Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ralp
    • October 2004
    • 639

    #31
    OFFTOPIC: Den enda som odla på räkor som jag känner tar 65kr. Akvarielagret tar 75kr (om jag minns rätt) och Tyresö Djurmagasinet tar 65kr. Personligen tycker jag att 50-60kr är rimligt. Är dina verkligen redan 8 till 10 mm?!

    Hejhopp. Ralp
    110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
    Vittina semiconica; Neripteron auriculata
    18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
    16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

    Kommentar

    • mam
      • May 2004
      • 1064

      #32
      Hakar på räktråden här.

      Var i Göteborg kan man se/köpa räkor IRL? Jag gillar att åka runt och titta på akvarieinvånare. Kan stanna 2 timmar i en butik och bara titta.
      /Nina

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #33
        Ursprungligen postat av gladhertha
        Vad är ett rimligt pris på en ca 8-10mm CR-räka?
        säljer du dom privat så är inte halva butikspriset orimligt.
        du ska möjligtvis inte ner till sveriges framsida


        Ursprungligen postat av mam
        Var i Göteborg kan man se/köpa räkor IRL? Jag gillar att åka runt och titta på akvarieinvånare. Kan stanna 2 timmar i en butik och bara titta.
        herkules zoo har amano körsbär och filtreräka
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • mam
          • May 2004
          • 1064

          #34
          Åh, tänk att jag inte har sett det förut! Det blir en tur dit i veckan då. Dottern ska ändå kika på fisk och växter.

          Tack!
          /Nina

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #35
            kan ju alltid studsa in på www.herkuleszoo.se tror ja adressen va.
            inte mycke till hemsida men visar lite priser på grundläggande utrustning.

            kan starkt rekommendera att INTE gå i "rusninstrafik"
            kan va såmycke folk där då så man får ta köbiljet för att komma in
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • CalleAkvarist
              • November 2005
              • 1059

              #36
              Ingen som har Glasräkor?? Jag köpte dom för 79 kr/st (!) på DjurMagasinet. Dom är jätteglada för sitt nya hem, i affären bodde dom i 4 liter Deco-Art.Dom springer omkring som sjutton på botten och på väggen. Dom bor tillsammans med div. tetror och corydoras. Äter TetraPlecoMin, TetraMin, grönsaker, alger mm. Jätteroliga husdjur! Jag har gjort en tråd "Lek" här på skaldjursforumet där jag frågar om hur dom leker. Har nämligen ett 2 liter Faunarium utan teknik som jag odlat växter i förut som jag gärna skulle ha som yngelkar. Titta gärna in p tråden!

              Kommentar

              • MiaH
                • December 2005
                • 47

                #37
                Tack, tack...!!!

                För all information om räkor...!!! Nu vet jag vad jag har för räka = Amano shrimp...!!! Jag tycker det är väldigt roligt att ha räkor...och jag ska skaffa några till hade jag tänkt...!!! Men åter igen...tack för all kanon information om räkor mm. MiaH

                Kommentar

                • gladhertha
                  • February 2005
                  • 1755

                  #38
                  Uppdaterar er om mina räkyngel. Nu har ännu en räka "räkat av sig" Ser många räkor i den minsta sizen igen! Dom andra är ca 5cm. Funderar om det inte var två "räkkullar". Den nyaste "kullen" var bara ca 5-7st. Den äldre var 27st. Hör av er om ni är intresserade. *räknas det här som annons?! inte menat som de*

                  Hade bra räkvänner.
                  Mvh Hanna
                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • gladhertha
                    • February 2005
                    • 1755

                    #39
                    kan tipsa om 2 växter som mina räkor älskar att vara i/på. Gallerblad och Hornsärv. Mina gallerblad har löpt amok i karet och har blad över 15cm. Dom växer i nuläget 5-10mm DAG! Kör med pmdd. Hornsärven växer väll också i samma takt. Räkorna brukar "klättra" inne i den.
                    Mvh Hanna
                    Min Zoon

