Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eurydike
    • September 2004
    • 931

    Ursprungligen postat av lili76
    Är det normalt att de fullkomligt går i spinn? Det är alltså honorna med äggfläckar som rusar fram och tillbaka, upp och ner i karet. Kanske ingen hane som är mogen att befrukta ännu?
    Hanarna gör i alla fall det när det finns honor med tillräckligt stora äggfläckar

    Visst går det fort när det väl börjat utvecklas rom.
    Mina körsbär brukar alltid byta skal precis innan parning. Vet inte om alla gör det?

    Men när äggfläcken blivit riktigt stor så ser man den där skarven som börjar komma precis innan skalömsning och då vet man att nästföljande natt blir det parning för morgonen därpå bär hon rom. Slår aldrig fel.

    Kommentar

    • Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

      Åhå!! Tack för jättebra information!!
      Jag ligger ju så långt efter er i räkdjungeln. Där jag är nu, där var de flesta i början på denna tråd... Är ju barnsligt spänd och lycklig över allt som händer med mina körsbär! Hur kul som helst!!
      Då ska jag fortsätta spana efter synbara tecken på räklingar! Gjorde ett vattenbyte idag, kan kanske hjälpa upp! (Det var dax, men kom lägligt.. *S*)
      Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

      Kommentar

      • Eurydike
        • September 2004
        • 931

        Ursprungligen postat av lili76
        Då ska jag fortsätta spana efter synbara tecken på räklingar! Gjorde ett vattenbyte idag, kan kanske hjälpa upp! (Det var dax, men kom lägligt.. *S*)
        Jag tror nog det tar den tid det tar i alla fall. Men ett fräscht hem för dem skadar ju inte.

        Jag är också lite där du är... har iofs haft körsbärsräkor några år. Innan dem amano och filtrerarräkor. Men har nyligen utökat med blue, hummel, blue pearl och blå- och blond tiger. Så nu är det så där spännande som du känner fast med de här nya arterna.
        Jag har en mörkblå hona med rom nu och det är så olidligt att vänta tills de ska kläckas och sen bli tillräckligt stora för att man ska se färgen.
        Mer spännande än för ett barn på julafton tror jag

        Kommentar

        • Dysnomia
          • April 2004
          • 1692

          Ja, det lär ta den tid det tar... *S* Tänkte mest på vattenbytestråden för räkor där det ventilerades att vattenbyte fick räkorna i "parningsmood".. Jag vet ju inte ens om jag har några hanar. *Spanar*
          De blå räkorna är vansinnigt snygga! Hoppas du får en drös välpigmenterade!!
          Jag är bra sugen på att skaffa en sorts räkor till. Någon sort som inte korsar sig med körsbär så de kan gå ihop tills jag hittat ett snyggt räkkar till. Men det får minsann vänta!

          Har du förresten någon bra länk för att läsa om filterräkor?
          Skånetös i Dalarna
          MIN ZOON!

          Kommentar

          • Annaica
            • February 2006
            • 1177

            Ursprungligen postat av ami
            Anl.till saltet ,var att jag skulle "behandla några guppy"(går ihop m.räkorna) för något som liknar svamp.
            Jag skulle göra det i ett separat kar. Räkor är känsliga mot mycket, och jag tror inte de blir så glada av salt i vattnet.
            Räkbiten


            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              Ursprungligen postat av ami
              Anl.till saltet ,var att jag skulle "behandla några guppy"(går ihop m.räkorna) för något som liknar svamp.
              Bättre i så fall att behandla guppysarna separat, i något annat kärl, och då med MEDICIN mot svamp....man skall INTE schansa om det finns räkor i akvariet, de är MYCKET känsliga mot kemikalier, och även salt.....undantaget är förståss AMANOräkor som lever även i bräckt (salt?) vatten, men dem pratar vi väl inte om just nu....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Tummen, vet du att de är känsliga mot salt?
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Eurydike
                  • September 2004
                  • 931

                  Ursprungligen postat av lili76
                  Ja, det lär ta den tid det tar... *S* Tänkte mest på vattenbytestråden för räkor där det ventilerades att vattenbyte fick räkorna i "parningsmood".. Jag vet ju inte ens om jag har några hanar. *Spanar*
                  De blå räkorna är vansinnigt snygga! Hoppas du får en drös välpigmenterade!!
                  Jag är bra sugen på att skaffa en sorts räkor till. Någon sort som inte korsar sig med körsbär så de kan gå ihop tills jag hittat ett snyggt räkkar till. Men det får minsann vänta!

