Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    Ursprungligen postat av cillan
    Jaha så alkottar funkar att ge dem... Tyvärr vet jag inte vart det finns al här. Ska de vara helt torra när man lägger dem eller kan de vara färska? När du använder mangold använder du hela växten då? Blad? Skaft? Förväller du den innan?
    Förväll mangolden, hacka den och frys i plastpåse i en kaka, sedan kan du lätt bryta en liten hörna då och då och ge räkorna även sljälkarna går att mata med... Al växer i fuktiga miljöer, hittar du kottar inne i sta´n så skölj den noga innan du slänger i dem. Ett par tre stycken alkottar räcker länge.....
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • cillan
      • February 2007
      • 562

      Spelar det någon roll vilken al det är?

      Kommentar

      • Salta Katten
        • March 2008
        • 740

        Massa frågor...

        Hej , funderar på att skaffa mig lite räkor! Är mest intresserad av Crystal Black. Första tiden skulle de få sällskapa med mina små mollies, och när mollisarna flyttat tänkte jag de kanske kunde få sällskap av ett par dvärguramis och/eller ett litet stim Microrasbora kubotai. Vad tror ni om det (63 liter)? Jag har ca 27 grader, vanligt Göteborgsvatten, blästersand, ett par rötter och en del växter av olika slag.

        Har ett innerfilter där småräkor nog kan ta sig in till filtermaterialet, men de borde inte kunna komma in till impellern. Gör det något om de bor där inne och man plockar ut dem varje vecka, eller måste man "strumpa" filtret?

        Kan man använda någon växtnäring om man har räkor, har läst någonstans att Tropica Master Grow funkar? Kan man ha Easy Carbo? Mina växter börjar se lite ledsna ut. Mollisarna bajsar väl för lite för dem.

        Var hittar man bäst fina CB i Göteborgstrakten och hur många ska man ha för att de ska trivas?

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          Ursprungligen postat av Salta Katten
          Första tiden skulle de få sällskapa med mina små mollies, och när mollisarna flyttat tänkte jag de kanske kunde få sällskap av ett par dvärguramis och/eller ett litet stim Microrasbora kubotai. Vad tror ni om det (63 liter)?
          Har ett innerfilter där småräkor nog kan ta sig in till filtermaterialet, men de borde inte kunna komma in till impellern.
          Kan man använda någon växtnäring om man har räkor, har läst någonstans att Tropica Master Grow funkar?
          Var hittar man bäst fina CB i Göteborgstrakten och hur många ska man ha för att de ska trivas?
          Hej, hur mår dvärguramis i 63 L??? Känns lite litet för dem, räkorna har inga problem med det och fiskarna lär hålla efter räkantalet genom att äta räkbebisar..
          Om du inte är säker på att räkorna inte kan ta sig in i filtret så räkna med att de kan det..
          Kan inget om växtnäring, matar bara..
          Bor inte i Gbg men du bör kanske ha 10 stycken om de ska bli lyckliga.. Med fisk kan du köpa det dubbla.. Men under 10 stycken så blir de ledsna..
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Salta Katten
            • March 2008
            • 740

            Hej Katharina!

            Jag har ju aldrig provat själv, men av vad jag sett här, både i forumet och på artbeskrivningar, ska dvärggurami funka bra i 63l. Så jag hoppas verkligen det stämmer...

            Okej, då börjar jag med 10 räkor och så kanske de blir fler av sig själva... Då blir de ju ännu gladare!

            Hur mycket belastar räkor ett akvarium? Kan man stoppa i 10 st på en gång utan problem, eller bör man ta en mindre grupp i taget? Finns det någon tumregel, motsvarande "en så här stor fisk behöver så här många liter", när det gäller räkor?

            Äääh, nu vill jag ju köpa räkor! Och fiskar! Måste ändå till zooaffären och köpa andra grejer. Men jag får nog vänta lite, karet är ganska nyuppstartat och snart ska jag resa bort... Får väl nöja mig med att titta lite tills dess...

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              Ursprungligen postat av cillan
              Spelar det någon roll vilken al det är?
              Nej.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                Igår kväll såg jag mina första räklingar av orange körsbär.....KUL!
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • cillan
                  • February 2007
                  • 562

                  Jag vill oxå ha räkyngel men ingen av mina tre har fått några.

