Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eurydike
    • September 2004
    • 931

    Ursprungligen postat av Katharina
    Är det den?

    Hjälp mig nu.. C.cf breviata, vilken sort är det?? Jag är så dålig på alla latin. Är de av samma släkte? För du skrev ju med sådan säkerhet att inte de kan korsa sig emellan de olika släkterna.
    Jag tyckte ju nämligen att jag hade fått en korsning mellan Körsbär och WP som sedan parat sig med en Crystal och att dessa resulterade i en lite ljusare röd med mycket mindre vita partier. Det var ju en rymling i stora fiskkaret.
    Varför jag misstänkte en inblandning av Crystal var att förrutom att den såg ut som en Crystal och var stor som en så hade den vitt ute på stjärttippen..

    Men visst är den genomskinlig i mitten/midjan.. Jag är hopplöst obildad..
    Breviata är humlaräka. Alla randiga caridina kan korsa sig med varandra vad jag förstått. Neocaridina kan korsa sig...de är väl från början en enda sort Neocaridina heteropoda och från den har man avlat fram olika färgvarianter.

    Ursprungligen postat av Katharina
    Jag vet inte. Azur skrev att förr eller senare så händer det.. Brr.. Jag tog bort alla.
    Nu har jag bara i japankaret men jag ska nog sätta i till svennarna också när jag har gjort rent där... Fiskkaret håller 25 grader ändå.. Jag trodde inte att det gjorde så mycket med ett par grader..
    Jaja...
    Förr eller senare slutar väl allt att fungera. Men att alla värmare skulle koka fisken till slut är inite ett dugg sant. Visst kan det hända. Men jag tror det är ovanligt. Jag har hört talas om ett enda fall.
    Senast redigerad av Eurydike; 16 January 2008, 10:50.

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      Ursprungligen postat av Eurydike
      Breviata är humlaräka. Alla randiga caridina kan korsa sig med varandra vad jag förstått. Neocaridina kan korsa sig...de är väl från början en enda sort Neocaridina heteropoda och från den har man avlat fram olika färgvarianter.

      Jaja...
      Förr eller senare slutar väl allt att fungera. Men att alla värmare skulle koka fisken till slut är inite ett dugg sant. Visst kan det hända. Men jag tror det är ovanligt. Jag har hört talas om ett enda fall.
      Ja, det är därför jag inte har dem. Men ska du odla fram en korsning nu eller vad håller du på med då???

      Ja, men jag trodde inte att några grader gjorde så mycket så då tog jag det säkra före det osäkra.. Vi har alltid över 22 grader hemma om inte tempen faller drastiskt ute...

      Hur gör man för att dela upp ett inlägg i olika delar så att man kan svara på ett i taget?? Den där "klämman" som quote sitter i, hur gör man dem??
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Eurydike
        • September 2004
        • 931

        Ursprungligen postat av Katharina
        Ja, det är därför jag inte har dem. Men ska du odla fram en korsning nu eller vad håller du på med då???

        Ja, men jag trodde inte att några grader gjorde så mycket så då tog jag det säkra före det osäkra.. Vi har alltid över 22 grader hemma om inte tempen faller drastiskt ute...

        Hur gör man för att dela upp ett inlägg i olika delar så att man kan svara på ett i taget?? Den där "klämman" som quote sitter i, hur gör man dem??
        Jag odlar inte fram någon korsning. Men den frågan var kanske inte ställd till mig?

        Tryck på + på de inlägg du vill citera och citera på det sista av dem.
        Eller menar du dela ett enda meddelande? Vet inte om jag provat...men borde bara vara att lägga till quote tecken i början och slutet, likadana som de som finns på hela citatet.

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          Ursprungligen postat av Eurydike
          Jag odlar inte fram någon korsning. Men den frågan var kanske inte ställd till mig?

