Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    Ursprungligen postat av Raven
    70L till körsbärsräkor, räkna med att du då inte kommer få se dom ofta.
    även i mitt lilla 37liters kan dom gömma sej rätt bra.
    Menade inte att dom skulle gå där hela tiden... utan att om jag inte kan hålla mig till hösten, så får dom gå i ställningen över sommaren. Vill inte starta nåt nytt innan semestern lixom... sedan blir det nog det runda.. om dottern släpper till det vill säga...
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • Drabant
      • March 2006
      • 26

      Ursprungligen postat av Raven
      även i mitt lilla 37liters kan dom gömma sej rätt bra.
      Har du sej i akvariet? Och varför gömmer räkorna fisken? :P

      Kommentar

      • Eurydike
        • September 2004
        • 931

        Det där är nog väldigt olika. Mina räkor är i princip alltid framme. Är väl möjligen någon stund på morgonkvisten då de inte är lika aktiva, annars är de överallt. Fast då har jag förstås ingen fisk i akvariet. Jo en mal, men den är de inte rädda för.

        Kommentar

        • Birgitta W
          • October 2005
          • 2764

          Ursprungligen postat av Eurydike
          Det där är nog väldigt olika. Mina räkor är i princip alltid framme. Är väl möjligen någon stund på morgonkvisten då de inte är lika aktiva, annars är de överallt. Fast då har jag förstås ingen fisk i akvariet. Jo en mal, men den är de inte rädda för.
          Mina räkor är också framme för det mesta. Dom jag inte ser har säkert något annat för sig i bakre delen av karet... Annars kryllar dom överallt tycker jag!

          Jag har både endlers guppy och malar tillsammans med dom.
          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

          Min zoon :
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            Ursprungligen postat av Tant Nancy
            Tack Raven! Ska nog ta och inventera lådorna här hemma helt enkelt. Kollade på aquael 350 på PWSS och jag fattade inte riktigt din beskrivning... Men man bör ha en ganska bra cirkulation i alla fall, men aquael 350 skulle det ju bli 350 l/h i ett 11 liters... men den kanske är ställbar???

            Tror att jag har ett litet filter som tappat lite effekt, ska kolla om det kan fungera...

            Undrar just om jag klarar mig från att skaffa dom där räkorna till efter sommaren... Ska leverera en kull ancistrus i morgon... då blir det ett 70 kar över, där det bara bor 12 st C davidsandsiyngel...
            Mina räkor är mycket mer aktiva och syns mer om inte cirkulationen är för stark.
            I några räkkar har jag Fluval 1+ som jag trätt en nylonstrumpbit över insuget och satt fast med ett gummiband. Hur du än gör med filter så tänk på att det är räksäkrat så att inte nykläckta räkyngel på 2-3 mm kan slinka in. Dom är fenomenala på sånt.
            Annars är nog enkla luftdrivna små skumgummifilter bäst. Ingenstans för räkorna att krypa in och göra illa sig på och massor av smaskens på filterpatronen.

            Jag har inte haft en räka som hoppat ut, däremot en som troligen liftat med en vattenbytesmojäng jag gjort. Men jag har hört flera säga att deras småräkor hoppat ur karen. Jag kan tänka mig att dom lätt gör det om det finns fisk som dom försöker fly ifrån. Men har även hört om småräkor som hoppat ut ur kar utan fisk. Några cm kant borde funka om du inte har något täckglas. Jag tror det i alla fall.

            Jag tror du har räkor innom en månad och du... dom är starkt beroendeframkallande
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              Ursprungligen postat av Sonja
              Jag har inte haft en räka som hoppat ut,
              1 amano och 1 kanske 2 körsbär som hoppat.
              amanon kröp ur förste natten och körsbären hoppa ut i höstas.

              nu när ja pillar så lite som möjligt med akvariet så har dom alla trivs och stannat nere i vattnet trots en katt som knöt undan täckglaset några gånger.

              akvariet är nämligen kattens huvudsakliga vattenhål
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Ursprungligen postat av Raven
                1 amano och 1 kanske 2 körsbär som hoppat.
                amanon kröp ur förste natten och körsbären hoppa ut i höstas.

                nu när ja pillar så lite som möjligt med akvariet så har dom alla trivs och stannat nere i vattnet trots en katt som knöt undan täckglaset några gånger.

                akvariet är nämligen kattens huvudsakliga vattenhål
                Jag håller väldigt sällan på och rotar nere i etablerade kar. Raven, menar du att när du rotat lite så har dom blivit skraja och hoppat ut medan du höll på eller att dom blivit oroade och hoppat ut lite senare? Hur högt har du från vattenytan till glaskanten?
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Hum, du skrev ju att du har täckglas som missen flyttar. Missade det, sorry
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    Ursprungligen postat av Sonja
                    Raven, menar du att när du rotat lite så har dom blivit skraja och hoppat ut medan du höll på eller att dom blivit oroade och hoppat ut lite senare?
                    hoppat ut senare, men räcker alltså att ja gör ett större vattenbyte så blir dom mer oroliga för en dag.
                    min stora atya gabonesis springer och gömmer sej när ja gör vattenbyte.
                    greja i karet kan jag göra utan att dom blir rädda, börjar misstänka att de är nåt vajsing med vattnet.
                    är det enda ja kan tänka mej då jag ser till att ph ligger på 7.0-7.4 och urluftat kranvatten ligger på 7.4.

