Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eurydike
    • September 2004
    • 931

    Ursprungligen postat av Solid
    Hur stora måste de vara för att kunna få räklingar första gången?
    Honan måste hinna få sin gula fläck på ryggen. Det är rom-ämnen nämligen. Sen när hon väntar smått så bär hon rommen under "svansen" och fläktar och rullar dem emellanåt tills de är klara att kläckas. Man kan om man tittar noga se de små räkbebisarnas ögon innuti romkornen när det börjar närma sig kläckning. När de "föds" sitter honan och fläktar och så kryper det fram små microscopiska räkor. Typ 1,5 mm eller så långa bara. Men de växer fort.

    Kommentar

    • Solid
      • August 2007
      • 734

      Ursprungligen postat av Eurydike
      Honan måste hinna få sin gula fläck på ryggen. Det är rom-ämnen nämligen. Sen när hon väntar smått så bär hon rommen under "svansen" och fläktar och rullar dem emellanåt tills de är klara att kläckas. Man kan om man tittar noga se de små räkbebisarnas ögon innuti romkornen när det börjar närma sig kläckning. När de "föds" sitter honan och fläktar och så kryper det fram små microscopiska räkor. Typ 1,5 mm eller så långa bara. Men de växer fort.
      Okej, jag tor mig inte se någon äggfläck på nägon av mina än i alla fall, men jag får väl hoppas att de är av olika kön. Å andra sidan så kommer jag säkert köpa några till ganska snart

      Hur länge bär de på rommen innan räklingarna föds?

      Kommentar

      • fredd
        • February 2007
        • 3360

        om man kör med pmdd i räkkar, är det mindre chans att få räkbäbisar då?
        har körsbär i ett kar och crystal red i ett annat, kör pmdd i båda
        www.frfoto.tk

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          Ursprungligen postat av Solid

          Hur länge bär de på rommen innan räklingarna föds?
          Körsbär går med rommen i ca tre veckor (och Crystal red i fyra veckor).
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • ChristianM
            • June 2006
            • 111

            Har en liten fundering som ni kanske kan hjälpa mig med.

            Tänkte köpa ett fåtal räkor, 2-3 stycken och få igång lite uppfödning för att befolka mitt nuvarande akvarie (54 l). Nu är det så att det finns redan fiskar där i och skulle räkorna få yngel så är det nog ganska kört för dem direkt.

            Min fråga är därmed vad ni har för tips när det gäller tillfälligt boende för räkyngel? De är ju inte så stora så utrymmesmässigt kanske det inte behövs så mycket, när de väl är lite större åker de ner i mitt akvarie.

            Några tips på hur jag löser det här smidigast? Vad behöver jag ha i förutom bottenmaterial och lite växter? Har sett Ralp's guldfiskskål och en sådan i lite mindre skala kanske skulle funka?

            Kommentar

            • Paatsu
              • December 2006
              • 294

              Ursprungligen postat av ChristianM
              Min fråga är därmed vad ni har för tips när det gäller tillfälligt boende för räkyngel? De är ju inte så stora så utrymmesmässigt kanske det inte behövs så mycket, när de väl är lite större åker de ner i mitt akvarie.
              Problemet blir ju då att ynglarna är så himla svåra att upptäcka när de så små, speciellt ifall det finns fiskar som sällskap kommer de gömma sig så gott de kan. Det enda du kan göra är att plantera så tätt som möjligt. Då har ynglarna fler gömställe, så ska nog chansen för överlevnad vara större.

              Sen så skulle jag rekommendera att börja med minst 5 räkor för att vara säker på att du får av både könen.
              Redbee.se » // Johnny

              Kommentar

              • ChristianM
                • June 2006
                • 111

                Ursprungligen postat av Paatsu
                Problemet blir ju då att ynglarna är så himla svåra att upptäcka när de så små, speciellt ifall det finns fiskar som sällskap kommer de gömma sig så gott de kan. Det enda du kan göra är att plantera så tätt som möjligt. Då har ynglarna fler gömställe, så ska nog chansen för överlevnad vara större.

                Sen så skulle jag rekommendera att börja med minst 5 räkor för att vara säker på att du får av både könen.
                Om jag tolkar dig rätt så föreslår du alltså att jag köper räkor och sätter i akvariet direkt, och hoppas på att några yngel per kull överlever tack vare mycket växter/rötter att gömma sig under? Jag har numera rätt gott om växter så det kanske kan vara en bra idé. Förra gången jag försökte få till det på det sättet så försvann de flesta men då hade jag iofs inte i närheten av så många växter som jag har nu...

                Edit: Var förbi akvarielagret efter jobb och köpte 5. Eller ja, jag bad om att få fem men efter att håven gjort sitt och de placerats i påsen så konstaterade expediten att "Tja, det där är väl fem plus några till". Så nu har jag 11 räkor i karet Verkar funka bra med fiskarna också vad jag kunnat se hittills iaf, får väl se vad som händer när lampan släcks
                Senast redigerad av ChristianM; 15 November 2007, 18:50.

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  Det bästa är att låta dem gå kvar.. Skaffa en trärot som har en platt sida och lägg den med platta sidan neråt.. Då kommer räkbebisarna att kunna gömma sig på undersidan av roten och där kommer inte fisken in... Men var försiktig när du flyttar på den sedan eller pillar i karet för de kryper in i skrymslen osv i roten...

                  Om du skaffar någon liten tillfällig balja så är bara risken större att du får nitrit och att även de vuxna stryker med... Det slutgiltiga resultat lär bli mer lyckad odling i stora karet...
                  Förutsatt att du har räksäkrat pumpen också...

