Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Dom blåa är snyggast, och sen dom "vanliga"... tycker jag, tra-la-la
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • loosi
      • July 2007
      • 38

      Gud vilken häftig räka!

      Kommentar

      • Eurydike
        • September 2004
        • 931

        Finns det några av Caridina och Neocaridina som går att ha ihop i samma kar? Är säkert redan skrivet något om det i denna tråd, med 131 sidor orkar jag inte läsa igenom och det verkar inte funka att söka igenom en viss tråd.
        Ser på bilder att CR och CB går ihop hos många? Finns det fler man kan ha ihop utan risk att de blandar sig eller som det är ok att de blandar sig. Har idag bara körsbär men har flera små akvarier, men inte tillräckligt många för alla sorters räkor jag hittat som jag vill ha ;-) Har funderingar på att dela av något eller några kar. Men man kanske inte ens behöver det.

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          Körsbär och White pearl korsar sig, så dom ska du inte ha ihop. Det finns dessutom någon av de orange räkorna som kommit som är körsbär. Det funkar inte heller ihop.

          Olika humleräkor (sv/v), tiger och CR korsar sig. Men Black crystal och Crystal red är samma räka förutom att CR saknar svart pigment, den är en variant av albino kan man säga. Om du blandar CR och BC så korsar dom sig och plockar du inte ur de som blir sv/v så kommer alla bli så med tiden eftersom det svarta är dominant. Men det blir inte bastarder.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • evus
            • September 2006
            • 729

            Ursprungligen postat av Eurydike
            Finns det några av Caridina och Neocaridina som går att ha ihop i samma kar? Är säkert redan skrivet något om det i denna tråd, med 131 sidor orkar jag inte läsa igenom och det verkar inte funka att söka igenom en viss tråd.
            Ser på bilder att CR och CB går ihop hos många? Finns det fler man kan ha ihop utan risk att de blandar sig eller som det är ok att de blandar sig. Har idag bara körsbär men har flera små akvarier, men inte tillräckligt många för alla sorters räkor jag hittat som jag vill ha ;-) Har funderingar på att dela av något eller några kar. Men man kanske inte ens behöver det.
            Du kan ju kolla på "Radioaktiva räkors" eminenta tabell:



            Mvh Eva
            This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

            Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

            Kommentar

            • Eurydike
              • September 2004
              • 931

              Ursprungligen postat av evus
              Du kan ju kolla på "Radioaktiva räkors" eminenta tabell:



              Mvh Eva
              Åh vad bra. Tack tack!!
              Ser ut som det finns möjlligheter till en hel del räkor ändå då. Får bara skaffa lite tätare växtligehet där guppysarna är idag. Annars blir det nog dyr guppymat.

              Kommentar

              • Eurydike
                • September 2004
                • 931

                Hej igen :-) Nu har det dykt upp nya frågor. Känns som det blivit massor nu på kort tid. Men det får ni stå ut med.
                Har ju lite planer på att skaffa lite olika därgräkor. Har bara körsbär idag. Har inte bestämt riktigt vilka andra än. Beror lite vad jag får tag på som är snyggt och som får plats utan att de korsar sig.

                Men det kan ju vara kul att ha någon fisk också. Så jag har surfat runt lite efter små, fredliga, småmunnade fiskar och hittat nedan följande sorter som jag vill att ni tycker till om. (bifogar länk med bild)
                Iriatherina werneri


                Celestichthys margaritatus


                Boraras urophthalmoides


                Tanichthys micagemmae


                Är det någon/några av dem ni testat ihop med räkor? Eller har ni kanske andra förslag. Jag har då tänkt ha ett stim av vardera sorts fisk i vardera akvariet. En forts fisk, 1-2 sorters räkor beroende på vilka som går ihop + snäckor i vart och ett av karen.

                Jag har haft små fiskar ihop med körsbären tidigare, kopparbarb och kilfläcksrasbora. Men jag tyckte inte räkorna var lika kul att titta på då. De tar för sig mer i karet och simmar omkring mer när de är själva. Men berode det på fel sorts fisksällskap eller blir de helt enklet sådana med fisk i karet?? Erfarenheter av det?

                Kommentar

                • Blissan
                  • March 2006
                  • 151

                  Min erfarenhet är att de blir mkt mer synliga och simmar runt mer utan fisksällskap.Har provat med olika sorter den som funkat bäst har nog varit Boraras Brigittae,en riktig liten juvel ,men jag tror att räkorna är lyckligare utan fisksällskap.
                  Senast redigerad av Blissan; 12 November 2007, 21:56.

