Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Evus har en orange variant som inte förökar sig och blir lite större. Kanske samma då. Om dom inte förökar sig kan du ju ha dom tillsammans med någon annan räka, eller stoppa ner dom i ett kar med mindre fiskar.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Radioaktiva Räkor
      • May 2007
      • 1760

      C. cf. propinqua kanske? Den vet jag inte ifall någon har lyckats odla.

      //C
      With a licence to krill!
      Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

      Kommentar

      • starcastle
        • June 2008
        • 234

        Har nu läst igenom hela tråden för andra gången. Puh!

        Det har varit några kommentarer om kalksten o räkor som får mig att undra om kalksten inte är bra för räkor?

        Jag hade hoppats på att kunna lägga ner kalksten för snäckornas skull. Nån som vet?


        /Sussi
        Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
        Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          Ursprungligen postat av starcastle
          Har nu läst igenom hela tråden för andra gången. Puh!

          Det har varit några kommentarer om kalksten o räkor som får mig att undra om kalksten inte är bra för räkor?

          Jag hade hoppats på att kunna lägga ner kalksten för snäckornas skull. Nån som vet?
          /Sussi
          Nej, visst var det så att det inte alls är kalk som räkorna bygger skal av utan ketin lr vad det nu hette, ett protein.. Men när du stoppar ner en kalksten så höjer du ju ph-värdet så var lite försiktig så du inte stoppar ner en för stor sten till ett för litet kar.

          Men jag skulle också vilja veta om snäckorna behöver kalktillskott för mina tappar gärna färgen på ålderns höst och bleknar, ser nästan frätta ut.. Lite lågt ph lr???
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • starcastle
            • June 2008
            • 234

            Jag har bara PH 6,8 så en liten höjning gör nog inte så mycket.

            Snäckor har jag läst mig till behöver dels PH 7 och över för under 7 så påbörjas en urfrätningsprocess i skalen.
            Utöver det så behöver dom lite kalcium i vattnet och gärna också i maten.

            Tydligen lägger en del ner nån weekendtablett i veckan bland annat.

            Det finns flytande kalciumtillskott att köpa här
            Denna webbplats är till salu! snailshop.co.uk är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, snailshop.co.uk har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!


            Själv tänkte jag försöka få till det utan att tillsätta medel.

            Sussi
            Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
            Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Ursprungligen postat av Sonja
              Jag bytte till mig Blue pearl i höstas/vintras. Dom var avkomma efter sådana som kom från Tyskland, men såg rätt skumma ut. Inte alls så ljusblått genomskinliga som dom "ska" se ut.
              Nu när de förökat sig och vuxit till sig ordentligt börjar de bli rätt snygga ändå. En del är riktigt mörkt blå med brunt ryggband. Näsbenet ser ut som körsbär/white pearl så jag tror nog att de är avkomma från blue pearl, kanske, men har gått tillbaks till någon viltfärg.
              Säga vad man vill, men de räkorna tyckte jag var riktigt snygga!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Ursprungligen postat av ansjo
                Säga vad man vill, men de räkorna tyckte jag var riktigt snygga!
                Ja visst är dom. Jag var så besviken först, trodde de kanske skulle se lite mer ut som "riktiga" blue pearl. Men jag kan inte bara göra mig av med räkor sådär. Så dom har fått gå själva i ett kar och ju äldre de blir ju snyggare blir de i färgen, även om de inte ser ut som blue pearl alls.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Ursprungligen postat av starcastle
                  Jag har bara PH 6,8 så en liten höjning gör nog inte så mycket.

                  Snäckor har jag läst mig till behöver dels PH 7 och över för under 7 så påbörjas en urfrätningsprocess i skalen.
                  Utöver det så behöver dom lite kalcium i vattnet och gärna också i maten.

                  Tydligen lägger en del ner nån weekendtablett i veckan bland annat.

                  Det finns flytande kalciumtillskott att köpa här
                  Denna webbplats är till salu! snailshop.co.uk är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, snailshop.co.uk har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!


                  Själv tänkte jag försöka få till det utan att tillsätta medel.

                  Sussi
                  Risken med att höja hårdhet och ph är att speciellt Crystal red kan sluta föröka sig. Blir det för hårt vatten överlever inte de vuxna speciellt bra heller.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • starcastle
                    • June 2008
                    • 234

                    Men jag har inga Crystal Red

                    Sussi
                    Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
                    Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Ursprungligen postat av starcastle
                      Men jag har inga Crystal Red

                      Sussi
                      Vad har du då? Körsbär är tåliga för hårdhet och temp, så har du sådana är det inga problem att höja hårdheten så att snäckorna får snyggare skal.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • starcastle
                        • June 2008
                        • 234

                        Jag har gula körsbär i ett kar och "blå babaulti" i ett annat.
                        Men jag lutar åt att dom är Neocardina sp. ...

                        Se tråden http://www.zoopet.com/forum/showpost...9&postcount=23

                        /Sussi
                        Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
                        Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          Ursprungligen postat av starcastle
                          Jag har gula körsbär i ett kar och "blå babaulti" i ett annat.
                          Men jag lutar åt att dom är Neocardina sp. ...

                          Se tråden http://www.zoopet.com/forum/showpost...9&postcount=23

                          /Sussi
                          Ja just det ja, det var dom blå det. Om det skulle vara babaulti så vill i alla fall dom ha lite hårdare vatten. Men det är rätt krångligt att veta vad man fått när inte säljarna heller vet vad det är.
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • Triggerhappy
                            • April 2007
                            • 377

                            Ursprungligen postat av Raven
                            om ja inte minns helt fel från kemin så löser lågt ph gärna ut diverse metaller som räkor är känsliga för.
                            det är sant, precis som ni pratade om i början av tråden lågt ph(Agressivt vatten) kan dra med sig metaller och skit från ledningarna.. däremot ska det inte vara någon fara för kopparns skulle med ett icke agressivt vatten.

                            edit: oj jag såg inte att tråden var 5 kilometer lång =) läste bara på första sidan!
                            Lyssna inte på mig

                            Kommentar

                            • maggan55
                              • September 2008
                              • 219

                              Ursprungligen postat av Glenn
                              Hur är det om man flyttar honor som har "fått ner" den? Slänger dom rommen eller funkar det?
                              Jag köpte 2 körsbär i torsdags med rom och i går kväll såg jag en bäbisräka. Har bara varit räkägare i ett par veckor. Jätteglad!

                              Kommentar

                              • fairing
                                • October 2003
                                • 574

                                grattis och lycka till,det blir säkert flera sorter för det är kanon roligt.
                                www.akvarietorget.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...