Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SeanChai
    • May 2005
    • 498

    #16
    just pga dess små armar / klor som jag tror att det är en räka på anabola. alla andra bilder man hittar på kräftor har ju klor som dom kan förstöra saker med =)

    våran hade ingen färg över huvudtaget när vi köpte den, från dag till dag skiljer sig färgen på den, mer eller mindre rött. ibland är kloarmarna så röda att dom nästan ser svarta ut, även stjärtfenan (..vad det nu heter) blir i samma rödfärg som kloarmarna. resten av kroppen brukar mestadels vara lite ljusare i rödfärgen, dock är aldrig spröten eller hela benen på den röda, utan som på bilden så har den rödfärgade leder på benen och spröten är helt utan färg.

    våran mördare rör aldrig växter (annat än att göra oss sura när vi nyplanerar små skott, då brukar han dra upp dom) och verkar inte äta så mycket alger som det står att rcs ska göra i beskrivningen. han har ätit lite på frontrutan nere under sanden i akvariumet men bara några få cm. varför han inte äter mer alger kan ju dock vara för att han får i sig så mycket fisk.

    // SeanChai
    Min Zon

    Kommentar

    • Tastyfish
      • February 2005
      • 1761

      #17
      ok! :/ låter lite skummt

      kanske kan vara någon form av Macrobrachium rosenbergii eller Macrobrachium sp.

      själv har jag helt och hållet fastnat för mitt impulsköp, ctenopomor ^^. till exempel den på bilden. jag gillar verkligen deras sätt att smyga upp på byten, dom cirkulerar under det lite sen simmar dom närmare och närmare sen hugger dom. eller så ligger dom helt stilla o väntar på bytet. helt fascinerande.
      kan inte sluta babbla om dom
      Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
      Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
      Måste skaffa mig fler djur!

      Kommentar

      • SeanChai
        • May 2005
        • 498

        #18
        he he he. jag önskar att jag hade mer pengar samt att jag hade en tjej som inte är alltför mycket djurvän...tjejen är lite för häftig angående djur, hon slår inte ens ihjäl myggor =/


        ...var och semestrade i egypten, (kan inte stavningen men ni kanske fattar iaf) sharm el sherk. for och snorklade en dag - bara jag som var med som har dykarsert så fick nöja mig med snorkling - och fick se en baracuda, helt underbart att få se en som bara gled omkring i vattnet, tills vi kom för nära...då blev det en jävla fart på den och den var borta på två röda =) såg även en napoleon fisk, enligt guiderna som var med så var det något extra att få se en sån, jag tyckte den var ganska blev i förhållande till baracudan =)

        jo, varför denna lilla berättelse...för att det är en hungrig fisk =) något som jag skulle vilja ha. men som nu är fallet med tjejen kommer det nog aldrig bli en riktig rovfisk i våra akvarium =(

        // SeanChai
        Min Zon

        Kommentar

        • Tastyfish
          • February 2005
          • 1761

          #19
          du kan alltid skaffa rovfiskar som tål att ta dött byte, som skalade räkor och sånnt.
          sen när tjejen är borta kan du springa ner o köpa en guppy och watch the magic .
          det finns roare personer.. var en kille som hadde slängt ner en ormfisk till sin 40 cm stora vargtetra... den vargtetran bet av ormhuvudfisken på mitten.. på mitten liksom, rakt av.. helt sjukt.

          jag är däremot nöjd med min mini rovfisk. blir bara 15 cm.
          finns annars gäddciklider och bladfiskar .
          Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
          Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
          Måste skaffa mig fler djur!

          Kommentar

          • Zybeer
            • July 2002
            • 699

            #20
            Mycket bra insats med räkfaktan Tastyfish! Speciellt eftersom zoopet inte täcker in Skaldjur bland artbeskrivningarna. En "Sticky" vore helt rätt. Vet dock inte om det funkar på forumet. Jag har inte så stor erfarenhet av räkor men har en hel del koll på kräftor och humrar Så himla svårt att få kräken att samexistera någorlunda fredligt... 8 blev 4 efter typ två månader. I ett 320 L med massor av grottor och hålor. Och de kräftorna var inte mer än max 10 cm...

            MVH
            /Jens
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

            Kommentar

            • ralp
              • October 2004
              • 639

              #21
              Ursprungligen postat av Tastyfish
              ...

              Typ 2, Larverna föds i ett "plankton stadie" och behöver några timmar till flera dagar på sig att "metamorfosa" till miniatyr räkstadiet i typ 1. Behövs inte salt för denna process. involverar bl.a:
              Caridina simoni simoni
              Palaemonetes paludosus
              Jag är tveksam till om denna typ är ut av akvaristiska synpunkter relevant, även om den må vara rätt ut av vetenskapliga synpunkter. Hursomhelst beskriver tyska sidan wirbellose.de C. simoni simoni som typ 1 och jag litar personligen mer på de än på petshrimp/mustafa.

