Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Japp, nu syns inte en räka längre. Dom försvann längre in i karet och jag har limmat på svart självhäftande plast baktill och på halva sidorna, så det går inte att spionera längre in i karet. Ja, ja dom kommer väl fram så småningom.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      Ursprungligen postat av Idanajad
      Å, så fina! Kände genast behovet av ytterligare ett räkakvarium bubbla upp. Fick du tag på dem på Södermalms akvarieaffär?
      Jajamensan. Han har nog ca 15 st kvar Men dom är rätt variabla i ränderna. Dom jag fotat är dom som har mest ränder. Jag hoppas dom får lite mer färg när dom växer till sig. Men får dom inte det så är jag rätt nöjd ändå.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Idanajad
        • May 2005
        • 465

        Oj, bara 15. Jag får fundera fort då. Fast om jag missar dem kanske du sätter in en annons här på zoopet så småningom...
        Peccator est aquarifex

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          Ursprungligen postat av Idanajad
          Oj, bara 15. Jag får fundera fort då. Fast om jag missar dem kanske du sätter in en annons här på zoopet så småningom...
          Ha! ha! Man vet inte så noga Får väl se om dom trivs så dom blir fler. Just nu är det helt tomt i karet... ser det ut som i alla fall. Men dom har mycket skrymslen och vrår att gömma sig i.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Eurydike
            • September 2004
            • 931

            Ursprungligen postat av Birgitta W
            Några tips? Hur packar man lämpligast? Lägger man dom i plastpåsar eller glasslådor? Ska man ha t.ex frigolit (eller tidningar) runt inne i lådan? Mycket vatten förståss...
            Jag fick mina skickade med Posten. De låg i en PET flaska med en växt i att sitta på. Sen var det noga packat med bubbelplast och tidningspapper. Alla lever och mår prima. Kanske kan vara något?
            Man får ju sätta aktas tejp på kartongen och hoppas inte Posten slänger med det alltför mycket.

            Kommentar

            • Birgitta W
              • October 2005
              • 2764

              Ursprungligen postat av Eurydike
              Jag fick mina skickade med Posten. De låg i en PET flaska med en växt i att sitta på. Sen var det noga packat med bubbelplast och tidningspapper. Alla lever och mår prima. Kanske kan vara något?
              Man får ju sätta aktas tejp på kartongen och hoppas inte Posten slänger med det alltför mycket.
              Var ju en bra idé med peflaskan!
              Så dina var skickade som vanligt postpaket? Det borde ju gå att skicka som vanligt bussgods då också...
              Men tar inte det för lång tid för dom, att vara i så lite vatten så länge...???
              Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

              Min zoon :
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                Puhhh... diger läsning det här, har plöjt hela tåten i ett svep... Helt klart en tåt med extremt mycket nyttigt innehåll!!!

                Anledningen till att jag kikade in här är att jag så ofta tipsar folk om att köpa räkor till sina små kar, att jag känner ett behov av att testa dem, så jag vet vad jag snackar om..

                Efter att jag läst tåten så blir jag lite tveksam faktiskt... verkar vara livsfarligt med räkor... eller alltså, det verkar vara stor risk att snöa in på dem, å snöa in på blötdjur är jag bra på...

                Jag ska i alla fall ta sommaren på mig och fundera, men känner jag mig själv rätt så blir det säkert räkor till hösten, brukar aldrig bli nöjd förrän jag sjösatt mina funderingar...

                Min dotter köpte nåt sånt där elände som kallas akvarium på djuraffären, är en rund glascylinder på 10-12 liter, tänkte börja med den, kanske med 4 körsbärsräkor eller nåt.

                Ordentligt med fin sand i botten, hornsärv och javaormbunke i, en liten belysning, inget täckglas och gärna en alkotte eller två... kanske en kalksten som motvikt... Är jag rätt ute då???

                Två saker funderar jag över... Hur högt vågar jag fylla vatten, för att de inte ska rymma??? Vad ska jag ha för typ av filtrering och hur stark cirkulation vill dom ha?

