Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eurydike
    • September 2004
    • 931

    Rått fiskkött är jättepoppis, hemgjord räkmix och artemia står också högt på listan. RÄKOR är gott förstås...det finns någon mix man kan köpa med blandade fisk bitar och glasräkor (råa) räkorna där är perfa. Både räkor och fisk är stormförtjusta.
    Vet inte om man kanske ska vara försiktig med insjöfisk dock?? Eller fisk som inte varit fryst.

    På tal om att de inte är kaxiga med fisk i karet.... Prova med Iriatherina werneri (praktregnbåge, trådfensregnbåge) Räkorna beter sig som om det inte finns någon fisk i karet och fiskarna rör inte räkyngel. Funkar super ihop!!!

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      Ursprungligen postat av Eurydike
      Rått fiskkött är jättepoppis, hemgjord räkmix och artemia står också högt på listan. RÄKOR är gott förstås...det finns någon mix man kan köpa med blandade fisk bitar och glasräkor (råa) räkorna där är perfa. Både räkor och fisk är stormförtjusta.
      Vet inte om man kanske ska vara försiktig med insjöfisk dock?? Eller fisk som inte varit fryst.

      På tal om att de inte är kaxiga med fisk i karet.... Prova med Iriatherina werneri (praktregnbåge, trådfensregnbåge) Räkorna beter sig som om det inte finns någon fisk i karet och fiskarna rör inte räkyngel. Funkar super ihop!!!
      Jaha.. Det trodde inte jag var möjligt.. Min räkor är jättekaxiga nu när jag har stoppat ner dem på nytt i fiskkaret, de har blivit vana vid att gå utan fisk så de är inte sy blyga när fisken är så snäll men att låta bli räklingar.. Otroligt!!

      Den där mixen, köper du den på zoo eller matvaruaffär.. Färskt, fryst eller torkat???
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Eurydike
        • September 2004
        • 931

        Ica fryst. Kommer inte ihåg vilket märke dock... En blå påse har jag för mig så är det bitar av torsk, lax, glasräkor, tilapia och något mer...

        Praktregnbågarna har så små munnar. De gapar aldrig efter mat de tror de inte kan svälja. Sen letar de heller aldrig mat på växter eller botten heller. Äter bara medan det yr i vattnen, Möjligen att de kan ta från ytan ibland. Så därför klarar räkynglena sig bra. Ska vara om de simmar iväg när de är nykläckta i så fall kanske... Men på bara några dagar är de ju för stora för att regnbågarna ska ens få in dem i munnen.
        Sen är de dessutom väldigt vackra fiskar som leker väldigt frekvent och visar fina "skådespel" med sina stora fenor.

        Kommentar

        • Radioaktiva Räkor
          • May 2007
          • 1760

          Ja, men det är väl typ Abbas nya grejjer om jag inte missminner mig.

          //C
          With a licence to krill!
          Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

          Kommentar

          • Eurydike
            • September 2004
            • 931

            Findus var det visst.... http://www.findus.se/produkter/djupfryst.asp?w=95&p=12
            Abbas räkor är marinerade tror jag. är det inte fradagsräkorna som kalven och grisen pratar om i reklamen?

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              Ursprungligen postat av Eurydike
              Findus var det visst.... http://www.findus.se/produkter/djupfryst.asp?w=95&p=12
              Abbas räkor är marinerade tror jag. är det inte fradagsräkorna som kalven och grisen pratar om i reklamen?
              Ha ha.. Karln glömde sig och slängde ner all fisk i grytan... Inte en enda liten yngka fiskpinne hade jag hemma


              Jag får prova och köpa den där mixen en annan dag.. Nu ska jag ligga på golvet och fånga microskopiska räklingar... Den där maltabletter attraherade alla sniglar... Räklingarna bara kryper omkring, jag tror att jag har fångat 50 stycken än så länge..
              Nu ska burken upp på en hylla efter det här...
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Dysnomia
                • April 2004
                • 1692

                Ursprungligen postat av Katharina
                Den där maltabletter attraherade alla sniglar... Räklingarna bara kryper omkring, jag tror att jag har fångat 50 stycken än så länge..
                Hoppsan då... Men då är ju iaf sniglarna/snäckorna lättfångade nu..
                Skånetös i Dalarna
                MIN ZOON!

