Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zuz
    • February 2006
    • 112

    Ursprungligen postat av Sonja
    Körsbärsräka är både lättast och billigast.
    Tack för det. Då är det bara att börja leta.....

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      Ursprungligen postat av Raven
      Sonja, va elak du är vill också ha såna räkor

      dom ser helläckra ut.
      Dom är jäkligt snygga i verkligheten
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        ska luffsa iväg när värmen kommer till trop och hoppas de finns lite fina räker där.

        men börjar bli lite fullt i akvariet.
        körsbären är värre än kaniner
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          Ursprungligen postat av Raven

          men börjar bli lite fullt i akvariet.
          körsbären är värre än kaniner
          Vi kan börja kalla dom "Guppyräkor"
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Birgitta W
            • October 2005
            • 2764

            Jag hade 6 stycken fantastiskt vackra körsbärsräkor i mitt yngelkar... tills mina kakadua-slynglar flyttade dit!

            Sedan tog dom sig ut en efter en. Igår hittade jag den sista utanför karet.

            Jag har nu bara 4 st amanoräkor. Men dom är jättefina. Lite rosafärgade faktiskt. Riktigt charmiga!

            Ska skaffa nya körsbärs och ha med mina endlers.

            Äter endlers körsbärsynglen? Kan dom klara sig där om jag har Javamossa? Det hjälpte inte i yngelkaret mot kakadua-ynglen.

            Måste man ha helt tätt? I yngelkaret har jag två hål i täckglaset för värmare och filter. Där tog dom sig ut...
            Hur gör man för att få tätt där???
            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

            Min zoon :
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              Ursprungligen postat av Birgitta W
              Jag hade 6 stycken fantastiskt vackra körsbärsräkor i mitt yngelkar... tills mina kakadua-slynglar flyttade dit!

              Sedan tog dom sig ut en efter en. Igår hittade jag den sista utanför karet.

              Jag har nu bara 4 st amanoräkor. Men dom är jättefina. Lite rosafärgade faktiskt. Riktigt charmiga!

              Ska skaffa nya körsbärs och ha med mina endlers.

              Äter endlers körsbärsynglen? Kan dom klara sig där om jag har Javamossa? Det hjälpte inte i yngelkaret mot kakadua-ynglen.

              Måste man ha helt tätt? I yngelkaret har jag två hål i täckglaset för värmare och filter. Där tog dom sig ut...
              Hur gör man för att få tätt där???
              Om dom hoppar ut beror väl dels på om dom blir jagade/stressade och om det är väldigt nära från ytan till kanten på karet.
              Jag tror nog att guppys kan äta körsbärsbebisar. Men kanske dom inte hinner med alla om dom (guppyna) inte är så många?
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Birgitta W
                • October 2005
                • 2764

                Ursprungligen postat av Sonja
                Om dom hoppar ut beror väl dels på om dom blir jagade/stressade och om det är väldigt nära från ytan till kanten på karet.
                Jag tror nog att guppys kan äta körsbärsbebisar. Men kanske dom inte hinner med alla om dom (guppyna) inte är så många?
                Det är rätt nära från ytan till kanten, det är ju ett så litet kar (37 liter). Ska sätta upp ett 60-liters till yngelkar men vågar inte ha körsbärsräkor där, om jag skulle få fler kakadua-yngel... Kanske amano?

                Det är rätt många guppys just nu. Dom ynglar ju av sig... Men när jag får större yngelkar så tänkte jag ta upp fler yngel. Har inte kunnat göra det eftersom dels kakadua-ynglen hade ätit upp dom små, och dels ska jag tömma det lilla karet för att sätta upp det större.

