Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Crystal red

    Ha! ha! Såg att Kjell hann före medan jag skalade ner min bild. Här är en Crystal redhona med rom och lite annan färgrandning.
    Dom sägs vara lite känsligare än Red cherry/körsbär och kosta mer, ibland 3 ggr mer, ibland "bara" dubbelt så mycket.
    Bifogade filer
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      Ursprungligen postat av Sonja
      Ha! ha! Såg att Kjell hann före medan jag skalade ner min bild. Här är en Crystal redhona med rom och lite annan färgrandning.
      Dom sägs vara lite känsligare än Red cherry/körsbär.
      Till Sonja... vet inte om du vet men jag tror att du inte vet när du säger att du skalade... så förlåt om jag kommer med lite duminfo... Man kan länka till fotona i sitt bildgalleri utan att behöva skala...

      Jisses va snygga CR är.... Särskilt den vi såg bild av från mässan Kjell hade varit på.... Varför är de dyrare?
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        Ursprungligen postat av krylbo
        Jag har haft dom typ två veckor, så det är ju inte omöjligt att dom hann befruktas innan jag fick dom. Jag får hoppas på det!
        Det finns inga RC häromkring, måste beställa av Daniel t ex, som jag gjorde senast.
        Då får du hålla tummarna att det blir yngel ändå, att dom hann menar jag. När väl rommen kommit ner så går dom ca tre veckor med den innan den kläcks. Jag har läst att befruktad rom är gul, men har själv sett att rom som inte varit gul har varit befruktad och gett massor av räkyngel.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          Ursprungligen postat av Lenmar
          Till Sonja... vet inte om du vet men jag tror att du inte vet när du säger att du skalade... så förlåt om jag kommer med lite duminfo... Man kan länka till fotona i sitt bildgalleri utan att behöva skala...

          Jisses va snygga CR är.... Särskilt den vi såg bild av från mässan Kjell hade varit på.... Varför är de dyrare?
          Oj, det har jag också missat hur man gör. Jag gör på ett jätteomständigt sätt. Om jag vill använda en bild från mitt galleri så sparar jag ner den i en mapp, skalar ner den i Kb och sparar om och laddar upp.
          Hur gör du när du länkar då?

          Jo dom där Crystal red som Kjell fotade på mässan drömmer jag om ibland. Det verkar svårt att få dom att behålla den vita färgen täckande när man avlar. Jag tror det i alla fall, och dom där räkorna Kjell fotade var ju mest vita egentligen, med röda stjärtar och en röd romb på nacken.

          Jag tror det är lite av efterfrågan som gör att dom är dyrare. Dom är ju väldans snygga, både hane och hona jämfört med körsbär. Den knallröda färgen gör ju att dom syns så bra hela tiden, även ynglen. Sen ska dom vara lite känsligare för bl a hög vattentemp. Tror dom är känsligare för lite dåliga vattenvärden också.
          Dom går längre med rommen också, ca 4 veckor mot körsbärens 3. Det gör att dom inte förökar sig lika snabbt som körsbären.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • krylbo
            • May 2006
            • 14

            Ursprungligen postat av Sonja
            Då får du hålla tummarna att det blir yngel ändå, att dom hann menar jag. När väl rommen kommit ner så går dom ca tre veckor med den innan den kläcks. Jag har läst att befruktad rom är gul, men har själv sett att rom som inte varit gul har varit befruktad och gett massor av räkyngel.
            Japp, jag får avvakta ett tag och se...
            Själva äggfläckarna är väldigt gul i färgen i alla fall

            Kommentar

            • Birgitta W
              • October 2005
              • 2764

              Oj, Crystal red är jättefina! Som körsbärs fast med vitt på sig då. Mina körsbärshonor är väldigt röda, som CR på bilden.
              Är det samma storlek på dom, CR och körsbär?
              Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

