Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gladhertha
    • February 2005
    • 1755

    Hm. Som folk antagligen kan konstatera har jag dragit ner på intresset. Alla akvariumen (6 st) tar så mycket tid. Gör av mig med 1-2 st för att kunna ta hand om de resterande på bästa sätt.

    Har jätte många WP, Körsbär och CR räkor nu! Roligt!

    Ciao.
    Mvh Hanna
    Min Zoon

    Kommentar

    • Birgitta W
      • October 2005
      • 2764

      Undrade just vart du tagit vägen, Hanna!
      Tar akvarierna för mycket tid???
      Inte då, du sysslar väl alldeles för mycket med läxor och liknande annat trams!!!
      Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

      Min zoon :
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        Ursprungligen postat av Birgitta W
        Nu dyker det upp räkbebisar (körsbärsräkor) överallt! Dom är mellan 3-5 mm, tror jag. Svårt att mäta tycker jag...

        Är det något särskilt man ska tänka på? Någon särskild mat eller äter dom av det som blir över efter dom andra invånarna?

        Det är endlers guppy (vuxna och yngel), ett ancistruspar och 2 amanoräkor i karet.

        Hur långt är det mellan kullarna? Jag har 4 vuxna honor och 3 hannar + okänt antal yngel. Det är så ROLIGT!!!

        En annan räkfråga: När dom ömsar skal ligger det ju på botten och särskilt efter amanoräkorna är det stora skal! Räkorna är väl ca 4 cm nu.
        Ska man plocka upp skalen eller är det bra att dom ligger kvar, som mat kanske (kalk?)? Eller kanske dom förorenar???

        Tre frågor alltså!
        Mina räkor, med yngel, får bara lyxmat av mig Det blir fryst artemia, räkmix, olika bottentabletter samt nykläckt artemia (skvättarna som blir över efter att yngel och småfisk fått sitt) och grindalsmask. Artemia, både fryst och nykläckt verkar vara favoritmaten tätt följd av räkmix.

        Dom går med rommen i tre veckor, och det börjar bildas ny rom under ryggskölden redan innan den dom har under stjärten kläckts. Så det är väl inte så långt mellan kullarna.

        Jag lämnar kvar skalen och de försvinner väldigt fort. Jag tror att det är bra för räkorna att äta upp dom, fast jag har posthornssnäckor som nog också knaprar på dom.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • gladhertha
          • February 2005
          • 1755

          Ursprungligen postat av Birgitta W
          Undrade just vart du tagit vägen, Hanna!
          Tar akvarierna för mycket tid???
          Inte då, du sysslar väl alldeles för mycket med läxor och liknande annat trams!!!
          Haha, kanske det.
          Fick hem min amerikanska akvarietidning igår och blev grymt inspirerad att starta ett paludarium/vivarium. Vi får väll se hur det går.
          Mvh Hanna
          Min Zoon

          Kommentar

          • Birgitta W
            • October 2005
            • 2764

            Ursprungligen postat av gladhertha
            Haha, kanske det.Fick hem min amerikanska akvarietidning igår och blev grymt inspirerad att starta ett paludarium/vivarium. Vi får väll se hur det går.
            Haha!!! Tyckte du sa att du skulle minska antalet kar!!!

            Inte så lätt bli avgiftad...
            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

            Min zoon :
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              Ursprungligen postat av gladhertha


              Haha, kanske det.
              Fick hem min amerikanska akvarietidning igår och blev grymt inspirerad att starta ett paludarium/vivarium. Vi får väll se hur det går.
              Hanna, om intresset minskar över sommaren så är det rätt vanligt bland fiskfolk. Kläm ihop firrarna lite, sälj några kanske och minska antalet kar... men sälj inga kar före hösten. Utom kanske det stora som du tänkt göra något åt ändå.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • gladhertha
                • February 2005
                • 1755

                Ursprungligen postat av Birgitta W
                Haha!!! Tyckte du sa att du skulle minska antalet kar!!!

                Inte så lätt bli avgiftad...
                Var i så fall tänkt att vara i ett nuvarande kar.
                Mvh Hanna
                Min Zoon

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  nån som vet hur körsbärsräkor parar sje ?

                  misstänker det va de ja såg förut.
                  såg en hona uppåner trodde hon hade dött och en hane på som ägnade sej åt kannibalism men så spratt honan till hannen stack honan gick upp på ett blad och fläktade bakkroppen.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • Vandal
                    • January 2006
                    • 1655

                    ungefär så hjar jag sett mina göra också.... så gissningsvis e det väl nåt åt det hållet...
                    over and out /Petter
                    Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                    http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Japp, så såg det ut när jag smygtittade på mina. Fast dom började med att honan stod på en sten, hanen smyger sig upp på hennes rygg och ålar sig sen in under henne, buk mot buk. Då ramlar dom ner från stenen och blir liggande hoptryckta på sidorna mot varanda en liten stund. Tills dom sprätter isär.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • petnym
                        • May 2002
                        • 5028

                        Ursprungligen postat av gladhertha
                        Fick hem min amerikanska akvarietidning igår och blev grymt inspirerad att starta ett paludarium/vivarium. Vi får väll se hur det går.
                        Vilken tidning är det? *Nyfiken*
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          Ursprungligen postat av gladhertha


                          Haha, kanske det.
                          Fick hem min amerikanska akvarietidning igår och blev grymt inspirerad att starta ett paludarium/vivarium. Vi får väll se hur det går.

                          Kanske dags för lite pilgiftsgrodor, eller? Eller tänkte du odla räkor i vattendelen bara? Hur går det med dina Sterbaier? Leker de nå´t....
                          Betrakta detta som en parentes, det var räkpratet jag kom hit för egentligen...

                          Jag har för tillfället 4 CR-honor med rom! Hoppas att massor av yngel överlever, och ja, jag matar med ungeför samma "matmix" som Sonja...
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            Thomas, har du testat med lite grindalsmask till räkorna? Jättekul att se när de brottas med maskarna och styckar upp dom i småbitar
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • NiXoN
                              • December 2003
                              • 2068

                              Jag hittade nåt intressant när jag lade en lampa bakom mitt eheim ytterfilter, efter ca 30 sek så kikade en CR fram längst ner.

                              Jag har märkt att filtermattan jag använder råkar ha en deffekt, det finns en för stor "bubla" som gör att de går lätt för räkorna att ta sig in i filtret.

                              Det var lite tur i oturen att jag övehuvudtaget fattade att leta efter räkorna..
                              Jag märkte att mina nya WP räkor försvann ur sitt lilla kar och de var då jag kom på felet, sen hade fick jag en flashback om att jag lagt i samma matta i växtburken där jag har CR räkorna...

                              Kommentar

                              • gladhertha
                                • February 2005
                                • 1755

                                Ursprungligen postat av petnym
                                Vilken tidning är det? *Nyfiken*
                                Aquarium Fish Magazine, bekant?

                                Ursprungligen postat av tummen
                                Kanske dags för lite pilgiftsgrodor, eller? Eller tänkte du odla räkor i vattendelen bara? Hur går det med dina Sterbaier? Leker de nå´t....
                                Nja, pilgift blir det nog inte. I så fall någon enklare groda. Jag är lite lat ser du.
                                Sterbaierna leker inte nej, de underhåller sig med att hoppa in i filterkammaren istället. Morr.

                                Mvh Hanna
                                Min Zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...