Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    Ursprungligen postat av Annaica
    Jag testar inte mitt ph värde så ofta (jag testar ingenting speciellt ofta, bara när jag misstänker att något är fel ^^), men sist hade jag 7 i ph... och igår fick jag räklingar och samma hona eller ev. en annan är redo för en ny kull redan... så det är nog lagom
    Vet inte vad jag har för ph direkt ur kranen, men jag har rötter i alla mina kar och de sänker väl ph något.
    Ja, vi pratade om ifall temp närmare 23 grader kunde påverka negativt också.. På grund av detta kan jag inte riktigt bedömma om det var det höga ph värdet, den låga tempen eller dålig vattencirkulation som orsakade att jag inte fick några småttingar att överleva.. De föds alltså, men de överlever inte. Det är möjligt att det var alla 3 faktorerna.
    Enligt Patsuu och Peterhaack så ska ph ligga på max 7 för Crystal iaf...
    Senast redigerad av Katharina; 17 January 2008, 10:06.
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Mona
      • October 2002
      • 840

      Jag har en gammal rot i akvariet, tillsammans med boklöv och alkottar. Det borde väl sänka pH? Eller så är roten för gammal och jag för snål med löv och kottar. Jag byter 20% av vattnet i veckan och tillsätter inga medel till vattnet.

      En annan sak som kanske har med detta att göra är att jag inte sett några ömsningar i det akvariet på flera månader. Alla honorna har dock äggfläckar. Jag har inte sett några dödsfall, antalet verkar stämma med hur många jag stoppat i (cirka). Ytterligare en faktor är att jag tillsätter kalk (Snailcare) i vattnet för att snäckorna inte ska få gropar i skalen. Det finns två neritor och två Anentome Helena (snäckätare) samt några malaysiska sandsnäckor i akvariet. Kalket kanske också påverkar? Pygmépansarmalarna brukade leka förr, men det har de slutat med sedan länge. Jag kanske borde tillsätta testosteron.

      Jag har verkligen ingen aning om vad jag håller på med när det gäller vattenvärdena
      Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

      Kommentar

      • Eurydike
        • September 2004
        • 931

        Ursprungligen postat av Katharina
        Men vilka räkor har du då för Eurydike pratade ju om att hans Blue Pearl ville ha högre ph.. Då skulle du kanske ha sådana...
        HANS???? Jag är en HON. Kan du inte den Grekiska mytologin? Eurydike är en hon. Orfeus hustru.

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          Ursprungligen postat av Eurydike
          HANS???? Jag är en HON. Kan du inte den Grekiska mytologin? Eurydike är en hon. Orfeus hustru.
          Oj, jättesorry.. Jag hade egentligen inte tänkt så mycket.. Utan bara tänkt namnet som kille... Jag drog inte parallellen till Grekiska mytologin, Eurydike kommer jag faktiskt inte ihåg..

          Du kan väl hjälpa till om ph istället för att haka upp dig..
          Senast redigerad av Katharina; 17 January 2008, 10:24.
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Annaica
            • February 2006
            • 1177

            Ursprungligen postat av Katharina
            Ja, vi pratade om ifall temp närmare 23 grader kunde påverka negativt också.. På grund av detta kan jag inte riktigt bedömma om det var det höga ph värdet, den låga tempen eller dålig vattencirkulation som orsakade att jag inte fick några småttingar att överleva.. De föds alltså, men de överlever inte. Det är möjligt att det var alla 3 faktorerna.
            Enligt Patsuu och Peterhaack så ska ph ligga på max 7 för Crystal iaf...
            Återstår att se om mina klarar sig då helt enkelt... har ph7 och en temp på 26-27 grader...
            Räkbiten


            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              Ursprungligen postat av Annaica
              Återstår att se om mina klarar sig då helt enkelt... har ph7 och en temp på 26-27 grader...
              Vattencirkulation då???

              För mig gick allt jättebra fram till i vinter och då körde jag utan doppvärmare så jag tror att det är det.
              Är inte 25 grader mer lagom??? Jag är rädd för syrebristen också.. När honorna står och vädrar äggen är ju för att de inte ska mögla och vid högre temp så sjunker ju syrehalten i vattnet...
              Men ändra inget nu! Hoppas det går bra..
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Eurydike
                • September 2004
                • 931

                Ursprungligen postat av Katharina
                Oj, jättesorry.. Jag hade egentligen inte tänkt så mycket.. Utan bara tänkt namnet som kille... Jag drog inte parallellen till Grekiska mytologin, Eurydike kommer jag faktiskt inte ihåg..

                Du kan väl hjälpa till om ph istället för att haka upp dig..
                Det var skämtsamt menat. Jag förstår att inte namnet är glasklart ang kön och att inte alla minns allt som sas i skolan.

                Jag har 6,8 hos körsbär, hummel, blå- och blond tiger och blå heteropoda. 7,2 hos blue pearl.
                Körsbären som, jag haft i ca 2,5 år, har haft 7,4 förut och det gick bra det med. De ynglade varken mer eller mindre.
                De som går i 6,8 nu har rötter, löv och alkottar. En aning svaj kan tänkas vid vatten byte. Men inget som jag tycker någon reagerar på.

                Kommentar

                • Eurydike
                  • September 2004
                  • 931

                  Ursprungligen postat av Katharina
                  Vattencirkulation då???

