Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    Ursprungligen postat av Leonard
    J
    Räkor belastar inte akvariumet någonting alls. De städar ju mest och äter matrester, m.m. så jag skulle nästan räkna baklänges när det gäller räkor Nej, men de tar inte alls mycket plats eller belastar akvariumet.
    Jag håller inte med. De städar efter fisken men blir de många så bajsar räkor också och om man vill göda räklingarna och brassar på med lite extra mat så är det helt klart en fördel att ha sniglar som städar. Men det är samma där. Sniglar städar efter räkor och räkor efter fisk och växterna efter alla tidigare nämnda. Det absolut bästa måste vara att få till symbiosen mellan dem.. Många av en sort skapar obalans..

    Ursprungligen postat av starcastle
    Halloj allihop!
    Har nyligen upptäckt räkor och lusläst denna tråd och massor av annat i nån vecka.
    Ska skaka liv i mitt kar och se om jag kan få tag i några körsbär om en månad eller två. Sussi,Finspång
    Ha ha.. Välkommen till räkträsket Sussi och läs på nybörjartråden också.. Samma misstag gör man ju med räkor också.. Sniglar är bra om man bara ska ha räkor och ingen fisk. Man kan gärna starta upp karet med bara sniglar och växter.. Båda dessa skall givetvis matas då i det nya karet.. Växter med näring, själv har jag använt en tablett i gruset en del satsar mer tid och energi på PMDD så det beror på hur mycket man vill satsa som sagt. Sniglar gillar algtabletter och det kan man pytsa ner lite av i början. Posthorn städar bäst säger Janne som har Södermalms Akvarieaffär. Det finns även en tablett att köpa som är en "bakteriebomb" som färgar vattnet mjölkvitt första dagarna och sedan hjälper till att skapa balans..

    Men akvaristik är du kanske inte ny på??! Ja, ja.. det finns väl fler som läser här också.. Lycka till...
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • starcastle
      • June 2008
      • 234

      Mjo, det här med akvarium är nytt för mig.
      Har 2 små tankar med seamonkeys och så sent som igår så gjorde jag en kläckningstank med ägg från clam shrimps och spiny tailed fairy shrimps.

      Håller just på att blanda salt lämpligt för seamonkeys i en större tank än dom man får med på köpet. Dom som kommer med ett kit är liksom bara 285 ml, all lösning m m är gjort för just den mängden vatten.

      Det är min väldigt begränsade erfarenhet av vattendjur

      /Sussi
      Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
      Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

      Kommentar

      • Radioaktiva Räkor
        • May 2007
        • 1760

        Sea Monkeys, det är ju artemia. Bästa maten du kan tänka dig. Föd upp dom till full storlek och mata fisk och räkor med dom sen. Yum yum.

        //C
        With a licence to krill!
        Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          Hupp! Har beställt räkor av tenkare, körsbärsräkor är tanken. De ska få gå ensamma i min 30 liters burk. Just nyss rensade jag ut lite växter, typ 80% av vattenpesten som fanns där i för det var så otroligt mycket. Annars har jag lite flytväxter och en anubias. Två rötter som täcker upp en stor del av botten, samt massa sniglar överallt.

          Hoppas jag kommer lyckas med mina räkor, jag har inte mycket info på hur jag ska göra, men jag hoppas på det bästa. runt 15 st ska han ha skickat, små sådana också.

          Håller tummarna, och alla allmänna räktips mottages tacksamt.

          Edit:

          Kommer filtret som jag har i lilla karet funka för mina räklingar, om jag tar bort behållaren som ligger över filtermaterialet?

          Mitt filter är:



          MVH Johan
          Senast redigerad av Johanski; 15 July 2008, 01:01.

          Kommentar

          • Salta Katten
            • March 2008
            • 740

            Undrar vad som gäller ang. nitrat. Det står bara att de är väldigt känsliga överallt, men vad innebär "väldigt känslig" egentligen? Har haft nitratvärden på mellan 5-15ppm i mitt akvarie, är det lugnt att ha räkor i, eller kan 15 vara för högt? När ska man börja oroa sig?

            Har också läst att de kan skadas av att blad bryts av och växten släpper ut gödningsmedel, sant eller skröna? Någon som råkat ut för det? Polysperman bör ju gallras då och då, och gamla fula eller skadade blad klipper jag ju bort från de andra växterna också. Antar att de flesta gör likadant, även ni med räkor, eller?

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              Ursprungligen postat av Salta Katten
              Undrar vad som gäller ang. nitrat. Det står bara att de är väldigt känsliga överallt, men vad innebär "väldigt känslig" egentligen? Har haft nitratvärden på mellan 5-15ppm i mitt akvarie, är det lugnt att ha räkor i, eller kan 15 vara för högt? När ska man börja oroa sig?

              Har också läst att de kan skadas av att blad bryts av och växten släpper ut gödningsmedel, sant eller skröna? Någon som råkat ut för det? Polysperman bör ju gallras då och då, och gamla fula eller skadade blad klipper jag ju bort från de andra växterna också. Antar att de flesta gör likadant, även ni med räkor, eller?
              Det är nitrit de är känsliga för, det du får i nystartade akvarier. Nitrat klarar de mycket mer av.
              Men de är t ex känsliga för metaller som t ex koppar som finns i en del fiskmediciner.

