Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CalleAkvarist
    • November 2005
    • 1059

    Varsågod och förstora!

    Kommentar

    • ralp
      • October 2004
      • 639

      Ursprungligen postat av Sonja
      ... Jag är helt såld på dom.
      heheh - ingen kommentar...

      Ursprungligen postat av Sonja
      Sen är ju dom där olika humlorna riktigt fina. Jag tror jag ska kunna beställa någon typ av humla genom en akvariebutik. Men jag måste ha kar som funkar också. ...
      Du behöver nog inte beställa de. De finns t.ex. hos Djurmagasinet i Tyresö. Fråga efter Ola. Om du (mot förmodan) aldrig har varit där så är det nog verkligen dags för dig som småfisk-älskare. Fin affär med mycket bra utbud på småfisk. Men. Humle/Bi/räkor som säljs här i Sverige är långt ifrån så snygg som de du kanske har sett hos Daniel. Iallafall alla som jag har sett i affärena hittils. De är transparent/brun/svart randiga inte alls riktig distinkt svart/vit som de i egentligen skall vara. Bara som en liten förvarning ifall du skulle bryr dig om det

      Hejhopp. ralp
      110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
      Vittina semiconica; Neripteron auriculata
      18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
      16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

      Kommentar

      • robinason
        • March 2006
        • 117

        Wow en så häftig bild sonja... Undrar när jag kan se nåt liknande på körsbären..:-)

        Kommentar

        • Vandal
          • January 2006
          • 1655

          yay... två av mina körsbärshonor går med rom nu... men den ena plockar bort äggen... nån som har nåra teorier om varför de släpper sina ägg ibland ??
          over and out /Petter
          Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

          http://saltvattenvandal.blogspot.com/

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            Ursprungligen postat av pester
            yay... två av mina körsbärshonor går med rom nu... men den ena plockar bort äggen... nån som har nåra teorier om varför de släpper sina ägg ibland ??
            Nu gissar jag bara helt vilt... obefruktad rom? eller vattenbyte med ett vatten som inte stämmer med det dom gått i så dom ska till att ömsa skal pga det och gör av med rommen innan?
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              Ursprungligen postat av robinason
              Wow en så häftig bild sonja... Undrar när jag kan se nåt liknande på körsbären..:-)
              Jag har inte lyckats se ögon på körsbärsräkornas rom. Men det beror nog på att dom går i ett större kar med väldigt tätt med växter och drar sig undan lite när det börjar bli dags.
              Det borde kunna vara synliga ögon på deras rom efter kanske 14 dagar, för den är så pass ljus, helt gul. Crystal har mörkbrun rom så där kanske det är svårare att se.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                Ursprungligen postat av Sonja
                Nu gissar jag bara helt vilt... obefruktad rom? eller vattenbyte med ett vatten som inte stämmer med det dom gått i så dom ska till att ömsa skal pga det och gör av med rommen innan?
                skulle mer tro på obefruktad.
                honan byter bara skal när hon växt ut det såvitt ja vet.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Ursprungligen postat av ralp
                  heheh - ingen kommentar...

                  Du behöver nog inte beställa de. De finns t.ex. hos Djurmagasinet i Tyresö. Fråga efter Ola. Om du (mot förmodan) aldrig har varit där så är det nog verkligen dags för dig som småfisk-älskare. Fin affär med mycket bra utbud på småfisk. Men. Humle/Bi/räkor som säljs här i Sverige är långt ifrån så snygg som de du kanske har sett hos Daniel. Iallafall alla som jag har sett i affärena hittils. De är transparent/brun/svart randiga inte alls riktig distinkt svart/vit som de i egentligen skall vara. Bara som en liten förvarning ifall du skulle bryr dig om det

                  Hejhopp. ralp
                  Nej jag har aldrig varit på Djurmagasinet, Tyresö. Men jag har hört talas om det. Kunde jag åka till Jönåker i snöstorm för att köpa 20 räkor kan jag nog ta mig till Tyresö också Tack för tipset. Det känns ju alltid bättre att se räkorna först, även om jag nog hade gissat innan att de inte är lika granna som på de Tyska/Engelska sidorna. Den där Bee-räkan är helt underbar med svarta ränder och brun/röd stjärt och nos.
                  Jag tror att min första crystal är på väg att släppa sin första kull nu. Det ser väldigt konstigt ut under henne liksom
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    Ursprungligen postat av Raven
                    skulle mer tro på obefruktad.
                    honan byter bara skal när hon växt ut det såvitt ja vet.
                    Daniel som odlar en massa räkor har märkt att de väldigt ofta ömsar när man flyttar dom till ett vatten dom inte är vana att gå i. Dom jag köpte av honom gick i hårt vatten och jag har rätt mjukt. Den första ömsade i inkoppningskannan, sen var det flera som gjorde det direkt i karet. Jag vat inte om det berot på det, men det kan ju göra det. Skulle vara kul att höra om andra sett något liknande, eller om det är mer sällsynt att dom gör så.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      aldrig råkat ut för ömsning själv i samband med köp men har ju rätt lika vatten som butiken.

                      undrar bara var min stora körsbärshona med rom är.
                      inte sett henne sen i förrgår.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        Har hon gått så länge med rom så det är dags att släppa yngel kanske?
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          kan mycket väl va så men när ja tittade på henne för 4-5 dagar sen hade inte romen kommit ner så långt som en del av bilderna du postat.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            Visst verkar det som om rommen sväller och blir större vartefter tiden går? Men mycket hinner hända på 4-5 dygn. Du har säkert småttingar i karet snart igen
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              mycke möjligt bara det att ja har redan fullt av smått och för varje da ser ja mer å mer som tittar ut från javaormbunken.
                              har snart ingen plats kvar, tror amanon försökte säga mej nåt förut när h*n gick runt PÅ min afrikanska jättefilteräka och leta mat
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              • ralp
                                • October 2004
                                • 639

                                Ursprungligen postat av Raven
                                aldrig råkat ut för ömsning själv i samband med köp men har ju rätt lika vatten som butiken.
                                Ömsningen kan "triggas" genom vattenbyte med vatten som har olika vattenvärden (som Sonja/Daniel skriver) men även med samma vatten dock stora temperaturskillnader. Jag har ingen vetenskaplig förklaring för det. Enbart egna och andra räkakvarister erfarenheter.

                                Prova själv nästan gång du byter vatten. Ta kallt vatten då.

                                Hejhopp. Ralf
                                110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                                Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                                18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                                16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                                Kommentar

                                Arbetssätt...