Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ralp
    • October 2004
    • 639

    Ta gärna kort direkt på dina humlorna - Sonja (om du nu behöver någon extrauppmuntring) Det finns så många olika slags humlor så det blir intressant att se hur dina ser ut...

    Hejhopp. Ralp
    110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
    Vittina semiconica; Neripteron auriculata
    18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
    16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      Ursprungligen postat av ralp
      Ta gärna kort direkt på dina humlorna - Sonja (om du nu behöver någon extrauppmuntring) Det finns så många olika slags humlor så det blir intressant att se hur dina ser ut...

      Hejhopp. Ralp
      Ha! ha! Jag kommer nog att fota dom direkt i påsen. Visst är det märkligt att inte butikerna får veta vad det är för sort dom beställer när det nu finns så många olika humlor. Det står minihumlor, eller var det dvärghumlor, på beställningsbladet från Imazo. Inte ett latinskt namn eller något annat.
      Men när jag får dom så är de nog rätt bleka och skrämda. Det tar nog lite tid innan de får ränder. Sen har jag mycket växter i det lilla karet de ska gå i så risken finns att de gömmer sig i början så jag inte kan fota innan de vuxit till sig.
      Jag skulle vara väldigt tacksam om du Ralp, eller Daniel, kunde gissa vilken sort det är sen när jag lyckats få till någon bild.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        Tycker det slarvas en hel del med artnamnen. Får man verkligen sälja djur utan att kunna säga vad det är för art?
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          Ursprungligen postat av petnym
          Tycker det slarvas en hel del med artnamnen. Får man verkligen sälja djur utan att kunna säga vad det är för art?
          Jag ska höra med Janne Wester då jag hämtar räkorna. Han är annars en som är petnoga med de rätta namnen och håller koll på namnändringar mm. Jag blev rätt förvånad då jag stod och kollade i beställningsbladet. Kanske skulle det gå att ringa till leverantören/grossisten och kolla vilken sort just den räkan är.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • ralp
            • October 2004
            • 639

            Ursprungligen postat av Sonja
            Kanske skulle det gå att ringa till leverantören/grossisten och kolla vilken sort just den räkan är.
            Det tror jag inte att det är lönt. Just räkor är nog ganska "outforskad". Jag törs inte heller att bestämer exakt vilken sort humla det är. Det blir även då bara en kvalificerad gissning...

            Däremot har jag sett olika humla/new bee/diamond-sorter i Tyskland och Sverige och de som säljs i Sverige (Djurmagazinet Tyresö, f.d. Akvakompis) kommer nog alla från samma grossist och är (tyvärr) inte alls lika snygga (svart/vit) som de som man får i Tyskland. Mina humlor som är importerade från Tyskland var dock ÄNNU känsligare än de CRs och dog allihopa efter några veckor...

            Hejhopp. Ralp
            110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
            Vittina semiconica; Neripteron auriculata
            18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
            16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              Ursprungligen postat av Sonja
              Jag ska höra med Janne Wester då jag hämtar räkorna. Han är annars en som är petnoga med de rätta namnen och håller koll på namnändringar mm. Jag blev rätt förvånad då jag stod och kollade i beställningsbladet. Kanske skulle det gå att ringa till leverantören/grossisten och kolla vilken sort just den räkan är.
              Vill förtydliga att det inte var kritik riktad till just din handlare utan hur jag uppfattar branchen i helhet.

              Fast det är väl ännu värre när man köper krukväxter och krukan kan vara märkt "grön växt, liten 39:-" och "grön växt, stor 59:-". Å andra sidan är reglerna inte lika strikta som för levande djur.
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Ursprungligen postat av petnym
                Vill förtydliga att det inte var kritik riktad till just din handlare utan hur jag uppfattar branchen i helhet.

                Fast det är väl ännu värre när man köper krukväxter och krukan kan vara märkt "grön växt, liten 39:-" och "grön växt, stor 59:-". Å andra sidan är reglerna inte lika strikta som för levande djur.
                Nej, nej jag förstod precis vad du menade. Det jag menade var att om inte Janne W får ordentliga namn så beror det inte på att han själv skulle slarva på något sätt utan att det är högre upp liksom, hos grossisten t ex.
                Men det där med att ingen vet vad som är till salu blir riktigt bisarrt i matbutiken när man plockar lite bland frukt och grönt och sen kommer till kassan och det enda dom kan se skillnad på är grönt, gult eller rött äpple. Butikerna kan inte ta in flera sorter för det kan bli problem i kassorna. Försök sen handla en rättika och få rätt kilopris på den i kassan. Det kan bli rätt kul Eller gul kiwi, eller kapkrusbär... "dom" säger att världen blir mindre, men det vete sjutton
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Ursprungligen postat av ralp
                  Det tror jag inte att det är lönt. Just räkor är nog ganska "outforskad". Jag törs inte heller att bestämer exakt vilken sort humla det är. Det blir även då bara en kvalificerad gissning...

                  Däremot har jag sett olika humla/new bee/diamond-sorter i Tyskland och Sverige och de som säljs i Sverige (Djurmagazinet Tyresö, f.d. Akvakompis) kommer nog alla från samma grossist och är (tyvärr) inte alls lika snygga (svart/vit) som de som man får i Tyskland. Mina humlor som är importerade från Tyskland var dock ÄNNU känsligare än de CRs och dog allihopa efter några veckor...

                  Hejhopp. Ralp
                  Var det av dom humlorna som Daniel hade? Mia har en kvar från Daniel, den är rätt snygg i randningen. Men hon hade humlor tidigare som var köpta i butik i Sthlm. Dom betedde sig helt annorlunda. Det var antagligen en helt annan sort.