                Hur gör man för att täta hålen som man måste ha för dom elektriska prylarna?
                Verkar omöjligt!
                Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                Min zoon :
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  Ursprungligen postat av Sonja
                  Vi kan börja kalla dom "Guppyräkor"
                  hahaha med de latisnak namnet ynglius maximus

                  Ursprungligen postat av Birgitta W
                  Hur gör man för att täta hålen som man måste ha för dom elektriska prylarna?
                  Verkar omöjligt!
                  vissa butiker som säljer bildelar säljer även metalnät som används för att reparera rosthål.
                  köpt sånt själv och nätet var gjort av aluminium så det räckte med kniv å skärbräda eller sax för att dela på det och la det över hålet ocg formade sen nätet med fingrarna bara.
                  va inga större problem att forma för sladdar då nätet är rätt mjukt.

                  kostar inte mycket heller och har den fördelen att nätet inte stoppar ventilationen.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • Birgitta W
                    • October 2005
                    • 2764

                    Ursprungligen postat av Raven
                    vissa butiker som säljer bildelar säljer även metalnät som används för att reparera rosthål.
                    köpt sånt själv och nätet var gjort av aluminium så det räckte med kniv å skärbräda eller sax för att dela på det och la det över hålet ocg formade sen nätet med fingrarna bara.
                    va inga större problem att forma för sladdar då nätet är rätt mjukt.

                    kostar inte mycket heller och har den fördelen att nätet inte stoppar ventilationen.
                    Var ett jättebra tips! Ska försöka leta reda på någon sån affär. Om det nu råkar finnas någon här på orten...
                    Annars får jag leta på annat håll!
                    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                    Min zoon :
                    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Ursprungligen postat av Birgitta W

                      Hur gör man för att täta hålen som man måste ha för dom elektriska prylarna?
                      Verkar omöjligt!
                      Du kanske har eller kan skaffa en liten bit filtermatta och klippa/skära till. Sen kan du trycka ner dom i hålen som små pluggar. Då borde ju sladdarna få plats också och det ändå bli tillräckligt tätt?
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        WP med ögonrom.

                        Nu kan man se räkynglens ögon genom skalet, om man tittar väldigt noga Det borde kläckas innom en vecka... kanske?
                        Bifogade filer
                        Senast redigerad av Sonja; 20 March 2006, 10:05. Anledning: stavfel
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • ralp
                          • October 2004
                          • 639

                          Riktig fina räkbilder. Sonja. Ljuset är helt fantastiskt. Kan inte du skaffa fler arter, plåtta och sedan fylla vi på artbeskrivningen här på Zoopet. Kjell borde ju stötta detta - han sitter ju själv fast i träsket.

                          Hejhopp. Ralf
                          110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                          Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                          18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                          16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            Jo du Ralp, jag kommer helt säker att skaffa fler räkor. Jag är helt såld på dom. Hade Daniel haft fler sorter till salu då jag var där så hade jag nog åkt därifrån med både gröna och Tiger.
                            Sen är ju dom där olika humlorna riktigt fina. Jag tror jag ska kunna beställa någon typ av humla genom en akvariebutik. Men jag måste ha kar som funkar också.
                            Just den här sista bilden med ögonrom så är räkhonan lite utfrätt på huvudet, men jag ville att räkynglens ögon skulle synas genom skalen.
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • gladhertha
                              • February 2005
                              • 1755

                              Hej Annika! Jag har körsbär i ett helt öppet kar..^^ 12 liter..inga dödsfall.

                              JAG VILL HÄMTA HEM MINA WP NU! Gaah! Vi får bestämma ett datum Sonja! Vi pratar mer om de på zoonen.

                              Hm..hittade en 1,5mm CR-bäbis..hona som har släppt?
                              Mvh Hanna
                              Min Zoon

                              Kommentar

                              • CalleAkvarist
                                • November 2005
                                • 1059

                                Bild på sportfånen Wayne..

                                Strax innan kortet togs på sportfånen Wayne (som hela tiden springer och skuttar och satt still för en gångs skull) hoppade han upp till toppen på en Cabomba som växt ur karet och sticker upp. Försökte nog klättra.. På det andra kortet är karet efter nyinredning med några fiskyngel på väg att gömma sig.. Om ni har sett mina andra bilder så togs dom med en dålig mobilkamera som inte kunde förstora. Men det kan den här mobilen! Jag ska knäppa mer bilder när jag mår bättre och kommer att lägga in dom här på Zoopet.
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...