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  Ursprungligen postat av lili76
                  Hoppsan då... Men då är ju iaf sniglarna/snäckorna lättfångade nu..
                  Ja... Det är inte alla sorter jag vill ha kvar... Nu kan jag plocka ut Posthornen och så har jag fått ett jättebra tips på hur jag ska fånga in dem i japankaret...
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Annaica
                    • February 2006
                    • 1177

                    Ursprungligen postat av Katharina
                    Vattencirkulation då???

                    För mig gick allt jättebra fram till i vinter och då körde jag utan doppvärmare så jag tror att det är det.
                    Är inte 25 grader mer lagom??? Jag är rädd för syrebristen också.. När honorna står och vädrar äggen är ju för att de inte ska mögla och vid högre temp så sjunker ju syrehalten i vattnet...
                    Men ändra inget nu! Hoppas det går bra..
                    Har väl inte super mycket cirkulation, men har ett ryggsäcksfilter som rör om ytan i närheten av filtret väldigt bra, och ett helt ton med växter... så jag tror inte att jag har syrebrist i alla fall Har ingen doppvärmare i mitt kar, vet inte riktigt varför det är så varmt... men det är det. Lampan värmer nog upp det mesta ^^
                    Senast redigerad av Annaica; 17 January 2008, 20:50.
                    Räkbiten


                    Kommentar

                    • Mona
                      • October 2002
                      • 840

                      äntligen!!!!!

                      Idag upptäckte jag två körbärsräkor med rom.

                      Jag har ju i flera månader försökt lista ut varför ingen av mina 17 körbärsräkor omvandlat sin äggfläck till rom. I onsdags köpte jag två räkor till som var mycket blekare än de andra, först försvann de och jag trodde att jag misslyckats med inkoppningen. Idag såg jag dem simma omkring som galningar och när jag studerat dem en stund upptäckte jag att två honor gick med rom. Hur snabbt kan de bilda rom efter en parning?
                      Bifogade filer
                      Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                      Kommentar

                      • Eurydike
                        • September 2004
                        • 931

                        Vandrar den inte ner dygnet efter parning?

                        Kommentar

                        • Dysnomia
                          • April 2004
                          • 1692

                          Ursprungligen postat av Mona
                          Idag upptäckte jag två körbärsräkor med rom.

                          Hur snabbt kan de bilda rom efter en parning?
                          Grattis!!! Visst blir man galet glad!? Tyvärr har min hona tappat sin rom som skulle kläckts typ nu...

                          Tror rommen "glider" ner dygnet efter parning. Här satte jag in hanar och fick, liksom du, rom ett par dagar senare..
                          Skånetös i Dalarna
                          MIN ZOON!

                          Kommentar

                          • Mona
                            • October 2002
                            • 840

                            Tack!

                            Men vad är oddsen för att man har bara honor på 17 räkor?
                            Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                            Kommentar

                            • Dysnomia
                              • April 2004
                              • 1692

                              Verkar finnas gott om honor.. Jag lyckades få enbart honor när jag köpte min omgång körsbär. Tack och lov fick jag ett gäng räkor till av den jag köpte av, "för du _måste_ ju ha en hane"..
                              Har fler med äggfläck nu, men det blir inte mer än så. Så det är väl bara att vänta. Och vänta.. Och vänta....
                              Skånetös i Dalarna
                              MIN ZOON!

                              Kommentar

                              • classekoi
                                • March 2007
                                • 325

                                Äggfläck!?

                                Hur ser äggfläcken ut? någon som har en bild? (red cherry)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...