Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    Ursprungligen postat av Fanbyalperna
    Vadden är inget bra filtermaterial Använd filtermatta/skumfilter istället så går det nog bättre.
    Jo, sorry.. Fel ordval. Filterpatronen menar jag såklart. Jag har ett sådant med öppen filterpatron, alltså utan filterhus lr vad det kallas. Jag har alltså inte vadd utan skumfilter som du kallar det.
    Men jag upplever att de pumparna är dålig kraft i maskinen på, såfort det blir lite skitigt så tappar den kraften helt. När jag har rafsat i sanden lite så det finns mer bös på patronen slutar pumpen helt att gå, man ser bara en bubbla eller två komma upp mot ytan. Uselt. Så måste man in med en tops vid själva propellern...

    Min ehemi 501 som jag köpte från Tyskland, litet ytterfilter, tappade också kraft och jag hade inte bruksanvisningen kvar så nu ligger det isärplockat utan att fungera.. Phu.. Ska se om jag och karln kan hjälpas åt att försöka hitta var maskinen sitter och hur det skulle sitta ihop...
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      Ursprungligen postat av Katharina
      Hur har du det med vattencirkulationen. Det är ett jättestort problem, tycker jag. De räksäkra filter jag har hittat tappar kapaciteten såfort vadden blir lite smutsig så när man börjar att få lite mer räkor i ett mer ingått kar så måste man krama ur filtervadden 2 ggr i veckan för att inte vattnet ska börja stå stilla. Jag förlorar japaner pga det.. Det jobbigaste är ju att vadden är full av småräklingar så det tar ju en timme att leta rätt på dem sedan.

      25 grader och en trärot??
      Jag har ett akvarium med ett speciellt filterhörn (byggt av glasskivor, med åledsfilterplatta undertill så vattnet silas igenom sanden och pumpas tillbaka genom borrrat hål i glasskivan-inga räklingar i filtret i alla fall), men visst tappar pumpen (Fluval 1+) effekt ändå ibland.....

      Kanske lite för svalt (?), 20-23 grader skulle jag tro att temperaturen ligger på, rot finns i akvariet, samt mycket växter. Problemet är ju bara att de trivs och förökar sig, sedan bara dör de, det är det jag undrar över, varför dog de bara sådär knall fall? Svårt att säga nu i och för sig, jag hoppas på bättre lycka den här gången.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        Ursprungligen postat av Katharina
        Jo, sorry.. Fel ordval. Filterpatronen menar jag såklart. Jag har ett sådant med öppen filterpatron, alltså utan filterhus lr vad det kallas. Jag har alltså inte vadd utan skumfilter som du kallar det.
        Men jag upplever att de pumparna är dålig kraft i maskinen på, såfort det blir lite skitigt så tappar den kraften helt. När jag har rafsat i sanden lite så det finns mer bös på patronen slutar pumpen helt att gå, man ser bara en bubbla eller två komma upp mot ytan. Uselt. Så måste man in med en tops vid själva propellern...

        Min ehemi 501 som jag köpte från Tyskland, litet ytterfilter, tappade också kraft och jag hade inte bruksanvisningen kvar så nu ligger det isärplockat utan att fungera.. Phu.. Ska se om jag och karln kan hjälpas åt att försöka hitta var maskinen sitter och hur det skulle sitta ihop...
        Du kan säkert få fram brux på pumpen på deras hemsida....!
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          Ursprungligen postat av tummen
          Du kan säkert få fram brux på pumpen på deras hemsida....!
          Ja, jä*la skit, är det.. Jag hinner ju aldrig med sån´t heller...

          Jo, se till att du har riktigt ös på vattenytan och drag i vattnet.. Stoppa i doppvärmare så du får 25 grader.

          Men den plötsliga massdöd du pratar om låter mer som en förgiftning av något slag. Räkor är ju mycket känsligare än fisk. Växtgifter från nyköpta växter??? Giftig växt??? Vattenberedningsmedel??? Någon konstig mat??? Inredning???
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • cillan
            • February 2007
            • 562

            Jag har läst lite här på forumet om att man kan ge räkor morot för att få bättre färg på dem (jag har körsbärsräkor). Det står att den ska vara förväld och att man sedan mixar den och fryser in den. Ska blasten vara med i mixen? Vissa skriver att blasten ska vara med och vissa inte så jag blir lite förvirrad. Kan man ge motor till räkorna?

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              Ursprungligen postat av Katharina
              Ja, jä*la skit, är det.. Jag hinner ju aldrig med sån´t heller...

              Jo, se till att du har riktigt ös på vattenytan och drag i vattnet.. Stoppa i doppvärmare så du får 25 grader.

              Men den plötsliga massdöd du pratar om låter mer som en förgiftning av något slag. Räkor är ju mycket känsligare än fisk. Växtgifter från nyköpta växter??? Giftig växt??? Vattenberedningsmedel??? Någon konstig mat??? Inredning???
              Jag lutar mest åt min bristande skötsel, ett och annat överhoppat vattenbyte kan ha föregått massdöden, några nya växter har jag inte skaffat. Vad som förvirrar mig i det här fallet är att när jag först upptäckte de första 20-talet döda räkorna så bytte jag vatten och trots det så dog i princip alla ändå.....
              Jag använder inte vattenberedningsmedel, har matat med samma sorts mat hela tiden, giftiga växter har jag inte, och ingen konstig inredning heller....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                Ursprungligen postat av tummen
                Jag lutar mest åt min bristande skötsel, ett och annat överhoppat vattenbyte kan ha föregått massdöden, några nya växter har jag inte skaffat. Vad som förvirrar mig i det här fallet är att när jag först upptäckte de första 20-talet döda räkorna så bytte jag vatten och trots det så dog i princip alla ändå.....
                Jag använder inte vattenberedningsmedel, har matat med samma sorts mat hela tiden, giftiga växter har jag inte, och ingen konstig inredning heller....
                Nej, de ska inte dö sådär allihopa pga bristande skötsel.. Massdöd kan ju iofs skapa gifter i vattnet men fortfarande är frågan om vad som orsakade massdöden. Så länge du inte har hittat orsaken så kan du absolut råka ut för det igen. Och sedan du bytte vatten så borde massdöden ha stannat av, åtminstonde tillfälligt.
                Rutten rot... Kalkhaltig sten.. För räkor giftig växt, fråga Sonja eller någon med bättre namnminne än mig, det är en liljeväxt med kraftig stam som vi misstänker är giftig. Det är bra att variera kosten men det skulle fortfarande inte orsaka en sådan massdöd.

