Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Ursprungligen postat av ralp
    Ömsningen kan "triggas" genom vattenbyte med vatten som har olika vattenvärden (som Sonja/Daniel skriver) men även med samma vatten dock stora temperaturskillnader. Jag har ingen vetenskaplig förklaring för det. Enbart egna och andra räkakvarister erfarenheter.

    Prova själv nästan gång du byter vatten. Ta kallt vatten då.

    Hejhopp. Ralf
    Hur känsliga är dom då för temp.skillnader på vatten då man byter? Jag har mest SA-fisk och byter alltid med svalare till dom. Men räkorna är jag jätteförsiktig med och ser till att vattnet har ungefär samma temp.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • ralp
      • October 2004
      • 639

      I Tyskland byter de flesta alltid med kallt vatten. Dels för att "trigga" ömsningen som är väl inte farligt för skaldjur - tvärtom. Det är väl bara gravida räkor som det blir knasig ifall de ömsar sig. Och dels för att det är säkrare ifall du har kopparledningar. Lite temperatursvängningar är väl också mer naturligt eller?

      Jag byter alltid med kallt inte iskallt men kallt vatten. Något varmare dock i mitt lilla CR-kar eftersom det går nu min andragångsföderska

      Ursprungligen postat av Raven
      skulle mer tro på obefruktad. honan byter bara skal när hon växt ut det såvitt ja vet.
      Mina CRs byter skal fast de är vuxna. De borde väl räknas som vuxen eftersom jag har de i drygt ett år nu

      Hejhopp. Ralf
      110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
      Vittina semiconica; Neripteron auriculata
      18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
      16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        Ursprungligen postat av Sonja
        Visst verkar det som om rommen sväller och blir större vartefter tiden går? Men mycket hinner hända på 4-5 dygn. Du har säkert småttingar i karet snart igen
        hon va framme ida TOM så dom finns antagligen i javaormbunken, där finns en del gott.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          Ursprungligen postat av Raven
          hon va framme ida TOM så dom finns antagligen i javaormbunken, där finns en del gott.
          Grattis, vad kul
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            tittade visst på fel hona
            tydligen 2 vuxna honor numera i karet.
            bara haft en innan.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              Ursprungligen postat av Raven
              tittade visst på fel hona
              tydligen 2 vuxna honor numera i karet.
              bara haft en innan.
              Ha! ha! Då får jag väl gratta till det istället Dom växer väldans fort, dom små krabarerna. En av mina första "egna" körsbärsyngel har rom nu. Men den är inte gul utan vit, så den är nog obefruktad.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Romfabrik

                Visst ser det lustigt ut med de nya små rompärlorna som börjat bildas under nack/ryggskölden innan den första omgången rom är kläckt.
                Förstora gärna.
                Bifogade filer
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Morellen
                  • November 2003
                  • 4349

                  stackars räka, konstant gravid! Puh! ;-) Häftig bild!
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                  "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                  (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    Ursprungligen postat av Morellen
                    stackars räka, konstant gravid! Puh! ;-) Häftig bild!
                    Det ser nästan ut som om den gympar. Armhävningar eller nåt... tänkte på dig då... med yogan
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      Ursprungligen postat av Morellen
                      stackars räka, konstant gravid! Puh! ;-)
                      de får man va glad man slipper
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • Morellen
                        • November 2003
                        • 4349

                        Ursprungligen postat av Sonja
                        Det ser nästan ut som om den gympar. Armhävningar eller nåt... tänkte på dig då... med yogan
                        Den gör förmodligen "katt och ko" när man skall flexa ryggen upp och ned *S*
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                        "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                        (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          Ursprungligen postat av Morellen
                          Den gör förmodligen "katt och ko" när man skall flexa ryggen upp och ned *S*
                          Jaaa... precis så ser det ju ut... den flexar liksom ryggen
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • CalleAkvarist
                            • November 2005
                            • 1059

                            Ursprungligen postat av Sonja
                            Det ser nästan ut som om den gympar. Armhävningar eller nåt... tänkte på dig då... med yogan
                            När jag kom på mina amano med att försöka bryta sönder sina skal så böjde dom sig hela tiden. Dom har bara gömt sig i 3 dagar nu, hoppas dom kommer fram snart. Ser skojigt ut när dom böjer sig upp och ner för att ha sönder skalet! Inte ens för en smaskig algtablett ville honan komma fram... Sist jag såg henne så hade hon en hane med böjd rygg på sin egen rygg. Sen försvann dom. Har sett dom inne i en grotta där han fortfarande sitter på hennes rygg och böjer sig och dom andra tittar på. Dom böjer sig också för tornet ibland. Är detta normalt, verkar konstigt. Ibland böjer sig honan också. Inte går dom iväg utan han sitter på hennes rygg och böjer sig och ibland böjer hon sig själv. Dom är hela tiden i en grotta. Vad menas med detta?? Nu när jag tittar håller dom fortfarande på. Hon kan ju ha bytt hane men det sitter iaf en på henne och dom gör samma sak hela tiden.

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              Jag vet inte... antingen ska dom kanske ömsa skal eller så vill hanen para sig och honan är inte intresserad?
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              • CalleAkvarist
                                • November 2005
                                • 1059

                                Inte är hon ointresserad. Hon försöker inte sparka av honom. Åh, tänk om jag får amanobebisar!!! Jag har faktiskt läst lite och hittat info.
                                Dom trivs med mycket växter, detta gör dom leksugna. Algtabletter, flingfoder och röda mygglarver bör vara en meny. Dom ska ha lagom skygga fiskar till sällskap. Gärna stenar, rötter och grottor. Dessa åtgärder har jag vidtagit. Vore ju kul att få amanoyngel eftersom dom ska vara rätt svåra att odla. Men AkvarieGuiden tycker inte det, där står det "Lätt. Sker av sig självt.". Tänk om hon bär på rom nu! Jag har bara sett hennes huvud och att hanen ideligen gör dessa rörelser. Yngel, snälla!! Måste göra iordning min 4 liter plastbytta där dom kan kläckas om det blir något. Enligt internet ska man lägga den gravida honan i en burk med sötvatten. När hon har lagt äggen tar man bort henne och tillsätter salt.
                                Hoppas på yngel

                                Kommentar

                                Arbetssätt...