Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    Ursprungligen postat av svea
    Japp! Det går framåt.
    Jag har besökt hans affär, mycket fint. Han är en trevlig person, som även svarar på mejl säger dom som provat.
    Affären har säkert bytt ägare många gånger sedan dess men han vet kanske..
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      Nej det är inte samma butik. Janne har jobbat som arkitekt tidigare, men har säkert sprungit i alla akvariebutiker själv. Den här butikslokalen har han själv byggt om från garage till akvarielokal.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Mamma Mia
        • December 2004
        • 2504

        Jag fick ju hem mina humlor samma dag som Sonja, och de bor i ett litet kar bredvid datorn så länge. Bleka av fasa de första dagarna, men nu har de mörknat och ser ut som mina gamla humlor gjorde. Jag har haft humlor i två omgångar, och båda gångerna har de strukit med på grund av för lågt ph - de verkar vara extremt känsliga för det. Hade 6.8 vid senaste massdöden...
        Always look at the bright side of life

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          Oj då! Men var det inte värmen, trodde du? Mina var helt försvunna något dygn, men nu kilar dom omkring rätt bra och har också mörknat, utom en som ser ut att ha beige ränder. Nyss såg jag sju samtidigt Jag tinar precis lite fryst artemia åt dom. Det är dom lika galna i som alla andra räkor jag har.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            Mina nya småhumlor

            Nya bilder på två olika färgtyper på mina nya humleräkor. Kul va?
            Någon som kan gissa vilken variant av humla det är? Själv gissar jag "New bee".
            Bifogade filer
            Senast redigerad av Sonja; 04 June 2006, 22:27.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • Vandal
              • January 2006
              • 1655

              fick precis hem några likadana jag också... har också en som är lite ljusare än de andra...de går på tillväxt med mina körsbär tills jag skaffat lite fler och de har lite storlek, sen får de eget akvarium...
              over and out /Petter
              Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

              http://saltvattenvandal.blogspot.com/

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Igår kom jag hem med sex små tigerräkor från Södermalms akvarieaffär. Dom är jättefina
                Nu har faktiskt Janne Wester som äger butiken, fem olika dvärgräkssorter: Körsbär, White pearl, Crystal red, New bee/humle och tiger. Rätt välsorteratd när det gäller räkor, tycker jag
                Jag ska fota så fort mina små tigrar aklimatiserat sig och fått fått fin teckning.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • ralp
                  • October 2004
                  • 639

                  Fina humleräkor - Sonja. Vilken sort det är kan jag dock inte uttala mig om. De ser iallafall likadant ut som de som jag köpte i Tyresö - samma grossist - skulle jag tror.

                  Hejhopp. Ralp
                  110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                  Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                  18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                  16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                  Kommentar

                  • Birgitta W
                    • October 2005
                    • 2764

                    Ursprungligen postat av Sonja
                    Igår kom jag hem med sex små tigerräkor från Södermalms akvarieaffär. Dom är jättefina
                    Nu har faktiskt Janne Wester som äger butiken, fem olika dvärgräkssorter: Körsbär, White pearl, Crystal red, New bee/humle och tiger. Rätt välsorteratd när det gäller räkor, tycker jag
                    Jag ska fota så fort mina små tigrar aklimatiserat sig och fått fått fin teckning.
                    Hur många sorters räkor har du nu, Sonja?
                    Jag har bara två, amano och körsbärs...
                    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                    Min zoon :
                    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Jag har fem olika nu, körsbär, White pearl, Crystal red, humla och tiger. Alldeles lagom, tycker jag själv
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        Ursprungligen postat av ralp
                        Fina humleräkor - Sonja. Vilken sort det är kan jag dock inte uttala mig om. De ser iallafall likadant ut som de som jag köpte i Tyresö - samma grossist - skulle jag tror.

                        Hejhopp. Ralp
                        Har dina humlor också lite olika nyanser?
                        Om man jämför här så är det ju väldigt likt http://shrimpnow.com/modules.php?nam...ewarticle&id=1
                        speciellt den undre bilden där man ser två varianter på färg.
                        Mina humlor kommer säkert från samma grossist, Imazo. Det är dom som störst och dom har ju alla småräkor på sin beställningslista.
                        Har du fått räkyngel på dina humlor?
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • Eurydike
                          • September 2004
                          • 931

                          Ursprungligen postat av Sonja
                          Jag har fem olika nu, körsbär, White pearl, Crystal red, humla och tiger. Alldeles lagom, tycker jag själv
                          Du som har några olika sotrers räkor. Är det någon skillnad på dem tycker du i beteende, livlighet osv?
                          Har ju ett helt räkfritt akvarium. Så förkastligt ;-)
                          Men det finns ju så mycket att välja på. Var lite inne på de gröna men så är ju de inte så lätta att se bland alla växter. Vad skulle du rekommendera om man bara skulle köpa en sort?