                Till sist kan jag säga att jag inte kommer att ta illa upp om ni startar en vadslagning om hur länge det tar innan jag börjar odla räkor också
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                • Vandal
                  • January 2006
                  • 1655

                  de klarar ju att bo ett halvår i en zoosphere, så ett par dygn i en petflaska ska väl inte vara nåra problem...
                  over and out /Petter
                  Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                  http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    Ursprungligen postat av Tant Nancy
                    Efter att jag läst tåten så blir jag lite tveksam faktiskt... verkar vara livsfarligt med räkor... eller alltså, det verkar vara stor risk att snöa in på dem, å snöa in på blötdjur är jag bra på...
                    passa dej noga räkor är FRUKTANSVÄRT beroendeframkallande
                    speciellt dom större arterna som atya gabonesis.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • Eurydike
                      • September 2004
                      • 931

                      Ursprungligen postat av Birgitta W
                      Var ju en bra idé med peflaskan!
                      Så dina var skickade som vanligt postpaket? Det borde ju gå att skicka som vanligt bussgods då också...
                      Men tar inte det för lång tid för dom, att vara i så lite vatten så länge...???
                      Som sagt så överlevde alla jag beställde och har nu gett 3 nya små kullar räkor. De simmade lungt ner i akvariet när jag släppte ner dem och började äta på allt de kunde hitta. Så de har nog inte tagit någon större skada av resandet.

                      Kommentar

                      • katriina
                        • January 2006
                        • 16

                        Ursprungligen postat av Sonja
                        Jajamensan. Han har nog ca 15 st kvar Men dom är rätt variabla i ränderna. Dom jag fotat är dom som har mest ränder. Jag hoppas dom får lite mer färg när dom växer till sig. Men får dom inte det så är jag rätt nöjd ändå.

                        Nu finns det bara ca 10 kvar på Södermalms akvarieaffär, var där och köpte fem alldeles nyss. Han hade även tigerräkor (och CR + körsbär)

                        /Katriina
                        Min zoon: http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=610487

                        Kommentar

                        • Tant Nancy
                          • April 2002
                          • 5407

                          Ingen som kan tipsa om cirkulationen? Vill veta om jag har någon vettig pump, eller om jag måste skaffa... Funderade på "ryggsäck" men vet inte om det funkar på den runda formen på akvariet.
                          MvH
                          Tant Nancy
                          www.gladafisken.aqualogen.se
                          Mitt fotogalleri
                          Dagbok
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            Tant Nancy, billifilter funkar eller små innerfilter.

                            kör 2-4mm grus och bottenfilter med cirkulationspump och tycker det funkar bra, dock bör man inte ha grövre grus för ynglens skull.

                            ett aquael 350 cirkulationspump och 2 små kuber av filtermaterial skulle kunna funka också.
                            pumpen ifråga kostar 49kr härborta och är 7cm hög och en kub på insug och en kub på utblåset.

                            kan ju även ta en aquael 350 som får suga ut vatten till en liten petflaska med filtermatrial och en slang till akvariet.

                            ryggsäcksfilter funkar men kan va svåra till runda skålar.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • Tant Nancy
                              • April 2002
                              • 5407

                              Tack Raven! Ska nog ta och inventera lådorna här hemma helt enkelt. Kollade på aquael 350 på PWSS och jag fattade inte riktigt din beskrivning... Men man bör ha en ganska bra cirkulation i alla fall, men aquael 350 skulle det ju bli 350 l/h i ett 11 liters... men den kanske är ställbar???

                              Tror att jag har ett litet filter som tappat lite effekt, ska kolla om det kan fungera...

                              Undrar just om jag klarar mig från att skaffa dom där räkorna till efter sommaren... Ska leverera en kull ancistrus i morgon... då blir det ett 70 kar över, där det bara bor 12 st C davidsandsiyngel...
                              MvH
                              Tant Nancy
                              www.gladafisken.aqualogen.se
                              Mitt fotogalleri
                              Dagbok
                              Min zoon

                              Kommentar

                              • Raven
                                • February 2005
                                • 15385

                                aquael 350 är ställbar ner till 150L/H sen går det att strypa den ännu mer utan att den börjar låta.

                                70L till körsbärsräkor, räkna med att du då inte kommer få se dom ofta.
                                även i mitt lilla 37liters kan dom gömma sej rätt bra.
                                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                                Faktatråd Om AkvarieVatten
                                Växtakvaristernas Paradis

                                Kommentar

                                Arbetssätt...