              Vad jag sett hos mina räkor gör det ingenting om du ansar växter genom att klippa dom.
              Vad många råkat ut för är att de köpt nya växter, oftast sådana med tjockare blad som odlas över vatten, sätter ner en eller flera sådana i ett akvarium med räkor och alla räkor blir förgiftade och dör snabbt.
              Det här händer inte alltid, och det är flera olika växter som verkar "skyldiga".
              Vi som håller på med räkor gissar att nya växter är antingen besprutade med något insekts eller snigelgift eller någon stark gödning som räkorna inte tål.
              Fiskar är tåligare och klarar detta. Om man låter nya växter stå i ett vanligt fiskakvarium en tid, gissar några veckor till en månad, så "avgiftas" de och räkorna klarar av dom.
              Iom att detta hände då folk satte ner t ex anubias i räkkar och räkorna dog så trodde många att det var just anubias som var giftig, och då växtsaften som sipprade ut då blad lossnade då man planterade dom.
              Men jag har testat med ett gäng räkor som fick gå flera dagar i en bytta med knappt en liter vatten och massvis med sönderklippta och hela anubias av tre olika sorter, men gamla plantor, utan att någonting hände med räkorna. Så jag anser att anubias inte är en växt som är giftig för räkor om det inte är en nyinköpt planta.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Salta Katten
                • March 2008
                • 740

                Vad bra, då kan jag lugna ner mig lite. Just anubiasen tänkte jag nästan flytta på eftersom den haft så mkt fula blad, så de gamla bladen klipper jag bort eftersom. Men då kan den få vara kvar.

                Tycker det är lite skumt med räkor, det varnas så mycket om att de är så känsliga för allt möjligt, så det låter förskräckligt svårt att hålla dem vid liv. Men samtidigt är det många som har dem och inte verkar ha några större problem. Har en plastbalja med sand, lysrör och filter där växterna kan stå i karantän ett tag.

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Jo men dom är lite extra känsliga, speciellt Crystal red som inte förökar sig om vattnet är för hårt t ex.
                  Jag tycker det verkar som om de flesta får problem i början, just med nystartade kar. Körsbärsräkan är tåligare och en bra nybörjarräka tycker jag. Dom klarar olika temp och vattenvärden bättre.
                  Det är bra att det skrivs om att dom inte är helt lätta så att dom som vill skaffa tänker sig för en extra gång. Man kan ju börja med ett litet gäng först så blir det inte så dyrt om det inte funkar. Räkor trivs helt klart bäst om dom är många men man kan ju skaffa lite fler om det fungerar bra.
                  Börjar dom sedan att föröka sig så blir dom snabbt många.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Salta Katten
                    • March 2008
                    • 740

                    Jo, jag förstår hur du menar, det är bara det att jag har rätt lätt att oroa mig när jag hör sånt där.
                    Rymmer räkor ur kar utan täckglas?
                    Hur avlivar man sjuka räkor på bästa sätt?

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Ursprungligen postat av Salta Katten
                      Jo, jag förstår hur du menar, det är bara det att jag har rätt lätt att oroa mig när jag hör sånt där.
                      Rymmer räkor ur kar utan täckglas?
                      Hur avlivar man sjuka räkor på bästa sätt?
                      Jo dom kan hoppa ur karet om det inte finns täckglas och vattenytan är rätt nära glaskanten. Klättrar gör dom knappast, men om dom blir skrämda sprätter dom till och kan hamna utanför.

                      Jag brukar inte hinna hitta sjuka räkor. Om någon dör, dom blir inte så himla gamla, så äter kompisarna upp döingen rätt fort
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        Konstiga Blue pearlräkor

                        Jag bytte till mig Blue pearl i höstas/vintras. Dom var avkomma efter sådana som kom från Tyskland, men såg rätt skumma ut. Inte alls så ljusblått genomskinliga som dom "ska" se ut.
                        Nu när de förökat sig och vuxit till sig ordentligt börjar de bli rätt snygga ändå. En del är riktigt mörkt blå med brunt ryggband. Näsbenet ser ut som körsbär/white pearl så jag tror nog att de är avkomma från blue pearl, kanske, men har gått tillbaks till någon viltfärg.
                        Bifogade filer
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • starcastle
                          • June 2008
                          • 234

                          I den här tråden har jag sett att några har blå räkor av lite obestämbar sort. Blå räkor som kanske och kanske inte behåller färgen och eventuellt (?) ger blå avkomma.

                          Hur har det gått för era blå räkor?
                          Är dom fortfarande blå?
                          Har dom givit blå avkomma?

                          Har ni lyckats definitivt bestämma sort?

                          Har sett om blue berry räkor på bla a aquabid.
                          Kan det vara samma sort som dom ni har?


                          På den sidan säljer han mat speciellt för de blå räkorna. Kan det vara nåt som gynnar färgen kanske?

                          /Sussi
                          Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
                          Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

                          Kommentar

                          • snickan
                            • August 2008
                            • 11

                            hur länge bär dom på rom?

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              Ursprungligen postat av snickan
                              hur länge bär dom på rom?
                              Crystal red, tiger m.fl. bär rom fyra veckor och körsbär, White pearl m.fl. i tre veckor.
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              • tummen
                                • March 2005
                                • 5199

                                Vill bara berätta att nu funkar mina CR finfint! ett 50-tal indinvider nu, från ursprungligen 15 vuxna nyinköpta......mina Wp funkar som alltid bra, 100-200 individer uppskattningsvis.....

                                Mina "orange körsbär" är nog någon helt annan art, skall kanske göra mig av med dem så småningom.....de förökar sig inte och verkar bli för stora för att vara en körsbärsvariant......
                                Thomas "tummen" Wallén

                                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                                Kommentar

                                Arbetssätt...