Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Edlund
    • September 2004
    • 330

    Ok bra det.För jag har ett gäng Red Crystal och Cherry Red med 10 amanos nu.Iofs har jag mycke javamossa så ungarna kan jut a skydd men klorna på amanoräkorna e rätt biffig jämfört med CR/RC...

    Kommentar

    • ralp
      • October 2004
      • 639

      På sikt skall du nog separera på CR och RC. Det finns visserligen ingen korsningsrisk mellan de två arter men RC är så pass produktiva så att de kommer "ta över" burken. Vill du får räkyngel från CR också så är det nog bäst att låter de går seperat.

      Hejhopp. Ralp
      110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
      Vittina semiconica; Neripteron auriculata
      18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
      16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        Du Ralp, hur är det egentligen med korsningsrisken? Jag försökte tyda en Tysk sida med en tabell och där såg det ut som om alla kan korsa sig med alla. Jag skulle kunna tänka mig att de rena sorterna inte korsar sig som CR, WP och RC, medan CR korsar sig med humlorna. Fast det finns väl i alla fall fyra olika humlor. Hur hänger det ihop? Är alla olika färgvarianter på en speciell humla eller är flera av dom "egna"?
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • ralp
          • October 2004
          • 639

          Du menade den här tabell - eller? Då tyder du nog fel. Alla kryss betyder att det går att ha de tillsammans. I egentligen är bara problem mellan hummel-, bi- (cr), tiger- och "tüpfel"-räkor. Crystal Red är "bara" en färgmutation av vanliga bi-räkan. Så då blir det inga riktiga bastard.

          Hejhopp. R
          110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
          Vittina semiconica; Neripteron auriculata
          18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
          16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

          Kommentar

          • ralp
            • October 2004
            • 639

            Ursprungligen postat av Sonja
            ... Fast det finns väl i alla fall fyra olika humlor. Hur hänger det ihop? Är alla olika färgvarianter på en speciell humla eller är flera av dom "egna"?
            Så riktigt har jag inte heller fattad det. Jag tror också att det kommer ta tid att någon reda ut det på riktig. Den källan jag litar mest på hittar du här:




            Trevlig läsning...

            Hejhopp. R
            110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
            Vittina semiconica; Neripteron auriculata
            18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
            16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              Ursprungligen postat av ralp
              Du menade den här tabell - eller? Då tyder du nog fel. Alla kryss betyder att det går att ha de tillsammans. I egentligen är bara problem mellan hummel-, bi- (cr), tiger- och "tüpfel"-räkor. Crystal Red är "bara" en färgmutation av vanliga bi-räkan. Så då blir det inga riktiga bastard.

              Hejhopp. R
              Ha! ha! Där ser man När jag inte förstås så tyder jag till det "värsta".
              CR och bi, om CR är färgmutation och dom korsas så kommer den röda färgen att försvinna, det är väl en ressesiv färggen misstänker jag starkt.

              Nåväl, jag kommer ändå inte att blanda några räkor. Dom är mycket snyggare i för sig i olika kar.
              Tack för svaren Ralp.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • ralp
                • October 2004
                • 639

                Japp ressesiv... Om jag kommer ihåg rätt så blir det:

                1. CR (bb) + Bi (BB) = F1: Bi(bB) altså bi-färgad
                2. Bi (bB) + Bi (bB) = F2: 1st. Bi(BB), 2st. Bi(bB), 1st. CR(bb)

                Men som sagt så är det ju inga riktiga korsninga - det är ju fortfarande samma art...

                Hejhopp. R
                110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Javisst, det är som att korsa t ex råttor och skriva schema på vad man tror ungarna får för färg beroende på föräldrarna och deras anlag
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Eurydike
                    • September 2004
                    • 931

                    Nu har jag sett en räkförlossning...eller kläckning eller vad man nu säger. Det går inte fort precis. Ett i taget kravlar de små räkorna ut ur rommen medan honan fläktar försiktigt. Varför gömma sig när man kan sitta mitt på kokosnötsgrottan mitt på dagen så att "matte" får se :-)

                    Kommentar

                    • Idanajad
                      • May 2005
                      • 465

                      Oj, vad spännande! Grattis!!
                      Peccator est aquarifex

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        Åh vad kul. Hoppas jag får se det någon gång också.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • Birgitta W
                          • October 2005
                          • 2764

                          Skicka räkor med bussgods

                          När jag har annonserat ut mina yngel har jag flera gånger fått förfrågan om jag kan skicka mina räkor (och endlers) med bussgods.
                          Men hittills har jag sagt nej eftersom jag tycker det verkar vanskligt...

                          Några tips? Hur packar man lämpligast? Lägger man dom i plastpåsar eller glasslådor? Ska man ha t.ex frigolit (eller tidningar) runt inne i lådan? Mycket vatten förståss...

                          Annat att tänka på?

                          Väldigt dyrt är det tydligen. Fick höra att det kostar 250:- + 7:-/kg! Är det samma i hela landet?
                          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                          Min zoon :
                          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            ska det skickas med bussgods ska det ske med speciella arrangemang.

                            kan läsa mer på www.bussgods.se
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              Humleräkor

                              Här är de första bilderna på de nyinkoppade humleräkorna hos mig. Jag vet inte riktigt varför dom ser blåa ut. Tycker nog att dom är mer gråsvarta utan blixtljus när jag tittar på dom. Få se hur pass mycket mörkare ränderna blir. Dom har i alla fall orange spröt framtill. Det är bra, hoppas dom blir lite orange baktill också.

                              Karet är rätt grumligt just nu, och jag orkade inte klona bort allt skräp. I morgon är det säkert bättre
                              Bifogade filer
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              • Idanajad
                                • May 2005
                                • 465

                                Å, så fina! Kände genast behovet av ytterligare ett räkakvarium bubbla upp. Fick du tag på dem på Södermalms akvarieaffär?
                                Peccator est aquarifex

                                Kommentar

                                Arbetssätt...