                Om du startar upp ett kar med garanterat ok grejer... Engelsk sjösten eller annan obehandlad sand.. ingen sådan glittrig eller grön sand..
                (jag är tveksam till sand också med räkor, i mitt stora kar gillade de inte rådasand utan dog halva gänget på en gång men resterande lever och frodas efter 1 månad???) vattenpest... mossor... och en liten trärot... inga nyköpta växter.. utan ta från nått annat kar... Låter det gå med sniglar i 2 veckor och sedan inte köper så många förrän du ser att det fungerar.

                Lycka till... De är inte svåra... något var fel det är jag säker på!!!
                Senast redigerad av Katharina; 05 May 2008, 22:07.
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  Men jag måste återigen slå ett slag för vattencirkulationen.. Den här attans pumpen tjockade igen idag igen.. En räka passade på att dö och resten satt på pumpfiltret eller i flytväxterna... Olyckliga och eländiga...

                  Jag kramar ur filtret, tar en tops i propellerhuset och häller på lite syrerikt kallvatten.. Alla simmar omkring och är lyckliga. De får lite mat och alla är framme och käkar eller simmar.

                  Vill man garantera mer känsliga Crystal som t ex japanska SS så bör man ha 2 pumpar, tycker jag, som man inte gör rent samtidigt, tappar en kapacitet så har den andra.
                  När mitt lilla ytterfilter hade lagt av och det lilla innerfiltret försvann min helvita snövit..
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Fanbyalperna

                    • September 2005
                    • 752

                    Du verkar ha för mycket sk-t i ditt akvarium. Gör rent med en sandtvätt och ev också byt ut filterskummet mot en grövre sort som inte slammar igen så fort. Men prov sandtvätt först för då bör du inte röra upp så mycket när du är i akvariet och bökar.
                    Har inte alltid rätt, men fel ibland

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Ursprungligen postat av Katharina
                      För räkor giftig växt, fråga Sonja eller någon med bättre namnminne än mig, det är en liljeväxt med kraftig stam
                      Nej, så var det inte alls.
                      Jag gjorde en test med Anubias och körsbärsräkor och dom blev inte det minsta påverkade. Fem körsbärsräkor gick flera dygn i ca en liter vatten med massor av mosad Anubias, inga problem alls.
                      Just Anubias har en del misstänkt vara giftigt för räkor om man bryter blad. Jag tror mer på att det som hänt är att växten varit nyinköpt och behandlad med något gift och/eller gödning som räkor inte tål.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        Nja, jag köper ALDRIG nya växter, (utom väldigt sällan på auktion, utan gifter, samt att nya växter INTE kommer ner i räkakvarierna), så det kan det inte vara, dessutom hade den grupp som massdog växt till, förökat sig och trivts i flera månader innan det hände, så jag är fortfarande konfunderad....
                        Har engelsk sjösten/sand i alla mina akvarier. Ingen kalksten i det som CR går i, men väl en liten i det där WP bor, och DE trivs....
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          Ursprungligen postat av Sonja
                          Jag tror mer på att det som hänt är att växten varit nyinköpt och behandlad med något gift och/eller gödning som räkor inte tål.
                          Ja DET har vi ju konstaterat för länge sedan, troligast då också att det handlar om någon typ av konstgödning....
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • cillan
                            • February 2007
                            • 562

                            Ursprungligen postat av cillan
                            Jag har läst lite här på forumet om att man kan ge räkor morot för att få bättre färg på dem (jag har körsbärsräkor). Det står att den ska vara förväld och att man sedan mixar den och fryser in den. Ska blasten vara med i mixen? Vissa skriver att blasten ska vara med och vissa inte så jag blir lite förvirrad. Kan man ge motor till räkorna?
                            Försvann min lilla fråga i all annan diskussion eller?

                            Kommentar

                            • Nitra98
                              • June 2005
                              • 1987

                              Ursprungligen postat av cillan
                              Försvann min lilla fråga i all annan diskussion eller?
                              Det är nog lätt hänt att det blir så i såna här trådan där det pratas allmänt om något. Om de som ser frågan just när den kommer upp inte vet svaret så svarar de ju inte utan pladdrar vidare om något annat som de kan mer om. Då hamnar en del frågor i skymundan och kan snabbt halka långt bak i tråden varpå den "försvinner" alldeles tyvärr... Så då är det bra att pusha för sin fråga igen, kanske någon ny person som ser den kan svara då.
                              Min zoon

                              Kommentar

                              • Paatsu
                                • December 2006
                                • 294

                                Ursprungligen postat av cillan
                                Försvann min lilla fråga i all annan diskussion eller?
                                Det är inte precis farligt att mata morötter till räkor. Men Hurvida de blir finare eller inte vet man inte. Nyttigt är det iaf. Brukar själv mata med kokt bebisspenat.
                                Redbee.se » // Johnny

                                Kommentar

                                Arbetssätt...