Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Äggfläck på Crystal Red?

    Det här måste väl vara en äggfläck på Crystal Red, eller vad tror ni?
    (förstora gärna)
    Bifogade filer
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      Crystal Redhane?

      En sista för ikväll. Det här borde väl vara en hane? Den är lite mindre och ser liksom "spetsigare" ut. Dessutom mycket mer aktiv.
      Den ovanför som jag misstänker är en hona är mycket mer bullig i formen.
      (förstora gärna den här också)
      Bifogade filer
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        ser ut som det är en luftbubbla i snäckan.
        jo de övre ser ut som en hona och den undre en hane.
        liknande skillnader i kroppsform finns hos körboär också
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • gladhertha
          • February 2005
          • 1755

          Bra bilder, Sonja!

          Imponerad varje gång. Försökt fota mina lite men det blir bara en rödvit klump med en grön bakgrund.
          Mvh Hanna
          Min Zoon

          Kommentar

          • Birgitta W
            • October 2005
            • 2764

            Har sällat mig till räkfantasterna! Första gången någon föreslog räkor (som städare) tänkte jag "Usch, som spindlar!" Men så skaffade jag 6 st körsbärsräkor. Och nu är jag fast ! Tror jag har 3 eller 4 kvar av dom. En hoppade ur, en satt död bakom pumpen, förmodligen jagade av kakaduaynglen!

            Sedan skaffade jag två amano till kakadorna. Dog inom 24 timmar... ihjäljagade... Då fick jag en gratis i affären som jag haft i endlerskaret och den är sååå söt och kul!

            I onsdags köpte jag 3 till. 2 till sällskapskaret och en som kompis till den i endlerskaret. Och dom är verkligen sällskapssjuka! Håller ihop hela tiden!

            Det var min räkhistorik, nu till frågorna!

            Jag har hört att räkor behöver kalk för skalömsningen. Måste dom ha något tillskott?

            I endlerskaret är det väldigt gott om småsnäckor som jag plockar hela tiden. Kan jag bara klämma sönder dom och låta dom ligga till amanoräkorna? Skalet innehåller ju kalk. Eller kommer dom att förorena vattnet? Några har jag tappat när jag klämt dom så dom har fått ligga...

            Idag verkade räkorna i endlerskaret väldigt "kärvänliga" , den ena satt på den andra, klev på den. Så jag undrar parar dom sig? Går det överhuvud taget att få yngel av amano? Jag har ju lite salt i vattnet men inte så mycket.
            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

            Min zoon :
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              Ursprungligen postat av Birgitta W
              Jag har hört att räkor behöver kalk för skalömsningen. Måste dom ha något tillskott?
              såvida man inte har extremt mjukt vatten så bör dom klara sej.
              mina klarar sej och göteborgsvattnet ligger på 2.7-3.3kh har dock ett litet snäckskal men tror inte de avger nåt kalk då skalet är grönt numer.

              I endlerskaret är det väldigt gott om småsnäckor som jag plockar hela tiden. Kan jag bara klämma sönder dom och låta dom ligga till amanoräkorna? Skalet innehåller ju kalk. Eller kommer dom att förorena vattnet? Några har jag tappat när jag klämt dom så dom har fått ligga...
              krossar dom själv för jobbigt å plocka upp dom.
              hittar en räka en krossad snäcka så sätter dom sej å äter.

              Idag verkade räkorna i endlerskaret väldigt "kärvänliga" , den ena satt på den andra, klev på den. Så jag undrar parar dom sig? Går det överhuvud taget att få yngel av amano? Jag har ju lite salt i vattnet men inte så mycket.
              kan va parning.
              om inte honan kör bort hanen kryper han in under henne efter en stund.
              möjligt du kan få yngel men inte direkt troligt.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Birgitta W
                • October 2005
                • 2764

                Ursprungligen postat av Raven
                såvida man inte har extremt mjukt vatten så bör dom klara sej.
                mina klarar sej och göteborgsvattnet ligger på 2.7-3.3kh har dock ett litet snäckskal men tror inte de avger nåt kalk då skalet är grönt numer.


                krossar dom själv för jobbigt å plocka upp dom.
                hittar en räka en krossad snäcka så sätter dom sej å äter.


                kan va parning.
                om inte honan kör bort hanen kryper han in under henne efter en stund.
                möjligt du kan få yngel men inte direkt troligt.
                Vi har väldigt mjukt vatten här i Motala efter vad jag förstått, borde nog ringa och höra... Vad gör man då???

