Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CalleAkvarist
    • November 2005
    • 1059

    Ursprungligen postat av Sonja
    Jasså du kan inte hålla dig från Zpet fast du är i Indien
    Nej faktiskt inte, Zoopet ar ju en jattebra hemsida och jag kan bara inte fa nog av den ... Kul att vara pa sin svenska favorithemsida nar man ar i Indien! Man ska ju anda kolla mailen och sa och surfa lite sa varfor inte surfa lite pa Zoopet!

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      Ursprungligen postat av calle95
      Kul att vara pa sin svenska favorithemsida nar man ar i Indien!
      och det kallas "zoopet junkie"
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        Skygga räkor!

        Ursprungligen postat av gladhertha
        Har väldigt många CR-bäbisar nu! I olika strl..men största är 5mm. De minst runt 1mm. En hona med rom, vad jag har sett.
        I körsbärskaret har ena honan släppt och har nu en gul "sadel".
        I WP vet jag inte hur det går, de är rätt skygga, mkt mera än mina andra sorter.
        Hanna, det där hände hos mig med när jag fiskat upp dina WP. Innan var dom inte alls skygga men nu syns dom inte alls lika mycket. Jag undrar om det inte beror på att dom är färre nu och inte känner sig riktigt lika trygga? Ynglen är också väldigt hemliga, men det är CR-ynglen också hos mig, i alla fall de första veckorna. Men igår, när WP-ynglen är kanske 2 veckor gamla, så satt det faktiskt fyra pyttisar på ett löv framme vid framrutan och knaprade på något. Jäätegulligt
        Jag har också sett 4-5 CR yngel nu när de är ett par veckor. Dom är väl ca 5 mm nu.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Zuz
          • February 2006
          • 112

          Alkottar

          Intressant detta, nu har kottarna legat hos CR-räkorna ett par dagar o det har varit nån räka på dem men inte en längre stund.
          Däremot så tycker jag att det är väldigt dekorativt så jag lade ca 10 kottar i ett litermått för att de ska sjunka. Tänkte ha det i ett annat akvarium. Efter några timmar så var vattnet i måttet brunfärgat och jag tog ph (dropptest)......vääääldigt surt vatten är det!
          Jag tror inte att det gör nåt i mitt räk-kar, jag har släppt ner 3 kottar o karet är på 40 liter, men jag tänker på de som har små glasburkar/vaser med räkor i, släpper man ner för många kottar så kan det kanske påverka ph:t i karet
          Jag vet inte, bara en tanke från en grönis.....

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            Ursprungligen postat av Zuz
            släpper man ner för många kottar så kan det kanske påverka ph:t i karet
            om du söker på alkottar kommer du hitta trådar som anger att dom kan användas för att få svartvatten, dvs thefärgat och surt.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • ralp
              • October 2004
              • 639

              Trodde att det var allmänt känt att många alkottar påverkar vattnet. Jag kastar bara en alkotte åt gången i mitt 16 liters "kar".

              Hejhopp. R
              110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
              Vittina semiconica; Neripteron auriculata
              18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
              16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

              Kommentar

              • gladhertha
                • February 2005
                • 1755

                Mina WP's är mycket mindre skygga nu! Två har ömsat.
                Mvh Hanna
                Min Zoon

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Jo dom håller sig väldigt osynliga innan ömsning, och kanske ett tag efter? Och när honorna ska släppa rom är dom också försvunna ett tag.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • gladhertha
                    • February 2005
                    • 1755

                    Sonja, kan säkert stämma det du säger.

                    Funderar på att köpa ett 12l för ytterligare CR odling där jag endast lägger i de finaste.
                    Mvh Hanna
                    Min Zoon

                    Kommentar

                    • DannyO
                      • December 2005
                      • 112

                      Ingen som har lust att breätt ifall tomat eller paprika är skadligt för körrsbärs räkor?

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        Ursprungligen postat av gladhertha
                        Sonja, kan säkert stämma det du säger.

                        Funderar på att köpa ett 12l för ytterligare CR odling där jag endast lägger i de finaste.
                        Det låter som en utmärkt idé. I dag såg jag nio WP-yngel samtidigt
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • DannyO
                          • December 2005
                          • 112

                          Är det så att ni inte vet ifall tomat eller paprika är skadligt eller ni bara ignorerar mig? tyckte ni var så trevliga innan...

                          Kommentar

                          • gladhertha
                            • February 2005
                            • 1755

                            Hehe, Danny, beror nog på att erfarenheten är rätt liten. Har läst nånstans att man kunde ge det till fiskar, men om det var posetivt eller negativt vet jag inte. Sök på forumet och på typ google.
                            Mvh Hanna
                            Min Zoon

                            Kommentar

                            • gladhertha
                              • February 2005
                              • 1755

                              Idag var det räkkalas. Mina CR fick mumsa på både fryst artemia och röda mygg. I all matröra såg jag något konstigt. En fryst artemiahona med rom? Har aldrig sett det i artemian förut. Såg PRECIS ut som de ägg man kläcker med vilket var lite roligt.
                              Mvh Hanna
                              Min Zoon

                              Kommentar

                              • Sonja
                                • October 2003
                                • 7357

                                Ursprungligen postat av DannyO
                                Är det så att ni inte vet ifall tomat eller paprika är skadligt eller ni bara ignorerar mig? tyckte ni var så trevliga innan...
                                Jag har ingen aning heller. Om jag inte vet brukar jag inte svara utan hoppas att någon som har svaren delar med sig
                                Alltid nyfiken!
                                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...