Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • surinam
    • September 2007
    • 673

    åhhhhh sälj några till mej då
    1 st malkar
    1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

    Kommentar

    • Eurydike
      • September 2004
      • 931

      Ursprungligen postat av surinam
      åhhhhh sälj några till mej då
      Jag har precis skaffat dem så jag har inte så många än.

      Kommentar

      • surinam
        • September 2007
        • 673

        De är med andra ord inte så svåra att få tag på då?
        1 st malkar
        1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

        Kommentar

        • Zybeer
          • July 2002
          • 699

          Hej på er! Det är dax för en räkfundering igen. Jag har kört ett 100 L kar i snart 2 månader nu med Körsbär, Vattengråsuggor, Ampullaria och Dafnier. Jag kör en pump utan filter för att inte ta livet av allt smått i karet. Dafnier finns överallt och små körsbär har jag sett en del av. Jag har inte bytt särskilt mycket vatten efter att ha varit borta i en tre veckors period. Mina vattenvärden är nitrit+nitrat = 0 GH >6 KH 3 PH 6.8. Jag är väldigt sugen på att skaffa CR samt kanske även Grön Babulti. Är dessa vattenvärden ok eller borde jag försöka ändra på något? Jag har sökt en hel del på forumet men inte riktigt kommit fram till något...

          Mina vattengråsuggor fortplantar sig lite dåligt, jag funderar på om de håller på att konkurreras ut av något annat.

          Vad jag helst skulle vilja ha är ett riktigt snyggt räkkar med en böljande gräsmatta/mossa på bottnen. Hur får man ett liknande resultat? Den javamossa jag har i karet tynar bara bort. Kör med ett Phillips Aquarelle rör och lite Tropica Master Grow.

          Alla synpunkter varmt välkomna!

          MVH
          /Jens
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

          Kommentar

          • Eurydike
            • September 2004
            • 931

            Ursprungligen postat av surinam
            De är med andra ord inte så svåra att få tag på då?
            Jag köpte mina från Tyskland. Inte dyrare än att åka och köpa någonstans i Sverige. Här där jag bor kostar vanliga körsbär 40kr styck. Så att lägga mellan 50-60kr per räka för att få några roligare sorter skickade från Tyskland är ju helt ok.

            Kommentar

            • Paatsu
              • December 2006
              • 294

              Ursprungligen postat av Zybeer

              Vad jag helst skulle vilja ha är ett riktigt snyggt räkkar med en böljande gräsmatta/mossa på bottnen. Hur får man ett liknande resultat? Den javamossa jag har i karet tynar bara bort. Kör med ett Phillips Aquarelle rör och lite Tropica Master Grow.

              Alla synpunkter varmt välkomna!

              MVH
              /Jens
              De flesta mossor kräver ingen speciell extra näring eller ljus.

              [ATTACH]9041[/ATTACH]
              Här använder jag taiwanmossa fäst på akrylplattor som växer på ganska bra.

              [ATTACH]9042[/ATTACH]
              Lite bättre bild på hur det ser ut med akrylplattorna innan mossan växer ihop sig, fast det är fire mossa på den här bilden.
              Senast redigerad av Paatsu; 27 November 2007, 17:09.
              Redbee.se » // Johnny

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Ursprungligen postat av Annaica
                Har flera honor med enorm äggfläck, så jag hoppas ju att det blir rom inom en inte allt för lång framtid. Ah, spännande

                Vad jag har hört så är det visst räkor som härstammar från dina kar sonja
                Hoppsan, hoppsan Vad kul, ja hos mig förökat dom sig extremt bra
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Eurydike
                  • September 2004
                  • 931

                  På bild så länge till Surinam :-) och en bättre bild så Sonja får se ögonfärgen och så alla andra kan bli avundsjuka på mina fina blåingar. He he...Är ingen mästerfotograf, men lite skarpare i alla fall. Får gå kurs hos Sonja tror jag...
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    Kul, vilken spännande färg det är på den. Hoppas, hoppas att dom håller färgen nu då, så dom inte är färgade.
                    Jag kom på att jag blandade ihop dom med blå tiger som är dom med orange ögon.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Eurydike
                      • September 2004
                      • 931