          Tryck på + på de inlägg du vill citera och citera på det sista av dem.
          Eller menar du dela ett enda meddelande? Vet inte om jag provat...men borde bara vara att lägga till quote tecken i början och slutet, likadana som de som finns på hela citatet.
          Ha ha.. Ja, frågan var ställd till dig! Om man inte vill ha någon korsning så har man väl inte räkor tillsammans som kan korsa sig?!
          Om de inte har rymt såklart, som de gjorde för mig...

          Ja, jag kan ju citera flera men att dela upp ett citat så att man kan svara på flera saker i tur och ordning.. Det har jag sett att folk gör här på forumet. Men jag hittar inte hur man gör ( /quote ) klämmorna...

          Hur gör de som kan???
          Jag är en sån där som pillar och knackar på tangentbordet.. ibland dyker det upp någon kul finess för att jag råkat komma åt någon tangent men oftast vet jag inte vad jag råkade trycka på...
          Senast redigerad av Katharina; 16 January 2008, 14:47.
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            Johnny.
            Har dina räkkar alltid hållit 25 grader?

            Om det har gått under, har du då märkt att räklingarna inte överlevt?
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Dysnomia
              • April 2004
              • 1692

              Ursprungligen postat av Katharina
              Ja, jag kan ju citera flera men att dela upp ett citat så att man kan svara på flera saker i tur och ordning.. Det har jag sett att folk gör här på forumet. Men jag hittar inte hur man gör ( /quote ) klämmorna...

              Hur gör de som kan???
              Jag är en sån där som pillar och knackar på tangentbordet.. ibland dyker det upp någon kul finess för att jag råkat komma åt någon tangent men oftast vet jag inte vad jag råkade trycka på...
              Ctrl + Alt + 8 = [
              Ctrl + Alt + 9 = ]
              Skånetös i Dalarna
              MIN ZOON!

              Kommentar

              • Paatsu
                • December 2006
                • 294

                Räkor är ju känsligare mot det högre gränsen än lägre. Alltså om det rekommenderas att hålla de mellan 22-28C för den räksorten är det bättre att ha det lite kallare än varmare.

                Mina har alltid hållit mellan 23-25C.
                Redbee.se » // Johnny

                Kommentar

                • Eurydike
                  • September 2004
                  • 931

                  Ursprungligen postat av Katharina
                  Ha ha.. Ja, frågan var ställd till dig! Om man inte vill ha någon korsning så har man väl inte räkor tillsammans som kan korsa sig?!
                  Om de inte har rymt såklart, som de gjorde för mig...
                  Nej, det har jag inte heller.
                  Jag har för närvarande Caridina catonensis blå tiger ihop med Neocaridina heteropoda sp blue ihop. Men de kan inte korsa sig. Ser verkligen helt olika ut. Alla mina andra sorter går ensamma.....än så länge.....

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    Ursprungligen postat av lili76
                    Ctrl + Alt + 8 = [
                    Ctrl + Alt + 9 = ]
                    Nej, men tack... Det står ju på tangenterna!!! Jag tyckte att jag satt och glodde... Ja, ja.. Jag är inte mig själv idag.. Det är tydligt... Det räcker med Alt Gr istället för Ctrl + Alt också...
                    Shit, vi har ju t om fått euro.. på E €... ha ha... Jag måste ha varit blind.. hemmablind..
                    Senast redigerad av Katharina; 16 January 2008, 15:21.
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • Radioaktiva Räkor
                      • May 2007
                      • 1760

                      Breviatan och Cantonesisen är ju extremt närbesläktade och det lär ju knappast vara första gången dom korsats direkt. Skall iaf lätt odla vidare på den lilla svara saten och se vad jag kan få fram för några Radioaktiva satar ^^

                      Jag vet att det var en risk jag tog när jag la ihop Breviata med Cantonesisar... Men lite nytt måste man ju fixa fram för hobbyn

                      Katharina, du skriver lite otrevligt i fet ful text "För du skrev ju med sådan säkerhet att inte de kan korsa sig emellan de olika släkterna." Men om du hade läst på lite så kan du ju se att det är inom samma släkte, nämligen Caridina. Nu funkar ju inte alla Caridina-arter magiskt att korsa med varandra. Jag har ju faktiskt en riktigt bra korsningstabell som du kan ta till om du känner dig osäker också: http://skaldjur.gnuet.com/doku.php?i...tvattensraekor