                  Har du förresten någon bra länk för att läsa om filterräkor?
                  Oj har inte ens sett att du frågat om länk... Sorry.

                  Nej jag har inget sparat någon om dem. Läste endel om dem när jag hade dem. Men ev sparade länkar fanns isf på den andra datorn...som dog...

                  Problemet med filtrerar räkor är att de ofta svälter ihjäl i akvarier. Det är svårt att få dem att äta annat än plankton. Och det bildas sällan tillräckligt för dem i akvarier. jag gav mina spirulinapulver...vet inte om det var bra...men de åt av det och växte sig stooora. Min hane blev 12 cm lång. Vet faktiskt inte vad de dog av tillslut.

                  Kommentar

                  • Dysnomia
                    • April 2004
                    • 1692

                    Tack iaf!
                    Det är ju just det där med maten till dom som jag ville fördjupa mig i. Verkar svårt.. Så jag hoppar nog över räkorna i sällskapskaret! Vill inte ha hungriga räkor som inte går att muta..
                    Skånetös i Dalarna
                    MIN ZOON!

                    Kommentar

                    • Killer 21
                      • May 2007
                      • 60

                      Jag matar mina Atyopsis Moluccensis med fint fint söndersmulat Spirulina som ja blöter upp i vatten. sedan droppar jag i blandningen med en pipett under ca 15 minuter. Jag tar ca ett 1/2 kryddmått spirulina pulver ock blandar med 3 milliliter vatten. Det räcker till mina sötnosar 2 vuxna ock 2 sju månader gamla räkor.
                      Jag ger denna blandning 2 gånger om dagen.
                      Varannan dag blandar jag även i vanligt flingfoder till fiskar för att få lite variation på fodret.

                      Viktigt!
                      ha inte för brottom vid matning utan droppa i annars blir vattnet väldigt grumligt ock mycket utav fodret hinner falla ner till botten.
                      Jag är inte synisk! Jag är synsk ja vet att det går åt helvete

                      Kommentar

                      • Guest

                        Hej!
                        Jag hoppar in i denna tråden. För några månader sedan sålde jag av nästan alla mina CR räkor. Jag skulle vilja ha in nytt blod och bättre och då till min fråga; vet ni om någon tysk/japansk sida som skickar räkor till sverige?

                        Kommentar

                        • oaken
                          • September 2006
                          • 901

                          Ursprungligen postat av Lutt
                          Hej!
                          Jag hoppar in i denna tråden. För några månader sedan sålde jag av nästan alla mina CR räkor. Jag skulle vilja ha in nytt blod och bättre och då till min fråga; vet ni om någon tysk/japansk sida som skickar räkor till sverige?
                          http://www.fashop.de/ skickar till Sverige

                          Kommentar

                          • Mona
                            • October 2002
                            • 840

                            Ursprungligen postat av Mona
                            Mina första tre körsbärsräkor fick jag hjälp att könsbestämma till honor. I helgen köpte jag ytterligare 11 räkor, men jag är osäker på om jag lyckats få tag i en hane ändå (är hanar ovanliga?). Prime suspect är räkan på bilden. Vad tror ni?
                            Nu har det gått en månad. Jag har hela tiden haft massor med honor med äggfläckar, men ingen som har gått med ägg. Några av räkorna är utan äggfläckar och har smala bakpartier men ganska mycket färg, de är de misstänkta hanarna. Vad kan det bero på att inga ägg utvecklas?

                            Akvariet innehåller även pygmépansarmalar som alla lever och frodas, så vattenkvalitén kan inte vara så dålig.

                            Idéer någon?
                            Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                            Kommentar

                            • peterhaack
                              • November 2004
                              • 1752

                              Ursprungligen postat av Mona
                              Nu har det gått en månad. Jag har hela tiden haft massor med honor med äggfläckar, men ingen som har gått med ägg. Några av räkorna är utan äggfläckar och har smala bakpartier men ganska mycket färg, de är de misstänkta hanarna. Vad kan det bero på att inga ägg utvecklas?

                              Akvariet innehåller även pygmépansarmalar som alla lever och frodas, så vattenkvalitén kan inte vara så dålig.

                              Idéer någon?
                              Vatten värden?

                              pygme corrysar kan nog tugga dina små räklingar..
                              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                              Kommentar

                              • Leonard
                                • January 2006
                                • 2352

                                Mina Pygmécorys fungerade jättebra med småräkor. Bästa fisken att ha tillsammans med räkor engligt mig (om man vill ha kvar småttingar förståss)
                                18år. . . . . .<¨,)))--{
                                Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                                Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...