Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Ursprungligen postat av NiXoN
    Jag hittade nåt intressant när jag lade en lampa bakom mitt eheim ytterfilter, efter ca 30 sek så kikade en CR fram längst ner.

    Jag har märkt att filtermattan jag använder råkar ha en deffekt, det finns en för stor "bubla" som gör att de går lätt för räkorna att ta sig in i filtret.

    Det var lite tur i oturen att jag övehuvudtaget fattade att leta efter räkorna..
    Jag märkte att mina nya WP räkor försvann ur sitt lilla kar och de var då jag kom på felet, sen hade fick jag en flashback om att jag lagt i samma matta i växtburken där jag har CR räkorna...
    Dom är påhittiga dom små krabaterna. Min första kull med RC hittade jag inne i ett Fluval3, och dom mådde prima.

    Hur menar du att WP försvann? Är dom helt borta eller har du hittat dom i/bakom någon filtermatta?
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      CR-hona med snart kläckt rom.

      Förstora och kolla in rommen. Man ser ynglens ögon och huvud genom skalväggarna.
      Bifogade filer
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        va rätt snygg, aldrig funderat på att ta lite foton för kommande skaldjursartbeskrivningar ?
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          Ursprungligen postat av Raven
          va rätt snygg, aldrig funderat på att ta lite foton för kommande skaldjursartbeskrivningar ?
          Bilder som laddas upp här eller till fototävlingenkan ju komma att användas i artbeskrivningarna... (Och det görs redan i flera fall...)
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            Ursprungligen postat av petnym
            Bilder som laddas upp här eller till fototävlingenkan ju komma att användas i artbeskrivningarna... (Och det görs redan i flera fall...)
            Precis så är det. Jag har fått med bilder till 2-3 st nya och det hade jag ingen aning om förrän jag såg dom på startsidan.
            Det kommer säkert artbeskrivningar till räkor så småningom.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • NiXoN
              • December 2003
              • 2068

              Ursprungligen postat av Sonja
              Hur menar du att WP försvann? Är dom helt borta eller har du hittat dom i/bakom någon filtermatta?
              Jag hittade dom i liberty ryggsäcks filtret, dom verkar må bra trots allt.

              Kommentar

              • Mamma Mia
                • December 2004
                • 2504

                wow! Själv kryper jag på knä (måste möblera om!!!) och försöker se när bebisarna kommer ut från mamman.... har numera en stor röd fläck på vardera knäet Ska man kalla det "räk-knä" jmf skurknän
                Always look at the bright side of life

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Ursprungligen postat av Mamma Mia
                  wow! Själv kryper jag på knä (måste möblera om!!!) och försöker se när bebisarna kommer ut från mamman.... har numera en stor röd fläck på vardera knäet Ska man kalla det "räk-knä" jmf skurknän
                  Till mitt lägsta kar, det i vardagsrummet, har jag två ganska platta kuddar på golvet framför. Perfekt att lägga knäna på då man glor in i karet
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Eurydike
                    • September 2004
                    • 931

                    Igår var det ett fasligt liv på körsbärshanarna. Alla ville sitta bredvid just en hona med extra stor "sadel" av ägg. Så fort en hane landat blev den bortjagad av en annan. Tydligt att det var uppvaktning på gång. Tyvärr kan man ju inte sitta framför akvariet och glo hela kvällen och natten. Men nu på morgonen har två honor till gul rom under "svansen". Tre totalt i karet alltså. Får nog sätta in lite fisk i det karet snart så det inte blir överbefolkat.

                    Kommentar

                    • Mamma Mia
                      • December 2004
                      • 2504

                      Den kudden skulle bli både blöt och trasig pga av katt
                      Always look at the bright side of life

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        Ursprungligen postat av Eurydike
                        Får nog sätta in lite fisk i det karet snart så det inte blir överbefolkat.
                        varför inte gå till din lokala zooaffär ?
                        prata med min häromdan och dom tar gärna emot räkor.
                        körsbär ville dom helst ha 1cm eller större.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • Eurydike
                          • September 2004
                          • 931

                          Ja det är ju sant. Bättre alternativ för räkbebisarna än att bli mat. Fast de är u förstås inte kläckta än ens. Så man kanske inte ska ropa hej än.

                          Kommentar

                          • Eurydike
                            • September 2004
                            • 931

                            Är det förrsten någon här som har Caridina cf. babaulti Grön räka? Har ju faktiskt ett akvarium helt utan räkor. Det går väl knappt för sig. :-)
                            Det går kardinalfisk i akvariet, men de är ju rätt små och mycket fredliga så det borde väl gå bra tycker jag.
                            Är lite nyfiken på de här gröna. Någon som har dem och vet hur de är. Om de är lika framåt och aktiva som körsbär.
                            Har haft amano i det karet förut och jämfört med körsbär är de ju mycket stillsammare, åtminstone på dagtid.

                            Kommentar

                            • Birgitta W
                              • October 2005
                              • 2764

                              Ursprungligen postat av Eurydike
                              Har haft amano i det karet förut och jämfört med körsbär är de ju mycket stillsammare, åtminstone på dagtid.
                              Mina amano är väldigt aktiva hela dagarna! Det är körsbärsräkorna som gömmer sig mer...
                              Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                              Min zoon :
                              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                              Kommentar

                              • Eurydike
                                • September 2004
                                • 931

                                Jasså? Jaha det kan vara olika förstås. Det var förvisso några få amano som rörde på sig lite under dagen när de blev fler i gruppen. Först hade jag bara 4 och de syntes i princip inte alls. Sen blev de 9 och då var det två hanar som ibland kunde tänka sig att sitta synligt och äta eller tom flytta på sig någonstans. Men körsbären är det full holabalo på hela dagen. Honorna går omkring och äter hela tiden och hanarna simmar eller spatserar omkring.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...