Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    mina små corrysar hasbrasus (eller hur man stavar det) de äter gärna små räklingar helst när flocken med corrysar kommer över grusen och ser de små gotta sig på ngt.
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • Mona
      • October 2002
      • 840

      Ursprungligen postat av peterhaack
      Vatten värden?

      pygme corrysar kan nog tugga dina små räklingar..
      Jag vet inte vilka vattenvärden jag har, men alla fiskar och räkor ser ut att må bra och akvariet är inkört sedan många år. Med tanke på att pygmépansarmalar är känsliga, så kan jag ju inte ha några extrema värden. Finns det något vattenvärde som är viktigt att ha koll på för att äggen ska utvecklas?

      Problemet är ju inte att räklingarna blir uppätna, utan att det inte blir några ägg ens. Efter vad jag har läst om körsbärsräkors reproduktion (när den väl kommit igång), så är det nog bara bra om det finns någon som gillar att ta sig en munsbit. Akvariet är tätt planterat, så några kommer säkert att klara sig undan.
      Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

      Kommentar

      • Mona
        • October 2002
        • 840

        Vad händer om man har för varmt vatten?

        Jag satt och funderade på att starta ett litet räk-kar på jobbet. Vi har ganska svalt och jag hade tänkt köra utan värmare, så jag kollade vad Körsbärsräkor föredrar för temperatur. Då slog det mig, jag har kanske för varmt i akvariet hemma och att det är därför som de inte förökar sig. Kan det vara så?
        Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          kan vara, jag kör utan värmare i alla mina kar så dom får klara sig på det.. (och gör så)
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • Eurydike
            • September 2004
            • 931

            Ursprungligen postat av Mona
            Vad händer om man har för varmt vatten?

            Jag satt och funderade på att starta ett litet räk-kar på jobbet. Vi har ganska svalt och jag hade tänkt köra utan värmare, så jag kollade vad Körsbärsräkor föredrar för temperatur. Då slog det mig, jag har kanske för varmt i akvariet hemma och att det är därför som de inte förökar sig. Kan det vara så?
            Jag körde utan värmare i körsbärskaret första åren. Märkte då en kraftig avstanning i produktion under vintern. Visst föddes det räklingar men inte alls lika frekvent som på sommaren. Då hade jag ca 22 på vintern och ca 28 på sommaren. Så jag gjorde ett litet test. Skaffade värmare och höjde tempen till 28 några dagar och sänkte sen tempen lite i taget tills den var på 25 där den fick ligga ett tag. Och vips bar varenda hona på rom samtidigt.
            Så visst kan tempen påverka... eller om det är årstider och jag lurade mina att tro att det var sommar nu... Men tyckte i alla fall själv att det var ett intressant experiment

            Kommentar

            • Mona
              • October 2002
              • 840

              Jag har 24 grader i akvariet. Så det borde vara helt ok för dem. Jag ska ta och köpa några tester för att kolla vattenvärdena.
              Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

              Kommentar

              • Radioaktiva Räkor
                • May 2007
                • 1760

                Såg ett väldigt spännande yngel i karet idag, av vad jag kan utröna ser det ut som en Crystal Black parat sig med min C. cf. breviata-hona. Ynglet är nästan HELT svart utan vita detaljer. Och vi pratar KOLSVART, inte brunt som det borde vara. Tyvärr hann jag ju inte få fram kameran innan den lille gynnare stack sin kos. Det var väl 1,5cm nu så det blir förhoppningsvis bara lättare och lättare att få syn på.

                //C
                With a licence to krill!
                Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                Kommentar

                • Radioaktiva Räkor
                  • May 2007
                  • 1760

                  Btw, Pygmécorys rör INTE yngel. Gjorde vattenbyte idag och såg massa nyfödda räklingar som spatserade framför corysarna. Och det här va innan matdags

                  //C
                  With a licence to krill!
                  Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    Ursprungligen postat av Eurydike
                    Jag körde utan värmare i körsbärskaret första åren. Märkte då en kraftig avstanning i produktion under vintern. Visst föddes det räklingar men inte alls lika frekvent som på sommaren. Då hade jag ca 22 på vintern och ca 28 på sommaren. Så jag gjorde ett litet test. Skaffade värmare och höjde tempen till 28 några dagar och sänkte sen tempen lite i taget tills den var på 25 där den fick ligga ett tag. Och vips bar varenda hona på rom samtidigt.
                    Så visst kan tempen påverka... eller om det är årstider och jag lurade mina att tro att det var sommar nu... Men tyckte i alla fall själv att det var ett intressant experiment
                    Jag tog bort alla doppvärmare i mina kar när det gick ut varning här på Zoopet om en doppvärmare som löpt amok och kokat fisken...
                    Men sen fick jag inga räklingar och min temp låg som max på 23 grader, gärna mindre.. Nu har jag börjat att få räklingar igen och nu ligger tempen på minst 23 grader, ofta mer...
                    Nu stoppade jag i en doppis i japankaret och ställde på 25 grader.. Förra vintern fick jag en massa bebisar och då hade jag doppvärmare...