                  Mina glupska endlersguppy käkar räkpellets så i fiskkaret har jag matat efter att karet är släckt på kvällen med någon maltablett.. Om räkor går med fisk så hittar de ju mycket rester..
                  Men om du märker att de kommer fram mer i dagsljus vid matning av fisken så kan det vara ett tecken på att de inte hittar tillräckligt med mat.. Man kan också lägga i något grönt.. Fiskarna är inte lika tokiga i det och jag har rentav sett en Crystal jaga bort en endlersguppy från en gurkbit.. Sedan var gurkbiten borta på morgonen...
                  Senast redigerad av Katharina; 15 November 2007, 21:39.
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    Ursprungligen postat av ChristianM

                    Tänkte köpa ett fåtal räkor, 2-3 stycken och få igång lite uppfödning för att befolka mitt nuvarande akvarie (54 l). Nu är det så att det finns redan fiskar där i och skulle räkorna få yngel så är det nog ganska kört för dem direkt.
                    Vad är det för fisk du har, och hur många?
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • fredd
                      • February 2007
                      • 3360

                      Ursprungligen postat av fredd
                      om man kör med pmdd i räkkar, är det mindre chans att få räkbäbisar då?
                      har körsbär i ett kar och crystal red i ett annat, kör pmdd i båda


                      www.frfoto.tk

                      Kommentar

                      • ChristianM
                        • June 2006
                        • 111

                        Ursprungligen postat av Sonja
                        Vad är det för fisk du har, och hur många?
                        5 Pirayor, tror du jag kommer få problem med att behålla räkorna? ;-)

                        Nejdå, jag har bara platys och fembandstetror. De var framme och nosade lite igår men tappade snabbt intresset. Jag har haft räkor i karet förut men då hade jag lite mer fisk i akvariet och räkorna gömde sig från dag ett. Hittills så är de nya räkorna ute lite varstans i akvariet och visar inga större tendenser till att gömma sig. Visst kommer jag att förlora ett gäng yngel men nu när jag fick 11 räkor med mig hem så gör det nog inte så mycket ändå, det lär bli fler räkor i karet ändå

                        Ursprungligen postat av Katharina
                        Det bästa är att låta dem gå kvar.. Skaffa en trärot som har en platt sida och lägg den med platta sidan neråt.. Då kommer räkbebisarna att kunna gömma sig på undersidan av roten och där kommer inte fisken in... Men var försiktig när du flyttar på den sedan eller pillar i karet för de kryper in i skrymslen osv i roten...
                        Har två trärötter i, en lite större med lite "gångar" i och en mindre med en platt sida som du också rekommenderar så det blir nog bra. Ska testa med gurka, mina fiskar är så glupska att jag måste försöka hitta något de inte gillar men som räkorna vill ha

                        Tack för tipset!

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          Ursprungligen postat av ChristianM
                          5 Pirayor, tror du jag kommer få problem med att behålla räkorna? ;-)

                          Nejdå, jag har bara platys och fembandstetror. De var framme och nosade lite igår men tappade snabbt intresset.

                          Ha! ha! Gissa vilka tankar som snabbt hann ploppa upp innan jag hann till meningen efter pirayor

                          Jag tror nog att det kommer att funka. Du kan väl hålla oss uppdaterade
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • ChristianM
                            • June 2006
                            • 111

                            Ursprungligen postat av Sonja
                            Ha! ha! Gissa vilka tankar som snabbt hann ploppa upp innan jag hann till meningen efter pirayor

                            Jag tror nog att det kommer att funka. Du kan väl hålla oss uppdaterade
                            Hehe

                            Ja det lär funka, mitt största problem just nu är att två räkor bestämde sig för att vandra upp på bakgrunden, ovanför vattenytan, och sen ner bakom bakgrunden. Tog ett tag att få upp dem därifrån kan jag säga Blir till att installera ett nät/galler där idag.

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              Ursprungligen postat av ChristianM
                              Hehe

                              Ja det lär funka, mitt största problem just nu är att två räkor bestämde sig för att vandra upp på bakgrunden, ovanför vattenytan, och sen ner bakom bakgrunden. Tog ett tag att få upp dem därifrån kan jag säga Blir till att installera ett nät/galler där idag.
                              Ja dom är så påhittiga dom små liven. Mina tigerräkor är väl dom som håller på mest tror jag. Här har jag gjort vattenbyte och vattennivån blev något högre än vanligt. Genast försöker ett gäng att klättra upp i ryggsäckfiltret för att komma åt filtermulmen
                              Bifogade filer
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              • ChristianM
                                • June 2006
                                • 111

                                Ursprungligen postat av Sonja
                                Jag tror nog att det kommer att funka. Du kan väl hålla oss uppdaterade
                                Uppdatering så här ett par dagar efter inköp.

                                På dagarna huserar elva stycken räkor under javaormbunken, lyfter man på växten står 3-4 stycken på botten och resten hänger kvar i rötterna

                                Har dock noterat att de är ute på nattvandring så fort ljuset släcks så de lär sig väl förr eller senare att det är riskfritt att vara ute på dagarna också.

                                Har iaf lagt en algtablett under javaormbunken men vill helst slippa lyfta den varje gång jag vill ge dem lite mat så det kanske kan vara en idé att krossa en algtablett och lägga ut småbitar runtomkring växten så att de får gå ut och plocka själv? Risken är förstås att fiskarna kommer att cirkulera därikring också men det kanske löser sig om man lägger ner det efter att lampan släcks?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...