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #40
                      Tror jag ska testa gallerblad i karet med körsbärsräkorna, om jag kan hitta någon lagom planta. Jag har ju sett hur Cristalräkorna i Christers diskkar på A-lagret klättrar runt på gallerbladen i det karet.
                      Eller om man skulle göra om ett av de lite större karen till enbart räkkar kanske
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • gladhertha
                        • February 2005
                        • 1755

                        #41
                        Nu är jag i nya räkkars-planeringar! Troligen kommer ett 12l eller 16l inskaffas för att en ny sorts räkor. Just nu ligger förslagen på: tiger, bee, bumlebee *någon skillnad på bee och bumblebee?* och snowball, möjligtvis körsbär. Några andra förslag? Erfarenheter av dessa räkor? Ska antagligen bli tvungen att köra glödlampor i den, så växterna kommer bli gallerblad, hornsärv och någon mossa. Tänker ha en lite annorlunda layout på karet som ska innehålla växterna ovanför och lite klippliknande sten med lite sydamerikanskt lövstuk på. Kanske även någon mindre spretig rot som sträcker sig mot ytan. haha.
                        Filterlösningne kommer antingen vara ett luftdrivet innerfilter som heter ferplast BluCompact (?), ett AquaEl mini eller ett ryggsäcksfilter.

                        Några tips?
                        Ursprungligen postat av Sonja
                        Tror jag ska testa gallerblad i karet med körsbärsräkorna, om jag kan hitta någon lagom planta. Jag har ju sett hur Cristalräkorna i Christers diskkar på A-lagret klättrar runt på gallerbladen i det karet.
                        Eller om man skulle göra om ett av de lite större karen till enbart räkkar kanske
                        Det låter jättebra det där! Stort räkkar! Man kan väll minst sagt säga jag har helt snöat in på räkorna jag själv också. Det är så faschinerande!
                        Mvh Hanna
                        Min Zoon

                        Kommentar

                        • ralp
                          • October 2004
                          • 639

                          #42
                          Ursprungligen postat av gladhertha
                          Just nu ligger förslagen på: tiger, bee, bumlebee *någon skillnad på bee och bumblebee?* och snowball, möjligtvis körsbär. Några andra förslag? Erfarenheter av dessa räkor? ...
                          bumblebee
                          bee (samma art som CR)
                          new bee
                          Vad är skillnaden?

                          Snowboll? Menar du whitepearl eller snoflake? Sistnämnda har jag aldrig sett i Sverige.

                          Det låter jättebra det där! Stort räkkar! Man kan väll minst sagt säga jag har helt snöat in på räkorna jag själv också. Det är så faschinerande!
                          Heheh - välkommen i räkträsket - även du Sonja

                          Hejhopp. Ralp
                          110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                          Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                          18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                          16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                          Kommentar

                          • gladhertha
                            • February 2005
                            • 1755

                            #43
                            Tack ralp. Tänkte mest på personliga erfarenheter men det där behövde jag också. Ja, Whitepearl kallas också Snowball.
                            Mmm, Bee är ju samma art som crystal red i grunden men ack så vacker ! Svårt val det här! Bumblebee är också vacker. Tycker ändå jag ser skillnad på dom på bilderna?
                            Mvh Hanna
                            Min Zoon

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              #44
                              Ursprungligen postat av ralp
                              bumblebee
                              bee (samma art som CR)
                              new bee
                              Vad är skillnaden?

                              Snowboll? Menar du whitepearl eller snoflake? Sistnämnda har jag aldrig sett i Sverige.

                              Heheh - välkommen i räkträsket - även du Sonja

                              Hejhopp. Ralp
                              Tack så mycket Det var inte svårt att trilla ner dit
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              • guineapig
                                • April 2003
                                • 157

                                #45
                                Bee har jag aldrig sett i handeln i Sverige, är nog svårt att få tag i. Likaså Snowball finns troligen inte heller i handeln. Är nog bara jag och ett fåtal som köpt räkyngel av mig som har Snowball (White Pearl) för tillfället. Bumblebee (breviata) blir nog svårt det med, oftast verkar det numera som att det endast kommer in NewBee som säljs som Humla/BumbleBee. Men om det är någon som har ärende till tyskland så kunde det vara en chans att få in lite nya arter till Sverige.

                                Daniel

                                Kommentar

                                Arbetssätt...