                    för att ge perspektiv så kan jag nämna att jag förra veckan tog en aquael 350 satte på lite slang för att se hur atya gabonesis skulle reagera på strömande vatten och den kom fram direkt och visade tydligt att den gillade vad jag gjorde och körsbären sprang inte och gömde sej heller så dom blir inte oroliga just av att jag gör nåt med akvariet.
                    i förrgår rev ja ut cabomban ja hade och ersatte den med vattenpest och körsbären kröp runt på händerna när ja plantera.

                    Hur högt har du från vattenytan till glaskanten?
                    5-30mm men inte märkt att de skulle va nån skilland i utkrypande beroende på vattenhöjden.


                    Ursprungligen postat av Sonja
                    Hum, du skrev ju att du har täckglas som missen flyttar. Missade det, sorry
                    det har hon bara gjort dom 3 senaste månaderna och då har det inte hoppat ut nån räka alls.

                    just nu kör jag med urluftat vatten och relativt mycket vattenberedningsmedel och då får jag minst påverkan gällande djur växter och alger och byter runt var 16:e dag istället för var 21:e dag då ja har mer fisk nu än förut.
                    i vintras ställde jag plastbunkar på ett element med vatten i för att få högre luftfiktighet och redan första gången dom hade torkat ut så va de en beläggning längst ner som va gulbeigebrunaktig och luktade mycket unket, i höstas renoverades badrummet och fick nyckel till en tomlägenhet med badkar och syntes tydligt att vattnet var svagt gulbeigebrunfärgat när man fyllde badkaret.
                    efter att plastbunkarna hade torkat ut för fjärde gången va beläggningen uppåt 1mm och varje bunke låg på 2-3dl vatten bara.
                    Senast redigerad av Raven; 02 June 2006, 01:41.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Ursprungligen postat av Raven
                      i vintras ställde jag plastbunkar på ett element med vatten i för att få högre luftfiktighet och redan första gången dom hade torkat ut så va de en beläggning längst ner som va gulbeigebrunaktig och luktade mycket unket, i höstas renoverades badrummet och fick nyckel till en tomlägenhet med badkar och syntes tydligt att vattnet var svagt gulbeigebrunfärgat när man fyllde badkaret.
                      efter att plastbunkarna hade torkat ut för fjärde gången va beläggningen uppåt 1mm och varje bunke låg på 2-3dl vatten bara.
                      Jätteskumt. Man kan ju undra vad det är i vattnet egentligen, eller om det är något i rören som släpper.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        vet inte men ska iallafall göra vattenbyte om en stund.
                        förberett vatten i en spann, lät de rinna ordentligt tog enbart kallvatten med aquasafe i dubbel dos ner med syresten och doppvärmare satt på 25grader och fått stå 5-6 timmar nu.

                        varken fastighetskötarn eller göteborgs vattenverk kan säga vad beläggningen jag fick i plastbunkarna beror på, men om ja säger så här.
                        det luktar härligare å rensa kattens låda än å känna lukten av den beläggningen.
                        sen är det problem med vattenrören där jag bor, sker minst 2 avbrott per vinter när rören springer läck ute i gatan brukar hända 1gång på sommarn också.
                        hyresvärden är tvungen nu att plocka in folk med grävmaskiner för ALLA avloppstrummorna inne på gården har kollapsat.
                        Senast redigerad av Raven; 02 June 2006, 23:12.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • Birgitta W
                          • October 2005
                          • 2764

                          Lite off topic...

                          Södermalms akvarieaffär, har den legat på Hornsgatan, nära Slussen?

                          Handlade i den affären när jag var barn och tycker jag känner igen namnet...
                          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                          Min zoon :
                          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                          Kommentar

                          • svea
                            • February 2005
                            • 2476

                            Mejla till Janne och fråga!


                            Mina bilder
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • Birgitta W
                              • October 2005
                              • 2764

                              Ursprungligen postat av svea
                              Tack för svaret, Svea! Det ska jag göra, känns lite nostalgiskt... kanske det är den affären, den ligger ju nära det ställe där "min" affär låg!

                              Och länkhänvisningar klarar du av som ingenting ju...
                              Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                              Min zoon :
                              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                              Kommentar

                              • svea
                                • February 2005
                                • 2476

                                Japp! Det går framåt.

                                Jag har besökt hans affär, mycket fint. Han är en trevlig person, som även svarar på mejl säger dom som provat.

                                Mina bilder
                                Min zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...