Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #61
    Ursprungligen postat av gladhertha
    Sonja, nej det har jag inte. Har bara näst finaste storleken hemma tror jag. Men har funderat på att köpa något grövre. Ska tänka på det. Men gillar sjösten då den ger lite ljusare intryck i karet. Också är den snygg med hornsärv. Men man kan ju blanda lite vad man vill. Men råda å sjösten va de jag hade hemma.
    Kolla när du är på A-lagret nästa gång hur de grova rådasorterna ser ut. Jag tog en påse och blandade några nävar av alla grovlekar, utom de finkorniga förstås som jag redan har hemma. Christer bara garvade när jag kom med min påse
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • gladhertha
      • February 2005
      • 1755

      #62
      Haha okej! ska nog göra det!
      Ursprungligen postat av Sonja
      Kolla när du är på A-lagret nästa gång hur de grova rådasorterna ser ut. Jag tog en påse och blandade några nävar av alla grovlekar, utom de finkorniga förstås som jag redan har hemma. Christer bara garvade när jag kom med min påse
      Mvh Hanna
      Min Zoon

      Kommentar

      • Mona
        • October 2002
        • 840

        #63
        Ursprungligen postat av Sonja
        Skulle jag blanda Cherryräkor med fiskar skulle jag sätta dom i karet med sterbaier, pygmé och otocinclusar. Fast det vete sjutton om inte sterbaier skulle kunna gluffsa i sig räkbebisar.
        Tackar!
        Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

        Kommentar

        • Mona
          • October 2002
          • 840

          #64
          Jag har förresten haft Caridina Fernandoi, de gick tillsammans med Japonica i en affär och den enda skillnaden var att de hade ljusa ögon isf svarta som Japonican. Det var när jag fick hem dem som det roliga började, de ändrar färg efter omgivningen. Mina var genomskinliga, mörkbruna, ljusgröna och klarröda. Såhär såg de ut: http://www.janitasdesign.com/softspo...0Fernandoi.JPG

          Här finns förresten räkfakta om dem: http://www.caridea.info/u_publi/bunt...untschwanz.htm

          Sist jag var i samma akvarieaffär såg jag återigen en "Japonica" med ljusa ögon. Det är ganska kul att be affärsinnehavarna att plocka upp räkor ur ett akvarie efter ögonfärg, jag kanske skulle göra det igen....
          Senast redigerad av Mona; 19 January 2006, 14:34.
          Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

          Kommentar

          • Mona
            • October 2002
            • 840

            #65
            Igår köpte jag fyra Cherryräkor på Åleds under namnet Neocaradina Spec. Imorgon tänkte jag titta inom Zoogiganten som får sina fiskar från Simontorps, så jag kollade på deras räkor och fick inte ihop det.

            De har en "Körsbärsräka" som heter Atyidae sp. men även Neocaridina sp. Colored. Är någon av dessa samma räka som jag köpte på Åleds?

            Art.nr SNÄCKOR & RÄKOR Anm. Pris
            97201 Caridina japonica Amano räka 2-2,5c ej åf
            97206 Pomacea caniculata Ampullariasnigel "brun" 2-3 cm ej åf
            97210 Cardina sp. Blå räka M ej åf
            97204 Neocaridina sp. Grön räka 1-2 cm ej åf
            97207 Atyidae sp. Körsbärs räka 1-2 cm ej åf
            97214 Neocardina sp. Neocardina sp. Colored ej åf
            97211 Cardina gracilirostris Rödnos räka 2-3cm ej åf
            97212 Neocaridina sp I Rödstjärts räka 1,5-2c ej åf
            97215 Neritina turrita Zebrasnigel algätande 2cm ej åf
            Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

            Kommentar

            • ralp
              • October 2004
              • 639

              #66
              Hej Mona,

              det verkar inte stämmer någonting. Utan bilder är det omöjligt att bestämmer vilken räka det handlar om. "Colorred" KAN antingen vara körsbärräka (Red Cherry eller Red Fire) eller Crystal Red-räka. Två helt olika arter. "Atyidae sp. Körsbärs" finns det mig veteligen inte.

              Hejhopp. Ralp

              P.S.: Någon som vet hur en "Neocaridina sp I Rödstjärts räka" ser ut?
              110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
              Vittina semiconica; Neripteron auriculata
              18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
              16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

              Kommentar

              • Tastyfish
                • February 2005
                • 1761

                #67
                ingen aning, haha ralp ja visste inte att du bodde så nära mindre än en timmes resa till nkp för mig
                Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                Måste skaffa mig fler djur!