                  Men inte är det väl så att alla butiker i Tyskland har snyggare räkor än dom som kommer till Svenska butiker? Hur funkar det där egentligen? Varifrån får dom sina räkor? Eller "hittar" man snygga räkor där som i sin tur är importerade från Japan sen några generationer tillbaka?
                  Får man ta in räkor från Tyskland förresten? Kräftor är väl "aja-baja-inte-röra" nu för tiden har jag förstått.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    Ursprungligen postat av Sonja
                    Men inte är det väl så att alla butiker i Tyskland har snyggare räkor än dom som kommer till Svenska butiker? Hur funkar det där egentligen?
                    dom räker man hittar i butik är oftast dom av sämst "kvalite"
                    dom med bäst kvalite tror inte jag du har råd med om ja ska va helt ärlig, sett priser på dom dyraste som legat över 100.000kr men då är det riktigt fina räkor med bra kropp och fina färger.

                    Kräftor är väl "aja-baja-inte-röra" nu för tiden har jag förstått.
                    sen 3år ja.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • guineapig
                      • April 2003
                      • 157

                      De "Humlor" som finns hos svenska grossister ( oftast Imazo) är med största sannolikhet New Bee och importeras från Asien. Be att få telefonnumret till den fiskansvariga hos den grossist som butiken handlar med så kan de iallafall beskriva hur räkorna ser ut och lite mera om var, hur, när de kommer ifrån. Även om det troligen inte går att få fram rätt latinskt namn så slipper man kanske köpa "grisen i säcken" om man sett framför sig att de skall ha ett visst utseende.

                      Daniel

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        Tack för tipset Daniel. Jag är väl inte så utseendefixerad när det gäller räkorna, har ingen idé om hur randiga dom ska vara egentligen. Om jag tror dom är lite randiga i två olika gråa nyanser så blir jag nog inte besviken i alla fall. Men den Mia har kvar av Daniels humlor är riktigt snygg, tycker jag. Tror inte dom jag antagligen får i morgon kommer att bli likadan.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • Glajdarn
                          • November 2004
                          • 270

                          Ursprungligen postat av Sonja
                          Kräftor är väl "aja-baja-inte-röra" nu för tiden har jag förstått.
                          Har inte varit med i akvaristiken så länge... Vad är skälet till att det är sådana regler på just kräftor och inte räkor eller krabbor? Har kräftpesten något med det att göra?
                          "This is a lighthouse. Your call."

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            är väl som vanligt nån "dåre" nånstas som fått för sej att vi släpper ut en massa djur i naturen typ.
                            sen gissar jag att det är ett lamt försök att rädda dom kräftor vi har i sverige men finner det smått löjligt att förbjuda kräftor när de finns så många andra djur som är vanligare som också kan leva i naturen.

                            hört rykten om att vissa räkor kan va förbjudna också.

                            skulle va intressant och få se en motivering till varför förbudet finns.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • ralp
                              • October 2004
                              • 639

                              Ursprungligen postat av Sonja
                              Tack för tipset Daniel. Jag är väl inte så utseendefixerad när det gäller räkorna, har ingen idé om hur randiga dom ska vara egentligen. Om jag tror dom är lite randiga i två olika gråa nyanser så blir jag nog inte besviken i alla fall. Men den Mia har kvar av Daniels humlor är riktigt snygg, tycker jag. Tror inte dom jag antagligen får i morgon kommer att bli likadan.
                              Samma här. Du kommer nog blir lite besviken (precis som jag) men änsålänge är jag bara nöjd att får olika arter att överleva, trivas och föröka sig. MEN. Någon vacker dag när jag har lite tid och pengar att satsa på dessa roliga krabater så vill jag så gärna har fem småburkar (omkring 25liter) uppställd i hyllan i vardagsrummet. På rad. 1 med riktig fina CRs. 1 med CRs som "selektionstank". 1 med humlor (fina, distinkter svart/vita ränder förstås). 2 med bi, tiger,whitepearl, körsbär eller grön räkor. Oj - vad skojigt det skulle vara... *drömar*

                              Hejhopp. Ralp
                              110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                              Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                              18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                              16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                              Kommentar

                              • Sonja
                                • October 2003
                                • 7357

                                Ursprungligen postat av ralp
                                Samma här. Du kommer nog blir lite besviken (precis som jag) men änsålänge är jag bara nöjd att får olika arter att överleva, trivas och föröka sig. MEN. Någon vacker dag när jag har lite tid och pengar att satsa på dessa roliga krabater så vill jag så gärna har fem småburkar (omkring 25liter) uppställd i hyllan i vardagsrummet. På rad. 1 med riktig fina CRs. 1 med CRs som "selektionstank". 1 med humlor (fina, distinkter svart/vita ränder förstås). 2 med bi, tiger,whitepearl, körsbär eller grön räkor. Oj - vad skojigt det skulle vara... *drömar*

                                Hejhopp. Ralp
                                Det är precis så jag tänker också. Jag vill att dom mår bra, inte är bleka hur än randningen ser ut, är pigga och visar sig framme och att dom förökar sig.

                                Men visst har tankar på ett kar där jag bara stoppar över klarröda körsbärshonor dykt upp

                                Och något extrakar där jag kan flytta över speciellt snygga CR. Fast just CR är väldigt lika varandra hos mig. Dom första jag skaffade kommer från samma kull. Efter det har jag skaffat några från annat håll som ser helt annorlunda ut i randningen, och en av dom har redan rom såg jag igår kväll.
                                Alltid nyfiken!
                                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...