                      Flera av dem har redan bytt skal och vore de färgade borde inte skalet de krupit ur vara blått då?
                      Jag köpte bara fem...dels visste jag inte om de skulle klara resan nu under vintern och dels visste jag inte om de skulle trivas osv. Så jag tänkte jag börjar smått och funkar de så skaffar jag fler till en vettig stam till våren. Så kanske de inte alla är så nära släkt med varann heller.

                      Alla 5 var blå vid ankomst men tre blev genast bruna när de kom ner i mitt kar. Två är så här fint blå, två stora fina honor....En av de som blev bruna blev mer blå igen efter skalbyte...men är lite brunaktiga på ryggen.

                      Den jag tror är en hane blev jättekonstig i färgen nu när han bytte skal..Han är liksom mer genomskinligt blå och har nästan som antydan till tiger sträck på bakkroppen i rött...nästan mot aprikos.
                      Lustigt nog ser han nästan precis ut som en skitful räka jag skrattade åt för lite sedan..hittade på internet och trodde det var photoshop med i spelet.
                      Tyvärr flänger han omkring hela tiden så han är så himla svår at få med på bild med skärpa.

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        Väldigt intressant. Bra idé att börja lite smått också. Jag tror som du att hade de varit färgade hade det blåa försvunnit med skalbyte, så det här låter riktigt bra.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • Eurydike
                          • September 2004
                          • 931

                          Hoppas verkligen nu att de trivs också så de blir fler...inte bara av att jag köper fler :-)
                          ..och att barnen också blir blå...
                          Kollade efter min skumma hane som bytte skal igår...idag är han mer mörkgrön...Fast genomskinlig då. Undrar vad det blir av honom innan han blir klar?

                          Kommentar

                          • Zybeer
                            • July 2002
                            • 699

                            Eftersom jag har lite kasst KH för räkor och snäckor funderar jag på att tillsätta SERA Mineralsalt föratt höja KH och ge djuren lite att bygga skal med. Någon som gör det i sina kar? Andra erfarenheter av mineralsalt och räkor/snäckor?

                            MVH
                            /Jens
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

                            Kommentar

                            • Paatsu
                              • December 2006
                              • 294

                              Ursprungligen postat av Zybeer
                              Eftersom jag har lite kasst KH för räkor och snäckor funderar jag på att tillsätta SERA Mineralsalt föratt höja KH och ge djuren lite att bygga skal med. Någon som gör det i sina kar? Andra erfarenheter av mineralsalt och räkor/snäckor?

                              MVH
                              /Jens
                              Kolla först vad de räkorna du har kräver för vattenvärde. De flesta dvärgsräkor vill ha ett neutralt PH till smått surt och mjukt vatten.

                              Snäckor däremot vill ha så hårt som möjligt.
                              Redbee.se » // Johnny

                              Kommentar

                              • Zybeer
                                • July 2002
                                • 699

                                Ursprungligen postat av Paatsu
                                Kolla först vad de räkorna du har kräver för vattenvärde. De flesta dvärgsräkor vill ha ett neutralt PH till smått surt och mjukt vatten.

                                Snäckor däremot vill ha så hårt som möjligt.
                                Ahhh allright, hade fått för mig att de behövde ett högre kh för att det skulle finnas tillräckligt med mineraler/ämnen lösta i vattnet för att bilda skal. Men det är alltså i stort sett bara för snäckor... Fan. Då har jag köpt ett rätt dyrt preparat i onödan... *Suck* Då kanske mitt sura och mjuka vatten är rätt ok för de flesta räksorter endå. Får fixa någon mat som bygger upp deras skal istället.

                                MVH
                                /Jens
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

                                Kommentar

                                Arbetssätt...