                  Kommentar

                  • Leonard
                    • January 2006
                    • 2352

                    Ursprungligen postat av Salta Katten
                    Jag har ju aldrig provat själv, men av vad jag sett här, både i forumet och på artbeskrivningar, ska dvärggurami funka bra i 63l. Så jag hoppas verkligen det stämmer...
                    Jag har för mig att det skall fungera bra med Dvärgguramis i ett 63 liter kar.

                    Ursprungligen postat av Salta Katten
                    Okej, då börjar jag med 10 räkor och så kanske de blir fler av sig själva... Då blir de ju ännu gladare!
                    Det blir säkert bra, men skaffa minst 10st räkor att börja med, så syns dom mer. Jag tror inte det blir så dyrt att köpa 20 eller 30st räkor av en privatperson faktiskt. Dom brukar föröka sig efter ett tag, så du kommer garanterat få fler räkor om du har OK vattenvärden.

                    Ursprungligen postat av Salta Katten
                    Hur mycket belastar räkor ett akvarium? Kan man stoppa i 10 st på en gång utan problem, eller bör man ta en mindre grupp i taget? Finns det någon tumregel, motsvarande "en så här stor fisk behöver så här många liter", när det gäller räkor?
                    Räkor belastar inte akvariumet någonting alls. De städar ju mest och äter matrester, m.m. så jag skulle nästan räkna baklänges när det gäller räkor Nej, men de tar inte alls mycket plats eller belastar akvariumet.
                    För att kika på olika räk-arter så titta gärna på: www.planetinverts.com
                    En bra räka att börja med är Körsbärsräkor, eller andra räkor från Neocaridina-släktet.
                    18år. . . . . .<¨,)))--{
                    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                    Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • Salta Katten
                      • March 2008
                      • 740

                      Vad bra! Ja, man kanske ska leta hos privatpersoner, 50:- såg jag att de ville ha på affären... Liiite saftigt om man vill ha många.
                      Tack för länken, den verkar bra!

                      Kommentar

                      • Radioaktiva Räkor
                        • May 2007
                        • 1760

                        Har tillbringat hela kvällen med att försöka tömma 54litrarn på räkor - fear not, dom ska bara flytta större (180l!) - och det tar ju aldrig slut! Jag gav upp efter dryga 150 stycken. Vet att det finns minst 30 kvar... men det blir nog morgondagens problem.

                        //C
                        With a licence to krill!
                        Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                          Har tillbringat hela kvällen med att försöka tömma 54litrarn på räkor - fear not, dom ska bara flytta större (180l!) - och det tar ju aldrig slut! Jag gav upp efter dryga 150 stycken. Vet att det finns minst 30 kvar... men det blir nog morgondagens problem.

                          //C
                          Positivt problem, vad är det för art/sort?
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            Ursprungligen postat av tummen
                            Igår kväll såg jag mina första räklingar av orange körsbär.....KUL!
                            ...om det nu i själva verket inte var "bleka" CR. Jag har i alla fall inte sett fler orangea räklingar efter det, däremot desto fler CR-räklingar.... Dessutom går flera CR-honor med ny rom också......
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • Radioaktiva Räkor
                              • May 2007
                              • 1760

                              Ursprungligen postat av tummen
                              Positivt problem, vad är det för art/sort?
                              Soppa av CR och CB Riktigt radioaktiva satar.
                              With a licence to krill!
                              Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                              Kommentar

                              • starcastle
                                • June 2008
                                • 234

                                Halloj allihop!
                                Har nyligen upptäckt räkor och lusläst denna tråd och massor av annat i nån vecka.

                                Är helt ny på det här med akvarium, om man inte räknar en misslyckad vända med triops. Dom dog tämligen snabbt ...

                                Efter att ha blivit huvudlöst förälskad i Sulawesiräkor så har jag insett att jag nog måste börja lite enklare.
                                Ska skaka liv i mitt kar och se om jag kan få tag i några körsbär om en månad eller två.

                                Och sen hoppas på att någon importerat och börjar föda upp Sulawesiräkor så att det finns att få tag på nästa år nån gång. Speciellt dom där mörkblå ...

                                Sussi,Finspång
                                Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
                                Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...