Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • becky_be
    • August 2005
    • 473

    Ursprungligen postat av ChristianM
    Hehe

    Ja det lär funka, mitt största problem just nu är att två räkor bestämde sig för att vandra upp på bakgrunden, ovanför vattenytan, och sen ner bakom bakgrunden. Tog ett tag att få upp dem därifrån kan jag säga Blir till att installera ett nät/galler där idag.
    När jag läst det här började jag tänka på mitt akvarium med CR, det är det enda akvarium som jag har en inbyggd bakgrund i. Men inte har mina räkor tagit sig bakom?, tänkte jag. Jag tog en liten ficklampa för att lysa och kolla för säkerhets skull, och vad fann jag där bakom om inte en liten räka? Jag har ett filter nere vid botten, men nu ska jag nog sätta ett där uppe också. Det var inte det lättaste att få bort räkan därifrån.
    @-{-{--
    Rebecca

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      Jag har ett gäng CR som bor inne i mitt ytterfilter. Jag har en ordentlig bit finporig filtermatta som förfilter/räkyngelsäkring men dom har tagit sig in i filtret ändå.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • Birgitta W
        • October 2005
        • 2764

        Jag har tidigare bara haft körsbärsräkor (och Amano) men har nu köpt Crystal red. Jag satte dom i samma kar.

        Problemet är att jag tycker hannarna ser precis likadana ut...
        HUR ska jag kunna skilja dom åt den dag jag ska ta upp för att ge bort eller sälja dom?
        Vad är skillnaden på dom?
        Var kanske dumt ha dom i samma kar???

        Förökar sig CR lika snabbt som körsbärsräkor?
        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

        Min zoon :
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

        Kommentar

        • Dysnomia
          • April 2004
          • 1692

          Bryter mig in i den här tråden.. I morgon får jag mina första körsbärsräkor och är som ett barn på julafton! Ska bli riktigt, riktigt skoj att få bakanta sig med räkor!!!
          Nästa fråga; ska ha igång ett yngelkar framöver. Räkor måste ju vara det ultimata att ha i detta för att "sköta" karet?
          Skånetös i Dalarna
          MIN ZOON!

          Kommentar

          • Eurydike
            • September 2004
            • 931

            Ursprungligen postat av lili76
            Bryter mig in i den här tråden.. I morgon får jag mina första körsbärsräkor och är som ett barn på julafton! Ska bli riktigt, riktigt skoj att få bakanta sig med räkor!!!
            Nästa fråga; ska ha igång ett yngelkar framöver. Räkor måste ju vara det ultimata att ha i detta för att "sköta" karet?
            Grattis! Det är jättekul med räkor. Jag tycker det passar perfekt med räkor och snäckor som städare i akvarier. Med större fisk kan räkor dock bli lite skygga eller så blir de helt enkelt mat. Men med yngel funkar det kanon. Jag har många gånger huserat yngel ihop med mina körsbärsräkor.

            Kommentar

            • Dysnomia
              • April 2004
              • 1692

              Låter jättebra! Vi får se vad det kan bli i yngelkaret dårå. Men först mina nya, röda kamrater! Dagen ägnas åt att bla räksäkra pumpen..
              Skånetös i Dalarna
              MIN ZOON!

              Kommentar

              • becky_be
                • August 2005
                • 473

                Jag köpte ett filter till mitt senaste akvarium, men det passade inte, så jag bytte med ett annat kar. I det nya går det White Pearl och i det gamla Red Cherry. Jag gjorde rent filtret från RC i badrummet. Ingen räka var i synes. Men nu, efter ett tag, då pumpen varit ett tag i WPkaret, hra jag hittat två röda räkor, stora, med jämna mellanrum. Först såg jag en, sedan en till senare. Trots att jag kollade att pumpen var räkfri, samt att efter jag hittat första räkan, inte såg fler. Var kan de ha gömt sig? Eller har det blivit så duktiga på att förflytta sig? Från ett akvarium till ett annat, från ett rum till ett annat?? Jag är lite förvirrad.
                @-{-{--
                Rebecca

