade filer
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      Nämen... funkade det till stora också. Kanonbra ju Då smyger man runt Kb på något finurligt sätt.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Birgitta W
        • October 2005
        • 2764

        Jo, jag lyckades få in en bild i en länk, och en avatar!
        Men det är ju rena förskolearbetet jämfört med det ni sysslar med!
        Jag förstår inte ens språket ni använder, alla termer...
        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

        Min zoon :
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          Ursprungligen postat av Birgitta W
          Jo, jag lyckades få in en bild i en länk, och en avatar!
          Men det är ju rena förskolearbetet jämfört med det ni sysslar med!
          Jag förstår inte ens språket ni använder, alla termer...
          Var nyfiken och fråga på. Annars lär man sig inget Precis alla har varit nybörjare, som tur är
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Eurydike
            • September 2004
            • 931

            Olika tillsammans

            Är det någon som har olika räkor tillsammans. Sådana som "föder" levande unger tänker jag på då. Typ Cherry red ihop med White pearl.
            Undrar om det är mer regel än undantag att de korsar sig med varandra. De skulle ju vara väldigt fina ihop i samma kar. Men man vill ju inte få en massa korsningar.

            Kommentar

            • ralp
              • October 2004
              • 639

              RC och Whitepearl korsar sig inte... Allt som har ett kryss går bra att ha ihop...

              Hejhopp. R
              110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
              Vittina semiconica; Neripteron auriculata
              18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
              16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                Ursprungligen postat av Lenmar
                Jisses va snygga CR är.... Särskilt den vi såg bild av från mässan Kjell hade varit på.... Varför är de dyrare?
                Ja det handlar väl helt enkelt om att de är urvalsodlade för att få fram en speciell kulör (skarpa och klara färger). Detta har säkert tagit många år av urvalsodling att få fram dessa och sedan kanske ändå bara en av hundra blir så "fin".

                Så om man skulle få för sig att köpa sådana så är det ju då viktigt att man fortsätter avla på så sätt annars "försämras" färgerna snabbt och priserna blir "normala".
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • tulle89
                  • March 2006
                  • 1183

                  Hejsan alla räkisar...

                  Köpte mina första räkor igår och det fick bli 4 st körsbärsräkor där jag verkar har fått 2 hannar (mindre och med blekare) och 2 st fina honor.
                  De är cirka en centimeter långa och det verkar som om den ena honan redan är gravid för hon har typ gula ägg i magen.
                  Svaret finns säkert redan i tidigare inlägg men det har blivit en del sidor här nu och jag är inte speciellt sugen på att läsa igenom alla dessa.
                  Så jag undrar hur lång tid mamman är gravid (har för mig att jag läst 3 veckor men inte säker..) och hur föds de små änglarna? . Lägger typ mamman ut äggen så det kläcks eller föds de levande eller hur går det egentligen till?

                  Har räkorna med ett antal guppy och hoppas verkligen inte de ska vara för taskiga och äta upp alla räkynglen, om det blir några då vill säga...

                  // MVH Tulle
                  Med Vänliga Hälsningar Tulle

                  Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    Från att körsbärshonan fått ner rommen under stjärten tar det ca 3 veckor innan rommen kläcks. En tjej som sett själva kläckningen skrev att ynglen kläcks när honan håller kvar rommen och dom kryper själv iväg från henne.
                    Har du mycket växter och inte för många guppys borde det klara sig en del räkyngel. Ynglen är 2-3 mm långa då dom kläcks. Hoppas det går bra för dina räkor
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • tulle89
                      • March 2006
                      • 1183

                      Tack för svaren Sonja!

                      Har rätt mkt växter som växer på rätt bra så dröjer det några veckor till innan äggen ska knäckas så hinner det nog växa på en bra bit till .

                      Men hur menar du egentligen med att när rommen har kommit under stjärten?Som det ser ut nu så har honan bara rommen i magen typ...
                      Ska rommen åka längre ner sen då?

                      // MVH Tulle
                      Med Vänliga Hälsningar Tulle

                      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                      Kommentar

                      • Eurydike
                        • September 2004
                        • 931

                        Jag har haft den stora äran att få se två räkförlossningar...eller vad man nu kallar det...kläckning kanske? I alla fall... Så satt honorna i båda fallen med svansen liten uppåtböjd och fläktade med simbenen mycket försiktigt medan det kröp fram färdiga små räkor på typ 1-2mm max. Det kom ett och ett med lång tid emmellan ibland. Likadant båda gångerna. Jag har bara räkor och mal och ibland fiskyngel i det karet. Så det finns ju inget hot för räkorna. Annars kan nog små räkbebisar lätt bli mat och man inte har gott om gömställen i javamossa eller liknande täta växter.

                        Det är romanlag du ser genom räkan. Senare bär de den under svansen, mellan simbenen. Om den befruktas först när honnan satt den där eller om de parar sig och honan bär den där efter det vet jag inte. Båda kan väl vara tänkbara anser jag.
                        Senast redigerad av Eurydike; 16 June 2006, 18:19.

                        Kommentar

                        • tulle89
                          • March 2006
                          • 1183

                          Japp då vet jag vad jag ska titta efter
                          Men det störta problemet kvarstår, att hitta dem . Hittat de båda ljusare hanarna men givetvis ingen hona när man behöver dem (som alltid )

                          // MVH Tulle
                          Med Vänliga Hälsningar Tulle

                          Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                          Kommentar

                          • Anjodar
                            • January 2006
                            • 80

                            Bottenmaterial i räkkar

                            Vad har ni alla för bottenmaterial i räkkaret?
                            Jag har läst att sand är ultimat, men har engelsk sjösten själv av mindre modell. Min CR-hona har haft rom som var mörkbrun, var den befruktad då? Nu är den borta sedan ett par tre dagar men inte en endaste liten miniräka i sikte.. Jag har massor med växter så dom kanske gömmer sig den första tiden.

                            Är på gång att skaffa någon sort till, Då blir det White pearl, tror jag. Dom är ju så himla fina. Bara jag får tag i ett litet akvarium till, söker med ljus och lykta efter något billigt litet kar. Vilket filter är bäst för räkor och förhoppningsvis babyräkor?
                            I mitt CR-kar har jag inbyggt så nu när jag kanske har bäbisar där så har jag försökt täcka "insugen" med javamossa, verkar vara en dålig ide.. Har nån någon bättre.

                            Verkligheten är en föreställning,
                            en tankeform

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              Jag har fin rådasand med lite grövre grus lagt ovanpå lite här och där. Ser rätt naturligt ut, tror jag.
                              CR har mörkbruna romkorn. Dom borde varit befruktade, dom du såg. Javamossa funkar inte som yngelfilter framför insug. Ynglen är 2-3 mm långa och håller gärna till inne i javamossa. Då kliver dom lätt in i filtret genom mossan. Lite svårt att säkra ett inbyggt filter tror jag. Kan du på något sätt täcka insuget med lite finare filtermatta, nylonstrumpa eller fint myggnät?
                              Någonslags litet luftdrivet skumgummifilter är nog det bästa för räkyngel, eller ett ryggsäcksfilter med en filterpatron/filtermattebit som förfilter på insuget.
                              Annars ett litet motordrivet filter med t ex nylonstrumpa över nederdelen av filtret.
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              • Raven
                                • February 2005
                                • 15385

                                bottenfilter och 2-4mm grus funkar super till körsbär.
                                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                                Faktatråd Om AkvarieVatten
                                Växtakvaristernas Paradis

                                Kommentar

                                Arbetssätt...