                    Jag trodde att det var dålig vattencirkulation i japankaret och överbefolkning i svenkkaret som gjorde att det blev lite bebisar men det kan absolut ha varit tempen...
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • Eurydike
                      • September 2004
                      • 931

                      Ursprungligen postat av Katharina
                      Jag tog bort alla doppvärmare i mina kar när det gick ut varning här på Zoopet om en doppvärmare som löpt amok och kokat fisken...
                      Men sen fick jag inga räklingar och min temp låg som max på 23 grader, gärna mindre.. Nu har jag börjat att få räklingar igen och nu ligger tempen på minst 23 grader, ofta mer...
                      Nu stoppade jag i en doppis i japankaret och ställde på 25 grader.. Förra vintern fick jag en massa bebisar och då hade jag doppvärmare...

                      Jag trodde att det var dålig vattencirkulation i japankaret och överbefolkning i svenkkaret som gjorde att det blev lite bebisar men det kan absolut ha varit tempen...
                      Hur ofta händer det att doppvärmare går sönder då? Det är inta ofta! Alltså så att de kokar fisken...oftast går de helt enkelt bara sönder och slutar värma. Men visst. Alla här sa att akvarier inte spricker heller och det gör det visst :-)

                      Kommentar

                      • Mona
                        • October 2002
                        • 840

                        Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                        Btw, Pygmécorys rör INTE yngel. Gjorde vattenbyte idag och såg massa nyfödda räklingar som spatserade framför corysarna. Och det här va innan matdags

                        //C
                        Skönt!! Då vet jag att mina två favorit vattendjur kan leva tillsammans i harmoni.
                        Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                        Kommentar

                        • Radioaktiva Räkor
                          • May 2007
                          • 1760

                          Fick en bild på räklingen! Den har lite lite vitt på skallen och vita prickar på stjärtfenorna. Inget vitt på ryggen vad jag kan se heller.

                          Blir skoj och se vad som blir av han/hon.

                          //C
                          Bifogade filer
                          With a licence to krill!
                          Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                          Kommentar

                          • Paatsu
                            • December 2006
                            • 294

                            Den där räklingen var ju helhäftig ju. Gillar den skarpt att den e hel svart på ryggen.
                            Redbee.se » // Johnny

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                              Såg ett väldigt spännande yngel i karet idag, av vad jag kan utröna ser det ut som en Crystal Black parat sig med min C. cf. breviata-hona. Ynglet är nästan HELT svart utan vita detaljer. Och vi pratar KOLSVART, inte brunt som det borde vara. Tyvärr hann jag ju inte få fram kameran innan den lille gynnare stack sin kos. Det var väl 1,5cm nu så det blir förhoppningsvis bara lättare och lättare att få syn på.//C
                              Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                              Fick en bild på räklingen! Den har lite lite vitt på skallen och vita prickar på stjärtfenorna. Inget vitt på ryggen vad jag kan se heller.
                              Blir skoj och se vad som blir av han/hon.//C
                              Är det den?

                              Hjälp mig nu.. C.cf breviata, vilken sort är det?? Jag är så dålig på alla latin. Är de av samma släkte? För du skrev ju med sådan säkerhet att inte de kan korsa sig emellan de olika släkterna.
                              Jag tyckte ju nämligen att jag hade fått en korsning mellan Körsbär och WP som sedan parat sig med en Crystal och att dessa resulterade i en lite ljusare röd med mycket mindre vita partier. Det var ju en rymling i stora fiskkaret.
                              Varför jag misstänkte en inblandning av Crystal var att förrutom att den såg ut som en Crystal och var stor som en så hade den vitt ute på stjärttippen..

                              Men visst är den genomskinlig i mitten/midjan.. Jag är hopplöst obildad..
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              • Katharina
                                • December 2006
                                • 4045

                                Ursprungligen postat av Eurydike
                                Hur ofta händer det att doppvärmare går sönder då? Det är inta ofta! Alltså så att de kokar fisken...oftast går de helt enkelt bara sönder och slutar värma. Men visst. Alla här sa att akvarier inte spricker heller och det gör det visst :-)
                                Jag vet inte. Azur skrev att förr eller senare så händer det.. Brr.. Jag tog bort alla.
                                Nu har jag bara i japankaret men jag ska nog sätta i till svennarna också när jag har gjort rent där... Fiskkaret håller 25 grader ändå.. Jag trodde inte att det gjorde så mycket med ett par grader..
                                Ha dé bäst... Tina

                                Kommentar

                                Arbetssätt...