Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eurydike
    • September 2004
    • 931

    Då är det inte ph utan något annat

    Kommentar

    • Mona
      • October 2002
      • 840

      Ursprungligen postat av Jessa
      Jag har 6,8 i mina kar och de bål är just nu mörkblå, så jag tror att de ändrar färg efter humör och trivsel.
      Mona, dina kanske känner sig otrygga, de vill ju gärna vara lite fler och du har väl bara 2 kvar nu, eller?
      Det stämmer, jag har bara två kvar. Jag tänkte kolla i eftermiddag om det finns fler kvar där jag köpte dem. Om inte, kan man ha dem tillsammans med CR eller blandar de sig?
      Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

      Kommentar

      • Eurydike
        • September 2004
        • 931

        Ursprungligen postat av Mona
        Det stämmer, jag har bara två kvar. Jag tänkte kolla i eftermiddag om det finns fler kvar där jag köpte dem. Om inte, kan man ha dem tillsammans med CR eller blandar de sig?
        Blandar sig itne med CR om det är Neocaridina.

        Kommentar

        • Mona
          • October 2002
          • 840

          De hade en "blå" kvar och skulle få in fler. Så nu är det en brun liten stackare på inkoppning. De som redan är i akvariet ser lite blåare ut idag, kanske börjar de komma tillrätta lite (hoppas).
          Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

          Kommentar

          • Danielle
            • February 2008
            • 1

            Är en nybliven räkfantast.Försöker hitta info om räkor behöver sand. Får olika svar. ibland "ja" ibland "nej". Har lusläst många inlägg och böcker samt artiklar på olika sajter. Inget svar om sand.
            Kan någon hjälpa mig?
            Danielle

            danielle.j.pettersson@hotmail.com

            Kommentar

            • Radioaktiva Räkor
              • May 2007
              • 1760

              Behöver du ett plastgolv eller går det lika bra med trä?

              Det är upp till dig, vad du tycker att räkorna skall ha. Dom bryr sig föga.

              //C
              With a licence to krill!
              Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

              Kommentar

              • Paatsu
                • December 2006
                • 294

                Gula räkor

                Tog ett par bilder på mina gula räkor.
                Bifogade filer
                Redbee.se » // Johnny

                Kommentar

                • EvaPeva
                  • May 2007
                  • 765

                  Wow, Paatsu, vilka snyggingar! *avis* Vart har du köpt dom? Vill oxå ha!

                  Mvh Eva

                  Kommentar

                  • Paatsu
                    • December 2006
                    • 294

                    Köpte mina från PlanetInverts -store. Det är en butik i USA.
                    Redbee.se » // Johnny

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Vad vackra dom är mot den grova stenen, och massor med rom på gång också
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • chessman
                        • November 2006
                        • 368

                        Riktigt snygga

                        Ursprungligen postat av Paatsu
                        Tog ett par bilder på mina gula räkor.
                        Riktigt snygga.. vad är det för växter du har ? riktigt snygg kombination till (lavastenarna) eller vad det nu är.
                        Hobbyakvarist med 250L akvarium..
                        Plus 5 st till 190L, 152L, 48L, 45L & 20L

                        Kommentar

                        • Paatsu
                          • December 2006
                          • 294

                          Ursprungligen postat av Sonja
                          Vad vackra dom är mot den grova stenen, och massor med rom på gång också
                          Jo, och räkorna verkar gilla å sitta där leta efter mat på stenarna. Antar att det finns massor med gott på dem som mikroorganismerna och gojs...

                          Ursprungligen postat av chessman
                          Riktigt snygga.. vad är det för växter du har ? riktigt snygg kombination till (lavastenarna) eller vad det nu är.
                          Det är en mörk lavasten. Växten som jag har heter Hemianthus callitrichoides. Snygg, men växer extrem långsamt.
                          Redbee.se » // Johnny

                          Kommentar

                          • Mona
                            • October 2002
                            • 840

                            Det ser mycket trevligt ut med lavasten och den växten. De härligt gula räkorna syns bra mot den också.

                            Jag noterade idag att jag nog har två eller tre kullar körsbärsräkor, baserat på storleken på ynglen. Några måste ha kläckts det senaste dygnet. Dessutom verkar allt räkynglande ha påverkar pygmépansarmalarna, de har lekt massor idag och det var minst ett år sedan sist.
                            Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                            Kommentar

                            • chessman
                              • November 2006
                              • 368

                              Ursprungligen postat av Paatsu
                              7 är väl neutralt (är det dropptester du använder?), men att handfatet blir grön betyder ju ändå att dina vattenledningar korroderar och löser upp koppar så pass mycket att det märks.

                              Använd vattenberedningsmedel för säkerhets skull. En flaska Seachem prime på 100ml kostar bara runt 60-90kr och räcker till 4000L vatten så det är inte så dyr investering ändå.
                              Hej
                              Ringde nu mitt Zoo och de säger att jag kan använda vilket vattenberedningsmedel jag vill till mina räkor ?? Ok,, orkar inte snacka nått lägre så jag frågar bara vad han har hemma och vad han skulle rek till räkor. Då säger han Akutan (vet inte om jag stavat rätt) det ska var ett rent vattenberedningsmedel som tar bort mitt koppar i vattnet.. nån som har något att kommentera till detta?
                              Eliza
                              Hobbyakvarist med 250L akvarium..
                              Plus 5 st till 190L, 152L, 48L, 45L & 20L

                              Kommentar

                              • Paatsu
                                • December 2006
                                • 294

                                Jag skulle inte våga testa nåt annat än Seachem prime då det är bevisat att det funkar. Om du läser räkbeskrivningen på zoopet så rekommenderar Kjell också Prime.

                                "Tänk då också på att vissa vattenberedningspreparat i sig kan vara skadliga för räkor – ett preparat som neutraliserar kloramin och är ofarligt för räkor och som brukar rekommenderas för räkor är Seachem Prime."
                                http://www.zoopet.com/index.php?opti...409&Itemid=210

                                EDIT:Akvarielagret säljer Prime, annars har jag iaf köpt mitt på akvarieshop.se
                                Senast redigerad av Paatsu; 05 March 2008, 12:42.
                                Redbee.se » // Johnny

                                Kommentar

                                Arbetssätt...