Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Ursprungligen postat av Raven
    är väl som vanligt nån "dåre" nånstas som fått för sej att vi släpper ut en massa djur i naturen typ.
    sen gissar jag att det är ett lamt försök att rädda dom kräftor vi har i sverige men finner det smått löjligt att förbjuda kräftor när de finns så många andra djur som är vanligare som också kan leva i naturen.

    hört rykten om att vissa räkor kan va förbjudna också.

    skulle va intressant och få se en motivering till varför förbudet finns.
    Man kan ju förstå att det behövs någon slags koll. Det finns ju redan djur ute i svenska natur som inte alls hör dit och som ställer till skada som t ex spansk skogssnigel (mördarsnigel).
    Strumpebandssnokar finns också vilt ute i en liten koloni som jag inte minns var det är just nu.
    Sen har vi ju canadagås som det är delade meningar om.
    Stora fartyg brukar ju också kunna få med och sprida olika vattenlevande djur som ställer till problem. Dom åker med i vattentankarna och hamnar i fel vatten.
    Rödörad vattensköldpadda släpper ju folk också ut i dammar när dom ledsnat och det hittas ju stora ormar och ödlor ute som är dumpade av samma orsak.
    Nu kan inte jag något om kräftor, men är de asiatiska kan de kanske överleva i svenska klimat om de kommer från kyligare områden. Om de kan överleva och kanske tom korsa sig med svenska kräftor vore det inte så lyckat. Fälthare/skogshare är ett liknande exempel där fältharen tränger bort skogsharen.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      Jag fick inga humleräkor idag. Det hade blivit en miss i beställningen, men om en vecka dyker dom nog upp.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Eurydike
        • September 2004
        • 931

        bebisar!!!!

        Jag har räkbebisar!! Små, små och jättesöta....tar jag för givet att de är. För inte är de lätta att upptäcka ens om man vet var de sitter. Rör de sig går det ju men...sååå små.
        Inte så skarp bild...men det är inte det lättaste att ta kort på "dammkorn"..
        Det den sitter på som här ser ut som ett brunt berg är en ca 1cm tjock gren. Säger ju lite om storleken.
        Bifogade filer

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          Grattis, vad kul. Jag ser på förhållandet ögon/huvud/kropp att det är en väldigt liten räkbebis du fotat.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Eurydike
            • September 2004
            • 931

            Jag TROR att de kläckts under natten. Jag har för mig att jag såg alla fyra "dräktiga" honor samtidigt igår nämligen. Idag är de bara tre. Varav två av dem är väldigt aktiva med fläktande med simbenen och pillar även med övriga ben på rommen hela tiden. Sitter krumma som märlor och snurrar och snurrar på rommen. Kanske kan vara dags snart för dem med. Jag skulle vilja se när de kläcks. Men de väntar väl tills jag släcker i akvariet kan jag tro.

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              finns webkamera med nattfunktion att köpa med ir-led inbyggt.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Ursprungligen postat av Raven
                finns webkamera med nattfunktion att köpa med ir-led inbyggt.
                He! he! Kanske man skulle börja vara liiite väl fanatisk om man skaffar det Fast det är klart, krypa runt med en ficklampa och spionera på räkorna på nätterna är väl inte riktigt normalt heller kanske
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  den kameran ja tänker på kostar bara 219kr så det är ju ingen jättesumma.

                  funderar på att köpa en själv.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    Då måste du genast rapportera om hur det funkar mm om du skaffar en sån.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      hahaha visst ska ja göra.
                      om ja köper den blir det antagligen nån gång i slutet av nästa vecka.

                      hhmm fanatiska räkklubben sammanträder
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • Birgitta W
                        • October 2005
                        • 2764

                        En fråga: Jag planerar att ta upp mina körsbärsyngel och sätta dom i yngelkaret i stället.
                        Jag antar att det inte är så lätt att fånga dom små liven i ett kar fullt med växter och gömställen...
                        Några tips hur man gör???
                        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                        Min zoon :
                        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          ner med en håv skål eller dylikt och lägg lite krossat flingfoder där.

                          skulle funka för mej iallafall, när ja matar så hamnar en massa flingfoder på botten och tar 2 minuter så är 15+ räker där å käkar upp de.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • Birgitta W
                            • October 2005
                            • 2764

                            Ursprungligen postat av Raven
                            ner med en håv skål eller dylikt och lägg lite krossat flingfoder där.
                            skulle funka för mej iallafall, när ja matar så hamnar en massa flingfoder på botten och tar 2 minuter så är 15+ räker där å käkar upp de.
                            Jag undrar hur länge maten skulle få vara ifred för mina Endlers guppy, amanoräkor och ancistrusar...

                            Är rädd att jag får lov att ta upp dom en och en!
                            Jag har inte testat än, kan bara tänka mig att det är svårt, dom hoppar ju så snabbt undan.
                            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                            Min zoon :
                            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              mina endlers bryr sej inte om flingfoder på botten men dina ancistrus kommer nog va där.

                              kanske kan prova en liten burk med hål räkorna kommer in genom men inte acistrusarna
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              • Sonja
                                • October 2003
                                • 7357

                                Det beror väl på hur små dom är, men jag tycker det varit lätt att håva upp räkorna om man tar det lugnt och försiktigt. Dom sprätter iväg när dom känner något på spröten, och dom är ju rätt långa. Men är håven i lagom storlek så funkar det nog med det. Skriv om hur det går.
                                Alltid nyfiken!
                                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...