Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miiaoo
    • January 2006
    • 2815

    å jag har en glasräka med rom. Den förra honan med rom käkade upp rommen!! Men det kanske blir nåt den här gången...

    Har man en chans att kakaduaciklider inte käkar upp CR eller körsbär om det finns mycket växter och stenar och rötter...??
    Vill gärna ha ett gäng...
    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

    Kika gärna in i min dagbok!

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      har en massa elaka fiskar som käkar upp en del när dom ä små.
      så mina körsbär ökar rätt långtsamt.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        Vad är en glasräka för sort?
        Efter att ha sett hur små körsbärsräkynglen är skulle jag bli förvånad om något klarar sig om det finns fisk i karet också. Men om någon/några gör det så är det ena riktiga tuffingar.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          har en stor lurvig javaormbunke och 2st mindre windelöwormbunkar som kommer.

          tyvärr hade en räka dött för mej inatt.
          hittar ingen av dom stora just nu men 3-4små
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • gladhertha
            • February 2005
            • 1755

            Funderar på att köpa hem den här: http://www.petshrimp.com/cajundwarfcrayfish.html

            Inte en räka, men otroligt söt, och det står den funkar med både fisk och dvärgräkor?
            Mvh Hanna
            Min Zoon

            Kommentar

            • miiaoo
              • January 2006
              • 2815

              Ursprungligen postat av Sonja
              Vad är en glasräka för sort?
              Efter att ha sett hur små körsbärsräkynglen är skulle jag bli förvånad om något klarar sig om det finns fisk i karet också. Men om någon/några gör det så är det ena riktiga tuffingar.
              En sån här..Palaemonetes paludosus Freshwater Glass Shrimp

              Den blir ca 5 cm stor så den är ju större än körsbären.. Men det är klart att ynglena är små.. Men jag kanske kan hinna få i honan i en yngelkasse.. Ska fösöka i alla fall...
              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

              Kika gärna in i min dagbok!

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Vilken fin en. Det är vackert när man ser rommen sådär genom skalet. Hoppas du får lite räkbebisar efter den.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • gladhertha
                  • February 2005
                  • 1755

                  Hm, tycker glasräkan e rätt ful. hehe. Plus att den inte är så snäll. En kompis erfarenheter har varit att den framför hennes ögon snappat en neontetra...och den andra glasräkan har antagligen gått samma öde till mötes.
                  Mvh Hanna
                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • miiaoo
                    • January 2006
                    • 2815

                    Ursprungligen postat av gladhertha
                    Hm, tycker glasräkan e rätt ful. hehe.
                    Jag måste nog få försvara glasräkan.. Den är fin!
                    Nä, men allvarligt, den har långa häftiga antenner, eller känselspröt är det ju eg. Dom blir lika långa som räkan. Sen har den två par klor, men den gör absolut inget mot fiskarna, det kan den inte för klorna är supertunna. Den kan hota med uppsträckta klor mot fisk som simmar för nära men den kan inte skada.
                    Det fina är att när den inte ha rom så är den genomskinlig men när den bär på rom så får den skarpa svarta linjer och prickar på kroppen som påminner om amanoräkans teckning.
                    Sen är det ju fint när man ser den ljusgröna rommen först igenom skalet sen när den bär den i simbenen.
                    Tror att jag ska pallra mig iväg och köpa en hanräka till mina honor så kanske det blir nåt riktigt av deras rom...
                    Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                    Kika gärna in i min dagbok!

                    Kommentar

                    • ralp
                      • October 2004
                      • 639

                      bara att rekommendera

                      Ursprungligen postat av Roulie
                      Vore kul om ni som har kar, med räkor, kunde lägga in lite bilder på dom. (tycker iaf jag)
                      Både kar med endast räkor och kar med både räkor och fiskar välkomnas
                      Jag har tyvärr inget aktuellt bild på mitt favoritkar (16liter). Layout är detsamma, fast med nu har mossan tagit över

                      Visst heter det: ju större kar desto lättare att sköta. Men efter mina erfarenheter så är välinkört minikar med bara räkor och sniglar nästintill underhållsfritt.

                      Hejhopp. Ralp
                      Bifogade filer
                      110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                      Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                      18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                      16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                      Kommentar

                      • miiaoo
                        • January 2006
                        • 2815

                        Min gabonräka verkar må lite konstigt..

                        Jag tippar på att han antingen är allvarligt skadad, han kan ha klämts i grottan när jag ändrade lite härom dagen.. Eller så håller han påatt ömsa skal..
                        Sen ser det dessutom ut som att han har bytt färg..?? Jag vet att dom ändrar färg under livet men inte varför eller när.. Han var grå-blå innan och nu är han ljusbrun, tror jag... Jag ser inte i grottan där han sitter..

                        Vad tror ni?
                        Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                        Kika gärna in i min dagbok!

                        Kommentar

                        • miiaoo
                          • January 2006
                          • 2815

                          Ursprungligen postat av miiaoo
                          Min gabonräka verkar må lite konstigt..

                          Eller så håller han påatt ömsa skal..
                          Sen ser det dessutom ut som att han har bytt färg..?? Jag vet att dom ändrar färg under livet men inte varför eller när.. Han var grå-blå innan och nu är han ljusbrun, tror jag... Jag ser inte i grottan där han sitter..

                          Vad tror ni?
                          Nu har jag en del av förklaringen själv.. Han har ömsat skal. Jag hittade det gamla nu och han hade brutit av ryggskölden och dragit sig ur framdelen och bakdelen intakta. Han tar sig alltså ur skalet uppåt..

                          Och ja, han är ljusbrun/lite grå.. Men jag vet som sagt inte varför så om det är nån som har koll så....
                          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                          Kika gärna in i min dagbok!

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            min blev missfärgad på ryggeno ch notera det 2 timmar innan han ömsade sen tar det lite tid innan de nya skalet har hårdnat.
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • miiaoo
                              • January 2006
                              • 2815

                              Ursprungligen postat av Raven
                              min blev missfärgad på ryggeno ch notera det 2 timmar innan han ömsade sen tar det lite tid innan de nya skalet har hårdnat.
                              Aha, det kanske är därför han är lite ostadig.. Om benen är mjuka så är det ju svårt att hålla balansen..
                              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                              Kika gärna in i min dagbok!

                              Kommentar

                              • Vandal
                                • January 2006
                                • 1655

                                mina filterräkor ömsade... det skulle de inte gjort... de blev mat direkt... likadant med min stora blueclaw... kulfiskar kan vara riktigt jävliga... även de små...

                                menmen.. när lönen dyker upp så blir det til att skaffa en bunt körsbär... de kommer att få gå med mina dvärgtandkarpar så får jag se om bäbisarna blir mat eller klarar sej...
                                over and out /Petter
                                Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                                http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...