Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Ursprungligen postat av Jerry
    Skulle det gå att ha nån fisk som sällskap till räkorna i 20 L karet?
    Det skulle nog se tomt ut med bara räkor..
    Jag tycker inte det ser tomt ut med "bara" räkor. Dom kliver och simmar runt överallt. Det är väldigt aktiva små krabater. Har du fisk i så riskerar du dels att dom äter upp ev räkbebisar, och så undrar jag om inte de vuxna räkorna kan bli mer skygga och hålla sig undan mer.
    Du kan väl prova med bara räkor först. Om du inte är nöjd så kanske du kan ha i några av de minsta rasbororna som Boraras brigittae eller liknande. Kanske dom inte tar räkbebisar. Men karet är inte stort, 20 liter, och räkorna kommer nog att föröka sig. Det kan lätt bli överlastat.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      Ursprungligen postat av Sonja
      Har du fisk i så riskerar du dels att dom äter upp ev räkbebisar, och så undrar jag om inte de vuxna räkorna kan bli mer skygga och hålla sig undan mer.
      har en platy som jag är HELT övertygad om att den käkar "räkmix" ibland.
      1-2 räkor får ja över från varje kul MEN när dom blir lite större är dom överallt och skiter i platyn TOTALT.
      amanon ja har har jagat iväg platyn från mat ett par gånger
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Tastyfish
        • February 2005
        • 1761

        Har tagit bort bilderna som var i fakta inläggen.. anser dom inte längre vitala för tråden då syftet (bl.a att folk skulle posta egna bilder) har blivigt uppfyllt.

        kan dock leta upp länkar till samma bilder.
        Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
        Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
        Måste skaffa mig fler djur!

        Kommentar

        • Vandal
          • January 2006
          • 1655

          Ursprungligen postat av gladhertha
          Fy bubblan, sånna vill ja också haaaa!!!! hrmp....göteborg....
          Tyvärr så förökar dom sig inte så lätt...då dom har ett larvstadie också.
          jepp... läste det... får se om jag orkar dra fram nåt på dem...
          dessutom var de antagligen bifångst... fanns bara 2 bland ett hundratal cherry...
          over and out /Petter
          Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

          http://saltvattenvandal.blogspot.com/

          Kommentar

          • Idanajad
            • May 2005
            • 465

            White pearl-bebbar!

            Jag satt nyss och spanade lite på räkorna och försökte räkna hur många som har rom och om den är befruktad eller inte (någon/några av honorna släpper rommen efter ett tag, och jag grubblar lite över varför). Plötsligt fastnade ögat vid något obekant. Och sen en till liten märla. Ett helt litet gäng på roten, några på glaset. Småräkor! De är fantastiskt söta!
            Peccator est aquarifex

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              Ursprungligen postat av Idanajad
              Jag satt nyss och spanade lite på räkorna och försökte räkna hur många som har rom och om den är befruktad eller inte (någon/några av honorna släpper rommen efter ett tag, och jag grubblar lite över varför). Plötsligt fastnade ögat vid något obekant. Och sen en till liten märla. Ett helt litet gäng på roten, några på glaset. Småräkor! De är fantastiskt söta!
              Grattis, grattis!
              Kommer dina "White pearl" också från Daniel?
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Idanajad
                • May 2005
                • 465

                Jajemen. De var små när de kom i december, men har växt på sig snabbt. Och dessutom då fixat till ett gäng pyttepärlor.
                Peccator est aquarifex

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Ursprungligen postat av Idanajad
                  Jajemen. De var små när de kom i december, men har växt på sig snabbt. Och dessutom då fixat till ett gäng pyttepärlor.
                  Du bor ju också i Sthlm, gör du något speciellt med vattnet till räkorna?
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Idanajad
                    • May 2005
                    • 465

