Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    Ursprungligen postat av Mona
    Vad är det som händer när White Pearl och Körbärsräkor blandar sig? Varför ska man inte ha dem i samma akvarie? Blir vissa ungar röda och andra vita? Blir färgerna sämre? Eller är det det att de bär på anlag för båda färgerna och man inte då längre kan vara säker på vad man får?

    /Mona
    De blir inte vackra.. Halvtaskigt beiga och allmänt jättetråkig färg.. Jag hade rymlingar som parade sig med varandra i stora karet förrut..
    Jag tror även att denna korsning kan korsa sig med Crystal!!! Dessa blir då tomteröda utan vitt(eller med mycket lite)...
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Mona
      • October 2002
      • 840

      Ursprungligen postat av Katharina
      De blir inte vackra.. Halvtaskigt beiga och allmänt jättetråkig färg.. Jag hade rymlingar som parade sig med varandra i stora karet förrut..
      Jag tror även att denna korsning kan korsa sig med Crystal!!! Dessa blir då tomteröda utan vitt(eller med mycket lite)...

      Aha, det låter ju inte så bra. Tack.
      Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

      Kommentar

      • Mona
        • October 2002
        • 840

        Könsbestämning av Körbärsräka

        Mina första tre körsbärsräkor fick jag hjälp att könsbestämma till honor. I helgen köpte jag ytterligare 11 räkor, men jag är osäker på om jag lyckats få tag i en hane ändå (är hanar ovanliga?). Prime suspect är räkan på bilden. Vad tror ni?
        Bifogade filer
        Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

        Kommentar

        • ami
          • March 2002
          • 294

          Hej.Jag ser en massa sakere,men jag vänder på frågan;går det att ha lite salt i vattnet typ en kaffesked salt(havssalt) till 10lit.vatten till Crystal red -räkorna? Tack för svar snarast.

          Kommentar

          • ami
            • March 2002
            • 294

            Ingen som vill svara? Skulle vara bra isf. Tack på förhand.

            Kommentar

            • Eurydike
              • September 2004
              • 931

              Jag har för mig att jag läst någonstans att räkor är känsliga mot salt i vattent. Men ska inte säga säkert

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                Ursprungligen postat av Eurydike
                Jag har för mig att jag läst någonstans att räkor är känsliga mot salt i vattent. Men ska inte säga säkert
                Ja, de ska inte gilla salt... Crystal ska behöva trärot till sin matsmältning har jag fått lära mig..
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Annaica
                  • February 2006
                  • 1177

                  Ursprungligen postat av Mona
                  Mina första tre körsbärsräkor fick jag hjälp att könsbestämma till honor. I helgen köpte jag ytterligare 11 räkor, men jag är osäker på om jag lyckats få tag i en hane ändå (är hanar ovanliga?). Prime suspect är räkan på bilden. Vad tror ni?
                  Jag skulle gissa på att de är en hane iom att bakkroppen ser så smal ut.
                  Räkbiten


                  Kommentar

                  • Annaica
                    • February 2006
                    • 1177

                    Köpte lite nya räkor idag, ett par crystal black Skall se om de trivs i mitt kar innan jag köper fler
                    Räkbiten


                    Kommentar

                    • surinam
                      • September 2007
                      • 673

                      Mina filterräkor lever fortfarande, här svälter de inte
                      1 st malkar
                      1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

                      Kommentar

                      • Mona
                        • October 2002
                        • 840

                        Ursprungligen postat av Annaica
                        Jag skulle gissa på att de är en hane iom att bakkroppen ser så smal ut.
                        Tack. Jag hoppas det är en hane, NÅGON borde ju vara hane på 15 räkor.
                        Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                        Kommentar

                        • ami
                          • March 2002
                          • 294

                          Räkor=salt

                          Nu har vi kommit ifrån ämnet.Kan man ha i salt till red crystal-räkor????

                          Kommentar

                          • Annaica
                            • February 2006
                            • 1177

                            Ursprungligen postat av ami
                            Nu har vi kommit ifrån ämnet.Kan man ha i salt till red crystal-räkor????
                            Svarade iofs på ämne som kom upp innan det med salt

                            Jag ser inte riktigt någon anledning till varför man skulle vilja ha salt i ett kar med sötvattensdjur.

                            Jag är inte helt 100%, men jag tror inte att CR gillar salt.
                            Senast redigerad av Annaica; 15 December 2007, 00:13.
                            Räkbiten


                            Kommentar

                            • ami
                              • March 2002
                              • 294

                              Anl.till saltet ,var att jag skulle "behandla några guppy"(går ihop m.räkorna) för något som liknar svamp.

                              Kommentar

                              • Dysnomia
                                • April 2004
                                • 1692

                                Upptäckte en svag äggfläck på en av mina räkor igår morse. Efterhand som dagen gick så slog det mig hur oerhört fort den där fläcken utökas! Ytterligare en hona fick äggfläck under gårdagen med, så det sprider sig...
                                Men som sagt; vad SNABBT den växer! Och där inne befinner sig då den rom som sedan förhoppningsvis ska förflyttas bakåt och utåt befruktad så att jag får skriva med stora bokstäver och femton utropstecken att jag blivit räkmormor!

                                Är det normalt att de fullkomligt går i spinn? Det är alltså honorna med äggfläckar som rusar fram och tillbaka, upp och ner i karet. Kanske ingen hane som är mogen att befrukta ännu?
                                Skånetös i Dalarna
                                MIN ZOON!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...