Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Är det något du märkt med ditt gallerblad? Kommer det nya blad väldigt långsamt, eller?
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • gladhertha
      • February 2005
      • 1755

      Nja, den ena vissnade, helt brun, men den har kommit tillbaka nu. Sedan har jag läst om det.
      Mvh Hanna
      Min Zoon

      Kommentar

      • CalleAkvarist
        • November 2005
        • 1059

        Hjälp, räkorna har gömt sig!! Kan inte hitta dom nånstans och den stora "ledaren" kommer inte ens fram för en saftig bit gurka! Kan dom gömma sig under roten? Dom är väl inte rädda för kardinalfiskarna? Kan det kanske vara så att dom börjat att ömsa skinn? Men dom är ju flera, det skulle vara en riktig "ömsa-skinn-sammankomst"! Kan dom gräva ner sig i gruset? Jag har "gult akvariegrus". Hoppas dom inte blivit mat !

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          Jag tycker mig ha märkt att när man matat dom med något extra smarrigt så ska dom sen ömsa skal, och då gömmer dom sig ett tag. Dom ömsar väl när skalet börjar bli trångt och har dom fått riktigt god mat en period så växer dom väl lite snabbare och ömsar nästan samtidigt. Är det någon annan som märkt något liknade?
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • miiaoo
            • January 2006
            • 2815

            Ursprungligen postat av Sonja
            Jag tycker mig ha märkt att när man matat dom med något extra smarrigt så ska dom sen ömsa skal, och då gömmer dom sig ett tag. Dom ömsar väl när skalet börjar bli trångt och har dom fått riktigt god mat en period så växer dom väl lite snabbare och ömsar nästan samtidigt. Är det någon annan som märkt något liknade?
            Japp, jag funderade faktiskt på att skriva en tråd om presic det du skrev..
            Mina glasräkor har vuxit rejält den månaden dom har bott här och båda har hunnit ömsa skal. Likaså med gabonräkan, Holger. Han ömsade förra veckan och passade på att byta färg.. Men jag tycker förstås inte att han ser större ut..Ca 6 cm..
            Senast redigerad av miiaoo; 20 February 2006, 18:23.
            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

            Kika gärna in i min dagbok!

            Kommentar

            • gladhertha
              • February 2005
              • 1755

              Så, nu har jag körsbärsäkor också Alltså, mitt 12l har fått invånare! 1 hona, 2 hanar och lite bäbbar. Har en hona som gått med CRS....ska håvas upp vid tillfälle.
              Mvh Hanna
              Min Zoon

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                smp amanoräkor kan ömsa så ofta som varannan vecka om mattillgången är bra medans vuxna kan ömsa så sällan som var sjätte månad.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • CalleAkvarist
                  • November 2005
                  • 1059

                  Igår fick jag göra en TOTAL omstart av karet. Orsaken var att jag i början hade övermatat, sen kom det sniglar och det var fullt av slam. Räkorna och fiskarna bodde i en burk i två timmar, sen fick dom komma hem igen. Dom utforskade hela karet då jag möblerat om, byggt grotta mm. Jag ska försöka komma med bilder så snart jag kan, bara att min mobils överföringsprogram krånglar och därför kan jag inte få in bilderna i datorn ! Hoppas det fixar sig snart! Kan ju beskriva lite: Har numera Idaho-grus, tagt roten och ställt den upp lite så att det döljer pumpen. Roten är "böjd", ganska bred och hög och med många små håligheter stora nog för räkorna att gå igenom. Det blir en stor grotta under roten och den är ganska mörk. Längst fram har jag skott från Ampelliljor(bra akvarieväxt, pröva det), Cryptocorne waliisi(hur det nu stavas) och en stor snäcka. Har även köpt en hävert jag använder tillsammans med skurhinken på vattenbyten och det är jättebra! En liten fråga: Det är bara en av räkorna som törs äta gurka när den sitter på en sked. Resten är livrädda för skeden. Är detta normalt? Det är alltså ledaren som äter, resten håller sig långt bakom henne. Eller tycker dom bara inte om gurka?

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    skeden kanske är för blank ?
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Ung CR med rom.

                      Jag är jublande glad nu... hittade brun rom under magen på en av de unga CR jag bytt till mig av Gladhertha/Hanna. Dom kan inte vara mer än 2-3 månader gamla. Trodde de skulle vara betydligt äldre, typ 5-6 mån.
                      Jag lägger upp bilden större i mitt galleri också.
                      Bifogade filer
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • gladhertha
                        • February 2005
                        • 1755

                        Jag jublar också! SÅ SKA DET SE UT!
                        Förresten är dom säkert 4 månader nu. eller över....så det är precis minimum till räkbäbisar! Välfylld ser hon ut att vara också!
                        Mvh Hanna
                        Min Zoon

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          Tror du dom är så pass gamla? Det skulle ju stämma bättre, men jag tycker inte jag haft dom så länge och dom var så pass små då, ca 8-10 mm bara. Det ser ju verkligen bra ut, bruna och fina romkorn. Dina honor går rätt länge med rommen innan de släpper den va?
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • gladhertha
                            • February 2005
                            • 1755

                            Honorna går med rom i ungefär 3 veckor.
                            Mvh Hanna
                            Min Zoon

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              Kanon! Nu ska det bli intressant att se vad brigittaena hittar på. Dom gav sig inte på de pyttiga körsbärsräkynglen jag tippade ner förut i alla fall. Brigittaena har ju så himla små munnar... hoppas dom inte försöker ta ynglen ändå.
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              • ralp
                                • October 2004
                                • 639

                                Oj, vad kul - Sonja - grattis! Jättefin photo också Jag tror att det t.o.m. ta 4 veckor tills de släpper bebisarna. Boraras kommer nog ta några pyttesmå när de väl får chansen. Det gjorde mina maculatus/brigittae iallafall med mina korsbärs. Men de får skynda sig eftersom bebisarna blir ganska snabbt för "stora" för de.

                                Här finns en lista med fiskar som sällskap till dvärgräkor. Tyvärr på tyska dock :P verträglich = funkar ihop, unverträglich = funkar inte, frisst Junggarnelen = äter räkbebisar

                                Lycka till och håll oss uppdaterad - så klart

                                Hejhopp. Ralp
                                110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                                Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                                18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                                16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                                Kommentar

                                Arbetssätt...