                      //C -- med det coola ynglet ^^
                      With a licence to krill!
                      Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                        Breviatan och Cantonesisen är ju extremt närbesläktade och det lär ju knappast vara första gången dom korsats direkt. Skall iaf lätt odla vidare på den lilla svara saten och se vad jag kan få fram för några Radioaktiva satar ^^

                        Jag vet att det var en risk jag tog när jag la ihop Breviata med Cantonesisar... Men lite nytt måste man ju fixa fram för hobbyn

                        Katharina, du skriver lite otrevligt i fet ful text "För du skrev ju med sådan säkerhet att inte de kan korsa sig emellan de olika släkterna." Men om du hade läst på lite så kan du ju se att det är inom samma släkte, nämligen Caridina. Nu funkar ju inte alla Caridina-arter magiskt att korsa med varandra. Jag har ju faktiskt en riktigt bra korsningstabell som du kan ta till om du känner dig osäker också: http://skaldjur.gnuet.com/doku.php?i...tvattensraekor

                        //C -- med det coola ynglet ^^
                        Jag trodde att vi hade pratat med varandra så länge att du skulle förstå att det var skämt. Jag ber om ursäkt om jag var otydlig, jag slarvade för jag skulle iväg, det skulle ha suttit en efter. Det var alltså inte allvarligt menat.
                        Nej, jag har nog insett att jag inte ska ha de där sorterna. Jag har så svårt att avliva bastarderna sedan.
                        Fet stil är något nytt jag roar mig med för att göra texten mer lättläst eller så.
                        Senast redigerad av Katharina; 16 January 2008, 20:48.
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Mona
                          • October 2002
                          • 840

                          Vad har ni för pH i era räkkar? Jag testade just mitt och har ett pH på 8.0. Vi har i snitt 8.1 och väldigt mjukt vatten ur ledningarna här i kommunen. Är det bra eller dåligt för räkorna? Borde jag tillsätta något till vattnet?
                          Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            Ursprungligen postat av Mona
                            Vad har ni för pH i era räkkar? Jag testade just mitt och har ett pH på 8.0. Vi har i snitt 8.1 och väldigt mjukt vatten ur ledningarna här i kommunen. Är det bra eller dåligt för räkorna? Borde jag tillsätta något till vattnet?
                            Ja, det bör alltså ligga mellan 6,5-7... De vuxna brukar klara det men det blir inte så mycket räklingar.. Man sänker genom rötter osv men jag tror att det finns medel också. Problemet är att man nog lätt kan få svajigt ph när man byter vatten osv. Då måste man väl nästan preparera vattnet innan som man gör till discus???
                            Jag kan inte det där alls.
                            ..

                            Men vilka räkor har du då för Eurydike pratade ju om att hans Blue Pearl ville ha högre ph.. Då skulle du kanske ha sådana...
                            Senast redigerad av Katharina; 17 January 2008, 09:43.
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • Mona
                              • October 2002
                              • 840

                              Ursprungligen postat av Katharina
                              Men vilka räkor har du då för Eurydike pratade ju om att hans Blue Pearl ville ha högre ph.. Då skulle du kanske ha sådana...
                              Jag har helt vanliga Körsbärsräkor
                              Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                              Kommentar

                              • Annaica
                                • February 2006
                                • 1177

                                Jag testar inte mitt ph värde så ofta (jag testar ingenting speciellt ofta, bara när jag misstänker att något är fel ^^), men sist hade jag 7 i ph... och igår fick jag räklingar och samma hona eller ev. en annan är redo för en ny kull redan... så det är nog lagom

                                Vet inte vad jag har för ph direkt ur kranen, men jag har rötter i alla mina kar och de sänker väl ph något.
                                Räkbiten


                                Kommentar

                                Arbetssätt...