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            Ursprungligen postat av Eurydike
                            Du som har några olika sotrers räkor. Är det någon skillnad på dem tycker du i beteende, livlighet osv?
                            Har ju ett helt räkfritt akvarium. Så förkastligt ;-)
                            Men det finns ju så mycket att välja på. Var lite inne på de gröna men så är ju de inte så lätta att se bland alla växter. Vad skulle du rekommendera om man bara skulle köpa en sort?
                            Jag har ju inte haft alla sorterna så länge än. Men spontant skulle jag säga Crystal red eller humleräkor. CR har jag haft sen i vintras och dom är väldigt trevliga när dom inte är för få, och dom blir ju fler helt av sig själva Dom syns bra pga den lysande röda/vita färgen och simmar omkring rätt mycket om dom bara har utrymme för det. Speciellt hanarna. Sen ser man ju räkynglen bra också eftersom dom har samma färg som de vuxna nästan direkt från början.

                            Humlorna är billigare att köpa in, i alla fall är dom mycket billigare från grossist så butikerna borde vara billigare om dom nu tar in såna. Jag har inte haft mina alls länge, men dom har blivit jättesnygga i färgen redan. Kanske är dom lite, lite skyggare? Men det kan nog bero på att dom bara är 10 i ett 25-liters kar med mycket gömställen. Jag hoppas förstås på yngel så dom blir lite fler. Få se om dom trivs så det blir ungar.

                            White pearl är väldigt snygga också, speciellt i ett kar som är lite mörkt. Då syns dom väldigt bra. Dom var lite skygga i början men när det började dyka upp räkyngel så ser man dom hela tiden. Det är nog dom mest aktiva räkorna jag har nu. Dom är ju lite genomskinliga, men honorna med rom är så otroligt vackra, och får de äta lite grönfoder (spirulinatabletter t ex) så får dom ganska gröna huvuden.

                            Körsbären är nog dom lättaste att ha. Dom förökar sig värre än vildguppys, men är lite färglösa i början. Hanarna är alltid rätt grå medan vuxna honor kan bli precis lika mörkröda som välkokta kräftor. Då är dom verkligen snygga, och med knallgul rom är dom något extra. Några av mina honor är lite mer åt det gammelrosa håller i stället, och med ett mörkare ganska brett band över hela ryggen ut på stjärten. Dom är inte lika aktiva som WP och CR, men det kan bero på att deras kar är mer tättplanterat.

                            Tigerräkorna köpte jag igår, så dom kan jag inte säga något om än. Men dom är snygga förstås

                            Oj vilken räkreklam det blev
                            Senast redigerad av Sonja; 08 June 2006, 18:07.
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • Vandal
                              • January 2006
                              • 1655

                              fem sorter... suck! ni har det bra där i huvudstaden...

                              mina körsbär är än så länge favoriter, mest eftersom det alltid är nåt litet som rör sig i javamossan... dessutom går min grupp på 10 vuxna med yngel i ett 60liters kar och man se dem nästan hela tiden... humlorna går på tillväxt i ett sällskapskar och gör nytta... men när de vuxit till sig får de också ett eget...

                              får ta mig en sväng till sthlm och köpa massa räkor, men nu jagar jag runt här i götet efter den "gröna" (C.babauti) och CR med lite size, de jag sett i affärer har knappt ömsat skal ännu... minismå...

                              när jag var pank däremot så fanns det gott om räkor, såg bla en som kallades zebraräka och tydligen var en microcardinia nån som har en aning om vilken art det kan vara? bild?

                              aja... nu sova kudden...
                              over and out /Petter
                              Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                              http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                              Kommentar

                              • Sonja
                                • October 2003
                                • 7357

                                Liten tiger

                                Här är en av mina nya små tigrar
                                Bifogade filer
                                Alltid nyfiken!
                                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...