              Min zoon :
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Ursprungligen postat av Birgitta W
                Oj, Crystal red är jättefina! Som körsbärs fast med vitt på sig då. Mina körsbärshonor är väldigt röda, som CR på bilden.
                Är det samma storlek på dom, CR och körsbär?
                Man kan väl säga att CR är lika, eller tom något större än stora körsbärshonor. Både hanarna och honorna är lika stora. Honorna är fylligare över buken men dom är lika långa. Sen har dom ju samma snygga färg, bägge könen.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Ursprungligen postat av krylbo
                  Japp, jag får avvakta ett tag och se...
                  Själva äggfläckarna är väldigt gul i färgen i alla fall
                  Du kan väl skriva i den här tråden om hur det går. Alla fakta är välkommna och det skulle vara väldigt intressant att veta hur långt innan de parar sig. Samtidigt så går dom ju relativt länge med rommen under stjärten också.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Lenmar
                    • February 2004
                    • 6154

                    Ursprungligen postat av Sonja
                    Oj, det har jag också missat hur man gör. Jag gör på ett jätteomständigt sätt. Om jag vill använda en bild från mitt galleri så sparar jag ner den i en mapp, skalar ner den i Kb och sparar om och laddar upp.
                    Hur gör du när du länkar då?
                    Detta lärde jag ju mig efter ett tips av nån här på zoopet, så jag kom inte på det själv det måste jag erkänna... jag gjorde precis som du innan. Numer så lägger jag upp bilderna i galleriet och länkar därifrån. Jag öppnar bilden jag vill länka till, inte i stort format utan som thumbnail (tror jag det heter???), högerklickar och väljer egenskaper, där markerar och kopierar jag adressen, sedan tar jag via 'Hantera bifogade filer' och bifogar via URL istället... Fattar du vad jag menar, knappt jag gör det själv... Kräver att man har två zoopetfönster öppna samtidigt men jag tycker det går fortare än att gå in och skala bilden i min burk, kräver ju inte heller att jag har olika storlekar sparade... Usch, nu håller jag på att snurra in mig....
                    Bifogade filer
                    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Jag troor jag förstår... ska testa.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • krylbo
                        • May 2006
                        • 14

                        Ursprungligen postat av Sonja
                        Du kan väl skriva i den här tråden om hur det går. Alla fakta är välkommna och det skulle vara väldigt intressant att veta hur långt innan de parar sig. Samtidigt så går dom ju relativt länge med rommen under stjärten också.
                        Japp, ska jag göra!

                        Tack för all info!

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          Jag testar Lenmars betydligt enklare sätt att länka in en bild från mitt galleri.
                          Bifogade filer
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • Birgitta W
                            • October 2005
                            • 2764

                            VAD ni är duktiga! Allt datasnack verkar som rena grekiskan för mig...
                            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                            Min zoon :
                            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              Ursprungligen postat av Lenmar
                              Detta lärde jag ju mig efter ett tips av nån här på zoopet, så jag kom inte på det själv det måste jag erkänna... jag gjorde precis som du innan. Numer så lägger jag upp bilderna i galleriet och länkar därifrån. Jag öppnar bilden jag vill länka till, inte i stort format utan som thumbnail (tror jag det heter???), högerklickar och väljer egenskaper, där markerar och kopierar jag adressen, sedan tar jag via 'Hantera bifogade filer' och bifogar via URL istället... Fattar du vad jag menar, knappt jag gör det själv... Kräver att man har två zoopetfönster öppna samtidigt men jag tycker det går fortare än att gå in och skala bilden i min burk, kräver ju inte heller att jag har olika storlekar sparade... Usch, nu håller jag på att snurra in mig....
                              Det funkade ju hur bra som helst. Tack, tack. Finns en liten "nackdel", man kan inte klicka upp bilden speciellt stor jämfört med det krångliga sättet. Men å andra sidan vet jag inte om folk brukar göra det. Det här var så mycket enklare så jag gör nog så här nu i stället.
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              • Sonja
                                • October 2003
                                • 7357

                                Ursprungligen postat av Birgitta W
                                VAD ni är duktiga! Allt datasnack verkar som rena grekiskan för mig...
                                Ha! ha! Jag har preciiiis för mig att du fick in foton i trådarna helt själv efter lite småtips
                                Alltid nyfiken!
                                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...