                Då bryr jag mig inte om att ta upp dom utan bara krossar dom. Ingen risk att vattnet blir förstört? Har två räkor och massor med småsnäckor...

                Hur salt ska vattnet vara för att amano ska kunna föröka sig? Efter vad jag förstått kan det bli rom och yngel men ynglen måste ha bräckt vatten (saltvatten?) för att överleva.
                Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                Min zoon :
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                Kommentar

                • T_K
                  • January 2006
                  • 102

                  Hej Birgitta.
                  Jag ser att du har erfarenhet av att kombinera Amano och Apistogramma Cacatoides. Jag skrev en fråga om detta i en egen tråd, men ännu inget svar där. Men när man läser vad du skriver så verkar det inte vara någon bra idé att låta dem gå tillsammans...
                  Du tror inte att det funkar med riktigt stora Amano heller?

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    Ursprungligen postat av Birgitta W

                    Hur salt ska vattnet vara för att amano ska kunna föröka sig? Efter vad jag förstått kan det bli rom och yngel men ynglen måste ha bräckt vatten (saltvatten?) för att överleva.
                    Azur har odlat amanos. Här är en bra beskrivning:
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • gladhertha
                      • February 2005
                      • 1755

                      Har mycket småbebbar nu! över 35st 3mm bäbbar! SÅ SÖTA!! Ger extra mycket mat nu, så dom ska ha något att äta! Frysfoder varje dag
                      Mvh Hanna
                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • Birgitta W
                        • October 2005
                        • 2764

                        Ursprungligen postat av T_K
                        Hej Birgitta.
                        Jag ser att du har erfarenhet av att kombinera Amano och Apistogramma Cacatoides. Jag skrev en fråga om detta i en egen tråd, men ännu inget svar där. Men när man läser vad du skriver så verkar det inte vara någon bra idé att låta dem gå tillsammans...
                        Du tror inte att det funkar med riktigt stora Amano heller?
                        Det har inte gått så bra för mig, fast nu verkar kakadua-ynglen lämnar körsbärsräkorna ifred, nyhetens nyfikenhet har väl gått över...

                        Till dom stora kakaduorna släppte jag ner 2 stackars amano och dom var på dom hela tiden, tills dom låg döda på morgonen...

                        Men ovj78 har alltid amano ihop med kakaduor och det går jättebra. Så jag letar efter riktigt stora amano! Hittar jag ett par så ska jag testa igen... stackars räkor... Men det går kanske bra!
                        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                        Min zoon :
                        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                        Kommentar

                        • gladhertha
                          • February 2005
                          • 1755

                          Hur stora var amanosarna du köpte då?
                          Mvh Hanna
                          Min Zoon

                          Kommentar

                          • gladhertha
                            • February 2005
                            • 1755

                            hm...mätte en bäbbe, dom är bara 1,5-2mm trots allt!
                            Mvh Hanna
                            Min Zoon

                            Kommentar

                            • Birgitta W
                              • October 2005
                              • 2764

                              Ursprungligen postat av Sonja
                              Azur har odlat amanos. Här är en bra beskrivning:
                              http://mikes-machine.mine.nu/breeding_yamato.htm
                              Jag har verkligen försökt läsa den, men ...på engelska... och mycket text!

                              Skulle gärna vilja ha en kortare sammafattning, på svenska, som t.o.m. jag begriper!
                              Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                              Min zoon :
                              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                              Kommentar

                              • ralp
                                • October 2004
                                • 639

                                Ursprungligen postat av Birgitta W
                                Jag har verkligen försökt läsa den, men ...på engelska... och mycket text!
                                Det lär nog vara det minst jobbiga med att dra upp Amanos. Jag skulle personligen aldrig orkar att genomföra hela projektet som har så små chanser att lyckas och är så tidskrävande bl.a.

                                BTW. All heder åt Azur som jag har lyckads med detta. Verkligen jätteimponerande!

                                Hejhopp. Ralf

                                p.s.: Birgitta - välkommen i räkträsket. ...
                                110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                                Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                                18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                                16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                                Kommentar

                                Arbetssätt...