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Ursprungligen postat av becky_be
                  Jag köpte ett filter till mitt senaste akvarium, men det passade inte, så jag bytte med ett annat kar. I det nya går det White Pearl och i det gamla Red Cherry. Jag gjorde rent filtret från RC i badrummet. Ingen räka var i synes. Men nu, efter ett tag, då pumpen varit ett tag i WPkaret, hra jag hittat två röda räkor, stora, med jämna mellanrum. Först såg jag en, sedan en till senare. Trots att jag kollade att pumpen var räkfri, samt att efter jag hittat första räkan, inte såg fler. Var kan de ha gömt sig? Eller har det blivit så duktiga på att förflytta sig? Från ett akvarium till ett annat, från ett rum till ett annat?? Jag är lite förvirrad.
                  Dom är hopplösa Antingen har dom följt med pumpen ändå eller finns det en möjlighet att dom liftat med när du gör vattenbyten eller har du flyttat växter mellan karen?
                  Det är inte så bra om dom går mixade så försök hitta alla körsbär så fort du kan hos WP. Dom kan korsa sig med varandra.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Eurydike
                    • September 2004
                    • 931

                    Jag var ju bara tvungen att skicka efter några nya räkor från Tyskland. Butiken försäkrade att det gick bra att skicka året runt. Vilket det ju också gjorde. Vågade inte beställa varken många eller dyra sorter, så jag får utöka till en vettig stam så småningom. Men nu har jag i alla fall några blå och några hummel också.

                    De blå är jag redan helt kär i. Så tuffa och framme fast det är fisk i karet där de går.
                    Så fort mitt goldmedlemsskap går igenom igen så kan jag skicka bilder så ni får se.

                    Kommentar

                    • ChristianM
                      • June 2006
                      • 111

                      Ursprungligen postat av Eurydike
                      Jag var ju bara tvungen att skicka efter några nya räkor från Tyskland. Butiken försäkrade att det gick bra att skicka året runt. Vilket det ju också gjorde. Vågade inte beställa varken många eller dyra sorter, så jag får utöka till en vettig stam så småningom. Men nu har jag i alla fall några blå och några hummel också.

                      De blå är jag redan helt kär i. Så tuffa och framme fast det är fisk i karet där de går.
                      Så fort mitt goldmedlemsskap går igenom igen så kan jag skicka bilder så ni får se.
                      Var beställer du från?

                      Kommentar

                      • Eurydike
                        • September 2004
                        • 931

                        Ursprungligen postat av ChristianM
                        Var beställer du från?
                        Jag beställde från Flora Aquaristic http://www.fashop.de/
                        Beställde på söndagen, på måndagen fick jag mail om att de skickade mina varor och idag kom de fram. Räkor, snäckor och sötvattenstång. Allt lever och mår bra vad jag kan se.

                        Kommentar

                        • becky_be
                          • August 2005
                          • 473

                          Ursprungligen postat av Sonja
                          Dom är hopplösa Antingen har dom följt med pumpen ändå eller finns det en möjlighet att dom liftat med när du gör vattenbyten eller har du flyttat växter mellan karen?
                          Det är inte så bra om dom går mixade så försök hitta alla körsbär så fort du kan hos WP. Dom kan korsa sig med varandra.
                          Jo, detta är jag fullt medveten om, att de kan korsa sig. Vill absolut inte att de ska beblandas, vill ha rena arter av båda sorterna. Det var därför jag satt klistrad vid rutan för att se om jag kunde se fler, men jag såg inte mer än 2, och de har fått flytta tillbaka.

                          Jag har flyttat växter från RC till WP, men det var flera veckor sedan, då jag startade det. Då märkte jag inte någon räka. Det var bara någon dag sedan WP fick flytta in. De måste helt enkelt ha gömt sig ganska bra i mitt lilla innerfilter.
                          @-{-{--
                          Rebecca

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            Dom kan ha följt med växterna som småttingar också.
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • Eurydike
                              • September 2004
                              • 931

                              Ville bara visa mina nya små älsklingar. De blå är hur coola som helst, totalt orädda. Tyvärr...eller tyvärr och tyvärr...men två av dem blev bruna nästan direkt de flyttade in hos mig. Alla var blå när de kom, men men. Två är fint blå fortfarande, två är bruna och en fifty-fifty.
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • Sonja
                                • October 2003
                                • 7357

                                Trevligt. Det är lite svårt att se säkert men har dom ljusorange ögon?
                                Snygg avatar du har
                                Alltid nyfiken!
                                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...