                  För mig gick allt jättebra fram till i vinter och då körde jag utan doppvärmare så jag tror att det är det.
                  Är inte 25 grader mer lagom??? Jag är rädd för syrebristen också.. När honorna står och vädrar äggen är ju för att de inte ska mögla och vid högre temp så sjunker ju syrehalten i vattnet...
                  Men ändra inget nu! Hoppas det går bra..
                  Inte lär äggen mögla på en levande hona. Hon rör ju på sig.

                  Var det du som skrev i något annat inlägg att dina honor håller sig vid ytan när de bär rom?
                  Har läst det här i någon annan tråd. Mina gör tvärtom av alla mina sorter. Håller sig ganska lågt när de bär rom.
                  Kan ju ha något med syresättning och temperatur att göra??

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    Ursprungligen postat av Eurydike
                    Inte lär äggen mögla på en levande hona. Hon rör ju på sig.

                    Var det du som skrev i något annat inlägg att dina honor håller sig vid ytan när de bär rom?
                    Har läst det här i någon annan tråd. Mina gör tvärtom av alla mina sorter. Håller sig ganska lågt när de bär rom.
                    Kan ju ha något med syresättning och temperatur att göra??
                    Jo, det tror jag absolut att de kan göra om vattnet är för dåligt syresatt!!! Men isåfall skulle man ju aldrig se några småbebisar, bara honor med rom.
                    Det är ju därför de håller på och viftar med dem.. Precis som fisk fläktar äggen..

                    Ja, det var jag som skrev. De är ju helst lite lugna när de bär rom, speciellt i början och i slutet.
                    Men jag har alltså sett dräktiga honor simma upp när jag har fyllt på vatten när det har varit 28 grader i karet och alltså mycket syrefattigt vatten.. De kan även sitta där när pumpen går dåligt eller när de har snott en pellets och simmat iväg med eller när de är brunstiga och alla hanar letar efter dem..

                    Men generellt så ligger de lite lågt som du säger.. Det är därför jag tjatar om cirkulationen och Patsuu och Peterhaack tror också på det och det är ju de som har lyckats att få japanbebisar att överleva... De kör dessutom 25 grader och under 7 i ph.. Därför ska jag göra som de gör
                    Senast redigerad av Katharina; 17 January 2008, 11:59.
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • Eurydike
                      • September 2004
                      • 931

                      Mina honor har alltid hållit sig vid bottnen när de bär rom oavsett temp.
                      Men jag tror ändå som du att bra cirkulation är bra för dem. Om inte annat så verkar gilla det.

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        Ursprungligen postat av Eurydike
                        Mina honor har alltid hållit sig vid bottnen när de bär rom oavsett temp.
                        Men jag tror ändå som du att bra cirkulation är bra för dem. Om inte annat så verkar gilla det.
                        Jag tror också att det beror mycket på om det finns fisk och hur många de är.. Är det utan fisk och de är lite trångbodda så är de ju superkaxiga...
                        I stora fiskkaret kan det vara svårt att få syn på dem om de inte är hungriga..

                        Åhh, jag håller på att tömma svenskkaret för jag ska byta till svart sand.. Det kryllar av småttingar och jag ligger där på golvet (det har stått i bänken under stora karet) med mitt j*kla vällingmått och glott nu i flera timmar.. Phu..

                        Finns det något som de är absolut tokiga i som jag har missat som man kan lägga ut i kväll och bara samla in dem... Rått fiskkött??? Vi ska äta fisk ikväll..
                        Senast redigerad av Katharina; 17 January 2008, 15:24.
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Dysnomia
                          • April 2004
                          • 1692

                          Ursprungligen postat av Katharina
                          Finns det något som de är absolut tokiga i som jag har missat som man kan lägga ut i kväll och bara samla in dem... Rått fiskkött??? Vi ska äta fisk ikväll..
                          Mina räkor går i fullständig spinn när jag serverar Tetra Tabimin (fodertabletter för bottenlevare). Det är enda tillfället man ser alla i räkkaret...
                          Skånetös i Dalarna
                          MIN ZOON!

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            Ursprungligen postat av lili76
                            Mina räkor går i fullständig spinn när jag serverar Tetra Tabimin (fodertabletter för bottenlevare). Det är enda tillfället man ser alla i räkkaret...
                            Men jag har något sådant!!! Tropical SuperTabin?? Ha, värt ett försök... Tack för tipset... Jag stoppar i en med en gång och så kanske jag kan prova fisk ikväll.. Vad tror ni om rå fisk??? Fler tips???
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • Dysnomia
                              • April 2004
                              • 1692

                              Ursprungligen postat av Katharina
                              Men jag har något sådant!!! Tropical SuperTabin?? Ha, värt ett försök... Tack för tipset... Jag stoppar i en med en gång och så kanske jag kan prova fisk ikväll.. Vad tror ni om rå fisk??? Fler tips???
                              Prova! Det är ju ett lämpligt tillfälle eftersom du ändå ska tömma ur..
                              Skånetös i Dalarna
                              MIN ZOON!

                              Kommentar

                              • Katharina
                                • December 2006
                                • 4045

                                Ursprungligen postat av lili76
                                Prova! Det är ju ett lämpligt tillfälle eftersom du ändå ska tömma ur..
                                Ja, vi kanske lär oss något nytt... Det borde de vara tokiga i tycker jag...
                                Ha dé bäst... Tina

                                Kommentar

                                Arbetssätt...