              Hejhopp. Ralp

              p.s.: förstör inte din fina tråd med massa "rovfisk"snack nu
              110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
              Vittina semiconica; Neripteron auriculata
              18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
              16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

              Kommentar

              • Frågvis
                • October 2005
                • 1204

                #22
                Hej detta är lite fakta jag har svårt att hitta:
                Jag vore tacksam för svar.

                Var lever körsbärsräkorna. Jag vet att de lever i Thailand/Taiwan.

                Hur ser räkornas naturliga miljö ut?
                Håller räkor bara till i lugnt vatten?
                Finns räkor i floder/bäckar.
                Vad har de för önskemål på inredning, växter och ljus?
                Är det någon risk att de klättrar ur karet?
                Kan de klättra upp på växter?
                Den som frågar får veta

                Kommentar

                • gladhertha
                  • February 2005
                  • 1755

                  #23
                  Hej!

                  Kan ju rapportera att mina CR-räkor (crystal red) har "räkat" av sig. Så gulliga. Ohlala vad jag kommer tjäna pengar. :P Två andra räkor har rom.
                  Mvh Hanna
                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #24
                    gladherta hur lång tid tar de tills småräkorna blir könsmogna ?

                    ska ta runt 6 månader för körsbär om dom har bra tillgång på mat.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • ralp
                      • October 2004
                      • 639

                      #25
                      Ursprungligen postat av Frågvis
                      ...
                      Vad har de för önskemål på inredning, växter och ljus?
                      Inte för grovt sand, mycket växter typ javamossa och lite flytväxter, inga speciella krav på ljus snarare lite mörkt (= flyttväxter).

                      Ursprungligen postat av Frågvis
                      ...Är det någon risk att de klättrar ur karet?
                      Kan de klättra upp på växter?
                      Alla mina dvärgräkor (körsbärs, humle, CR etc.) bor i öppna kar. Hittils har inte en enda försökt att ta sig ur. Amanos skall dock vara lite mer nyfikna och rymningsbenägna.

                      Tänkte du ha körsbärs i ditt trapphusakvarieprojekt? Det skulle jag rekommendera dig, eftersom du kommer inte någon större glädje av de om du inte avstå ut av fisksällskapet som du diskuterade någon annanstans. Annars skulle det vara ballt med ett så stort artakvarie

                      Hejhopp. ralp
                      110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                      Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                      18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                      16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                      Kommentar

                      • ralp
                        • October 2004
                        • 639

                        #26
                        Ursprungligen postat av gladhertha
                        Kan ju rapportera att mina CR-räkor (crystal red) har "räkat" av sig. Så gulliga. Ohlala vad jag kommer tjäna pengar. :P Två andra räkor har rom.
                        Oj - vad kul! Då ställer jag mig i kön! Du vill kanske byter java- och/eller christmasmossa :P Jag har "bara" en gravid hona, annars verkar det att jag ha bara killar...

                        Tillägg: Tog imorse min död full-med-ägg körsbärshona upp...
                        110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                        Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                        18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                        16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                        Kommentar

                        • Frågvis
                          • October 2005
                          • 1204

                          #27
                          Ursprungligen postat av ralp
                          Tänkte du ha körsbärs i ditt trapphusakvarieprojekt? Det skulle jag rekommendera dig, eftersom du kommer inte någon större glädje av de om du inte avstå ut av fisksällskapet som du diskuterade någon annanstans. Annars skulle det vara ballt med ett så stort artakvarie

                          Hejhopp. ralp
                          Yes det är mitt trapphusakvarieprojekt.Tack för svaren :-)

                          Men jag fattade inte riktigt det sista. Är det risk att alla räkor slutar som lunch?
                          Här fiskarna som är tänkt att gå med räkorna:http://www.zoopet.com/forum/showpost...3&postcount=21

                          Om allt går väl så får jag hem glaset den här veckan.
                          Den som frågar får veta

                          Kommentar

                          • ralp
                            • October 2004
                            • 639

                            #28
                            Skulle de mot alla odds inte blir fint (dyrt) levande fodertillskott för de fiskar så kommer du bara kunna njuter av räkorna genom att ta ficklampa och titta på de när allt annat ljus är släckt. Dvärgräkor kan du nog glömma. Tveksamt om ens Amanos skulle fungerar men det får andra bedömma - jag har inga erfarenheter.

                            Hejhopp. Ralf
                            Senast redigerad av ralp; 12 December 2005, 16:22.
                            110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                            Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                            18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                            16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                            Kommentar

                            • gladhertha
                              • February 2005
                              • 1755

                              #29
                              Hej igen. Idag räknade jag till lite över 7st. Vad jag såg i alla fall.

                              Vad är ett rimligt pris på en ca 8-10mm CR-räka?
                              Mvh Hanna
                              Min Zoon

                              Kommentar

                              • Tastyfish
                                • February 2005
                                • 1761

                                #30
                                tack för alla fakta ralp, det står redan i tråden och jag behöver därför inte redigera in det . det är bara fortsätta skriva men inte för mycket onödigt då tråden blir för lång för att vara "läsbar".
                                Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                                Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                                Måste skaffa mig fler djur!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...