Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Ursprungligen postat av Zybeer
    Ahhh allright, hade fått för mig att de behövde ett högre kh för att det skulle finnas tillräckligt med mineraler/ämnen lösta i vattnet för att bilda skal. Men det är alltså i stort sett bara för snäckor... Fan. Då har jag köpt ett rätt dyrt preparat i onödan... *Suck* Då kanske mitt sura och mjuka vatten är rätt ok för de flesta räksorter endå. Får fixa någon mat som bygger upp deras skal istället.

    MVH
    /Jens
    Vad har du för vattenvärden?
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Annaica
      • February 2006
      • 1177

      Nu har det gått några dagar sedan mina white pearl flyttade in. Befarade det värsta när jag idag inte lyckades se en enda räka... dock tyckte jag mig se en död bakom pumpen. Men ack så fel jag hade! En räka hade ömsat och det visade sig att de flesta har flyttat in i min javamossa. Antar att mina endlers har skrämt dom lite (de skrämmer ju mina nya platys ^^) men inne i mossan har de en trygg vrå
      Räkbiten


      Kommentar

      • Zybeer
        • July 2002
        • 699

        Ursprungligen postat av Sonja
        Vad har du för vattenvärden?

        Mina vattenvärden är nitrit+nitrat = 0 GH >6 KH 3 PH 6.8.

        MVH
        /Jens
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

        Kommentar

        • Eurydike
          • September 2004
          • 931

          Räksex

          Hur/när förökar sig dvärgräkor? Sker det som en vanlig parning när honoan har tillräckligt med romämne som en "sadel" och först när äggen är befruktade bär hon dem under bakkroppen? Eller flyttar hon dem dit först och sen sker befruktning?

          Frågar därför att jag hittat vad som ser ut som en klase räkrom hängandes i hornsärven. Så jag undrar om det är för att den inte blev befruktad eller om det är något som fått honan att "kasta" kullen. Några förhållanden som inte är rätt?
          Tycker de ser blekare ut än den körsbären bär, men å andra sidan kanske det är deras omslutande skalfärg som gör att de ser gulare ut då...

          Jag har flera honor som går med rom nu, men när jag tittade närmare nu när jag hittade den här klasen rom så såg jag att en av dem bara bär ett enda romkorn...
          Bifogade filer

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            Räkorna parar sig buk mot buk innan rommen vandrar ner. Hoppas det funkar bättre nästa gång. Kanske dom är lite stressade av resan fortfarande eller så.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • Eurydike
              • September 2004
              • 931

              Ursprungligen postat av Sonja
              Räkorna parar sig buk mot buk innan rommen vandrar ner. Hoppas det funkar bättre nästa gång. Kanske dom är lite stressade av resan fortfarande eller så.
              Det här är mina körsbär. Gallrade iofs ganska hårt hos dem nyligen och köpte då in två nya honor, för att få in lite nytt blod. Men det är väl en två månader sedan i alla fall. Kan ju inte säga säkert om det här är en av de nya honorna. Hon bär i alla fall fortfarande sitt enda romkorn idag...skumt.

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                En kompis med räkor har berättat att när han hade körsbär med massor med vildguppys så blev räkorna så stressade att de släppte rommen rakt ner. Om dom aldrig blev parade eller om de inte orkade gå med rommen visste han inte.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Eurydike
                  • September 2004
                  • 931

                  Konstigt. Eller eg inte...det konstigaste är kanske att man inte verkar ha något liv utan man hinner observera alla de här sakerna hos sina räkor.

                  De bor helt utan fisk, men hon kanske blev väldigt jagad av hanarna eller så. Jag har en väldigt, väldigt stor körsbärshane som flänger runt precis hela tiden. Kanske kan vara stressande?

                  Jaja, hoppas i alla fall det går bättre för henne nästa gång. Flera av de andra går med rom och har gjort ett tag, så det borde inte vara vatten värden och dyl som är fel.

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    Är honan ung? Det kan ju också inverka, om det är första gången för henne.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Eurydike
                      • September 2004
                      • 931

                      Ursprungligen postat av Sonja
                      Är honan ung? Det kan ju också inverka, om det är första gången för henne.
                      Hon är väl mittemmellan (eller hur det nu stavas?)
                      Inte hela 2 cm och fullt utfärgad än, men ganska vuxen. Tror inte det är hennes första kull. Men ev kan det ju vara hennes första hos mig. Vet inte säkert om hon är en av de två nya...

                      Kommentar

                      • Mona
                        • October 2002
                        • 840

                        Vad är det som händer när White Pearl och Körbärsräkor blandar sig? Varför ska man inte ha dem i samma akvarie? Blir vissa ungar röda och andra vita? Blir färgerna sämre? Eller är det det att de bär på anlag för båda färgerna och man inte då längre kan vara säker på vad man får?

                        /Mona
                        Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                        Kommentar

                        • Eurydike
                          • September 2004
                          • 931

                          Ursprungligen postat av Mona
                          Vad är det som händer när White Pearl och Körbärsräkor blandar sig? Varför ska man inte ha dem i samma akvarie? Blir vissa ungar röda och andra vita? Blir färgerna sämre? Eller är det det att de bär på anlag för båda färgerna och man inte då längre kan vara säker på vad man får?

                          /Mona
                          Man ska inte ha dem i samma akvarium för att de korsar sig med varandra.
                          Jag vet inte om det finns någon som provat. Men jag skulle gissa at alla till slut blir lite halvtaskigt färgade körsbär. Eftersom Wite Pearl i princip saknar färg.
                          Det här gäller ju om man vill fortsätta ha två sorter i olika färg eller vill kunna sälja av sina räkor (de blir nämligen ganska många). Det är inte farligt eller så, men bastarder är väl inte så eftertraktat skulle jag tro.

                          Kommentar

                          • Eurydike
                            • September 2004
                            • 931

                            Går det att ha små dvärgcorydoras ihop med räkor tror ni? Typ Corydoras hastatus
                            http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=832 ...de äter ju "små ryggradslösa djur", men kan några räkyngel klara sig?
                            Några som provat

                            Kommentar

                            • MagicFingers
                              • November 2003
                              • 3136

                              Ursprungligen postat av Eurydike
                              Går det att ha små dvärgcorydoras ihop med räkor tror ni? Typ Corydoras hastatus
                              http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=832 ...de äter ju "små ryggradslösa djur", men kan några räkyngel klara sig?
                              Några som provat
                              jag har en liten grupp aspidoras med mina körsbär, funkar bra.
                              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                              Nunc Est Bibendum

                              Kommentar

                              • Eurydike
                                • September 2004
                                • 931

                                Ursprungligen postat av MagicFingers
                                jag har en liten grupp aspidoras med mina körsbär, funkar bra.
                                Äter de några räkyngel? Gör ju inget o de tar några, bara de inte äter upp vartendea ett

                                Kommentar

                                Arbetssätt...