                Kommentar

                • Mona
                  • October 2002
                  • 840

                  #68
                  Ursprungligen postat av ralp
                  Hej Mona,

                  det verkar inte stämmer någonting. Utan bilder är det omöjligt att bestämmer vilken räka det handlar om. "Colorred" KAN antingen vara körsbärräka (Red Cherry eller Red Fire) eller Crystal Red-räka. Två helt olika arter. "Atyidae sp. Körsbärs" finns det mig veteligen inte.
                  Skönt! Då är det inte bara jag som är förvirrad iallafall. Jag trodde visserligen att Simontorp hade koll Hur som helst så hade de inte små räkor på Zoogiganten just nu iallafall.
                  Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                  Kommentar

                  • Mona
                    • October 2002
                    • 840

                    #69
                    På ZooAB idag hade de pyttesmå söta Caridina sp. "Crystal Red", jag kunde inte låta bli att köpa fyra stycken. Tills de har vuxit till sig får de gå i en yngelkasse så att ingen av dem blir uppäten av misstag, eller tills jag har fått tag i min dvärgbotia och flyttat den. En av dem verkar dock inte ha klarat transporten hem, den låg helt stilla i påsen när jag kom hem (efter 20 min i bil). Den vaknar till lite då och då, men ligger för det mesta på rygg. Få se om den överlever.

                    Uppdatering. Den verkar klara sig, det var kanske bara flyttchocken.
                    Senast redigerad av Mona; 23 January 2006, 19:51.
                    Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                    Kommentar

                    • Mona
                      • October 2002
                      • 840

                      #70
                      Idag hade en av räkorna ömsat, det var kanske därför den låg på sidan och såg död ut igår.
                      Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                      Kommentar

                      • gladhertha
                        • February 2005
                        • 1755

                        #71
                        så, nu är 12l startat med vatten, blandad råda, sten, rötter och växter. Ser faktiskt riktigt trevligt ut. Nu fattas bara lite boklöv! Ska ta en bild när vattnet ser klarare ut! Ska lägga i en eller två posthornssnäckor som startdjur, ska nog få kulturen igång. Plus att dom är söta. Hm, funderar på vilka räkor jag ska ha. Men jag har tid på mig. Blir inte förens om några veckor! Inga pengar, också måste ju karet köras in ändå!
                        Mvh Hanna
                        Min Zoon

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #72
                          Ursprungligen postat av Mona
                          Idag hade en av räkorna ömsat, det var kanske därför den låg på sidan och såg död ut igår.
                          du satt väl inte å tittade på räkan när h*n bytte kläder

                          rätt vanligt att nybörjare tänker död räka vid första skalömsningen
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • Mona
                            • October 2002
                            • 840

                            #73
                            Ursprungligen postat av Raven
                            du satt väl inte å tittade på räkan när h*n bytte kläder

                            rätt vanligt att nybörjare tänker död räka vid första skalömsningen
                            Det var inte skalet jag trodde var en död räka, för jag har faktiskt haft räkor (Amano) förut i några år. Det var en räka som var rejält medtagen när jag precis fått hem dem.

                            När jag kom hem ikväll var iaf en av dem död på riktigt. Tråkigt att den bara klarade sig i två dagar.

                            Mina Crystal Red är iaf superaktiva och knatar runt i hela akvariet. De fyra syns betydligt mer än mina 13 pygmépansarmalar i samma akvarie. Jag ska ta och plantera mer växter så att de kanske kan känna sig trygga också.
                            Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                            Kommentar

                            • sonsam
                              • October 2005
                              • 101

                              #74
                              Ska snart starta upp ett 54 l. åt sonen. Vi har redan köpt svart bottensand. Han vill väldigt gärna ha en kampfisk och det ska han få och kuhliålar. Sedan till saken, som algätare hade jag tänkt mig några cherryräkor. Har dom några speciella krav på inredningen? Fungerar det med svart sand? Äter dom även matrester som ramlar ner? bör man ha ett visst antal?

                              Kommentar

                              • Raven
                                • February 2005
                                • 15385

                                #75
                                red cherry = körsbär klarar sej me den mesta inom inredningsväg men dom gillar rötter.
                                och dom äter alger och matrester.
                                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                                Faktatråd Om AkvarieVatten
                                Växtakvaristernas Paradis

                                Kommentar

                                Arbetssätt...