                    Ursprungligen postat av Sonja
                    Du bor ju också i Sthlm, gör du något speciellt med vattnet till räkorna?
                    Nä, räkakvariet är helt naturellt (om man nu kan kalla ett akvarium det). Jag gör ganska små (25%) vattenbyten varje vecka. Egentligen skulle det nog fungera med lite längre intervall eftersom de har ganska gott om plats, men det är ju inte särskilt jobbigt att byta knappt en hink vatten.
                    Peccator est aquarifex

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Nej det är nog bra att byta ofta och lite mindre hur lite räkor det än är så att vattnet håller sig stabilt.
                      Är det någon som provat att ha i lite sepiaskal eller skolkrita åt räkor/snäckor?
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        Lite nytt hemma - dels vanliga amano (till höger) och dels C. gracilirostris
                        Bifogade filer
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • guineapig
                          • April 2003
                          • 157

                          Mina Crystal Red har varit truliga, inga honor med ägg, inte ens någon äggmassa. För ca 2 veckor sedan slutade jag byta vatten, vräkte i boklöv och stoppade i en extra rot för att om möjligt få ner Ph:t lite ( ligger på ca 8 ur kranen) utan kemiska preparat. Samlar även kondensvatten från torktumlaren för att späda med Osmosvatten ( jodå, det funkar och de tar ingen skada!) och Voila, idag upptäckte jag första honan med ägg. Ph ca 7,5 så det verkar vara smärtgränsen för odling. Kh ligger på ca 10

                          Daniel

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            Ursprungligen postat av guineapig
                            Mina Crystal Red har varit truliga, inga honor med ägg, inte ens någon äggmassa. För ca 2 veckor sedan slutade jag byta vatten, vräkte i boklöv och stoppade i en extra rot för att om möjligt få ner Ph:t lite ( ligger på ca 8 ur kranen) utan kemiska preparat. Samlar även kondensvatten från torktumlaren för att späda med Osmosvatten ( jodå, det funkar och de tar ingen skada!) och Voila, idag upptäckte jag första honan med ägg. Ph ca 7,5 så det verkar vara smärtgränsen för odling. Kh ligger på ca 10

                            Daniel
                            Vad kul. Då får du mycket räkungar där snart, så stora som honorna är
                            Om nu pH skulle stiga igen, kan det då bli så att räkynglena inte kommer ut ur äggen?
                            Hoppas du får mycket Tiger också, och såna där läckra gröna som jag inte kan lära mig namnet på
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Lite nytt hemma - dels vanliga amano (till höger) och dels C. gracilirostris
                              Snygga bilder. Visst är det kul att fota räkor, rätt svårt att få till det så spröt och allt kommer med
                              Dom där gracilirostris ser ju väldigt märkliga ut.
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              • ralp
                                • October 2004
                                • 639

                                Jag är fullständig övertygad om att vi "Nyköpingsbo" har det tufft med höga ph'et. Jag tror att dvärgräkorna klarar hårdare vatten bättre än för höga ph-värden. Iallafall de känsligare arter såsom CR, Gröna och Tiger.

                                Förra helgen hade vi strömavbrott på jobbet och mina CRs var nära att dö eftersom ryggsäcksfilteret slutade fungerar efter strömmen komm tillbaka. Mycket jobbigt tid under måndag/tisdag för mina räkor (och mig). Men bara en räka dog och min beauty som bär på ägg sen tidigare har som tur överlevt. Det verkar så att även rommen har klarat sig.

                                Ursprungligen postat av Sonja
                                ... Hoppas du får mycket Tiger också, och såna där läckra gröna som jag inte kan lära mig namnet på
                                Caridina babaulti heter de men det är väl inget fel på att ta namnet: Gröna?! Alla vet ju vilka du menar då.

                                Ursprungligen postat av Sonja
                                ... Dom där gracilirostris ser ju väldigt märkliga ut.
                                Jag har aldrig haft de själv (men Daniel). De ser otrolig rolig ut och om jag har fattad det rätt så visar de sin fina röda näsa bara när de trivs

                                Hejhopp. Ralp
                                110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                                Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                                18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                                16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                                Kommentar

                                Arbetssätt...