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    Jag håller med. Räkorna är mycket mer framme och simmar omkring utan fisksällskap.
                    Celestichthys margaritatus kan du glömma direkt om du vill ha räkyngel, dessutom är fiskarna väldigt skygga och gömmer sig så du ser inte dom heller
                    Små Boraras kan funka lite bättre. Jag har Boraras brigittae med tigerräkor och Boraras maculatus med körsbär. Dom skrämmer inte räkorna speciellt mycket. Men brigittaen är så liten så den kan det vara problem med vad man ska mata. Jag ger nykläckt artemia även till dom när dom är fullvuxna på ca 20 mm totalt.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • landstrykeren
                      • July 2006
                      • 440

                      Ursprungligen postat av Sonja
                      Jag håller med. Räkorna är mycket mer framme och simmar omkring utan fisksällskap.
                      Celestichthys margaritatus kan du glömma direkt om du vill ha räkyngel, dessutom är fiskarna väldigt skygga och gömmer sig så du ser inte dom heller
                      Små Boraras kan funka lite bättre. Jag har Boraras brigittae med tigerräkor och Boraras maculatus med körsbär. Dom skrämmer inte räkorna speciellt mycket. Men brigittaen är så liten så den kan det vara problem med vad man ska mata. Jag ger nykläckt artemia även till dom när dom är fullvuxna på ca 20 mm totalt.
                      Hur går det för fiskarna då? Får dom några yngel när har sällskap av räkor?

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        Inte dom sorter jag räknade upp, inte hos mig i alla fall. Boraras maculatus har förökat sig när dom gick själva men jag vet inte om det beror på räkorna eller att maculatorna blivit fler och äter upp all rom/yngel själva.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • Solid
                          • August 2007
                          • 734

                          Är det okej om man ställer några frågor om räkor här?

                          Jag har inte läst igenom tråden, endast de 10 första sidorna, men eftersom jag är alldeless för trött för att läsa 2600 inlägg så ska jag jobba vidare imorron. Så om jag frågar om nåt ni skrivit senaste året så hoppas jag att ni inte blir alltför sura


                          Jag har en nystartad burk på 10 L (33x17x19 cm) där två mycket små Platyyngel går just nu. Jag tänkte att jag skulle köpa 3-4 Körsbärsräkor som städpatrull och sällskap i burken. Vattnet och växterna i karet kommer från ett moget akvarium och jag har även tillsatt Nitrivec i det. Temperaturen varierar mellan 22-25 (inga snabba förändringar) och det är ca pH 7.5.

                          Detta kommer vara mina allra första räkor och
                          därför vill jag gärna få veta et par saker:

                          - Hur många måste jag köpa för att de ska trivas?
                          Mina föräldrar är allt annat än positiva till räkor, så jag måste betala dom själv. Sen är det väl inte så bra att köpa många innan karet kommit i balans? Har jag riktigt tur kanske antalet ökar av sig själv med tiden...

                          - Kommer jag att behöva köpa någon mat till dom?
                          De kommer ju delvis få mat från Platyynglen (foderrester ex.), det finns en del alger att käka och ett par bruna boklöv ska också i burken åt dom.

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            Ursprungligen postat av Solid
                            Är det okej om man ställer några frågor om räkor här?

                            Jag har inte läst igenom tråden, endast de 10 första sidorna, men eftersom jag är alldeless för trött för att läsa 2600 inlägg så ska jag jobba vidare imorron. Så om jag frågar om nåt ni skrivit senaste året så hoppas jag att ni inte blir alltför sura


                            Jag har en nystartad burk på 10 L (33x17x19 cm) där två mycket små Platyyngel går just nu. Jag tänkte att jag skulle köpa 3-4 Körsbärsräkor som städpatrull och sällskap i burken. Vattnet och växterna i karet kommer från ett moget akvarium och jag har även tillsatt Nitrivec i det. Temperaturen varierar mellan 22-25 (inga snabba förändringar) och det är ca pH 7.5.

                            Detta kommer vara mina allra första räkor och
                            därför vill jag gärna få veta et par saker:

                            - Hur många måste jag köpa för att de ska trivas?
                            Mina föräldrar är allt annat än positiva till räkor, så jag måste betala dom själv. Sen är det väl inte så bra att köpa många innan karet kommit i balans? Har jag riktigt tur kanske antalet ökar av sig själv med tiden...

                            - Kommer jag att behöva köpa någon mat till dom?
                            De kommer ju delvis få mat från Platyynglen (foderrester ex.), det finns en del alger att käka och ett par bruna boklöv ska också i burken åt dom.
                            körsbärsräkor är bland de billigaste räkorna du kan få tag i, köp från en privatperson om det är möjligt.
                            Om du verkligen ser till att du får två honor och två hanar så behövs det bara 4 individer, speciellt i ett så litet kar, snart kommer räklingarna som ett brev på posten. Jag tror nog att foderresterna från platyynglen räcker som foder, tillsammans med boklöven. När platysarna växer till sig kommer de betrakta räklingar som yngel...Lycka till.
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • Solid
                              • August 2007
                              • 734

                              Ursprungligen postat av tummen
                              körsbärsräkor är bland de billigaste räkorna du kan få tag i, köp från en privatperson om det är möjligt.
                              Om du verkligen ser till att du får två honor och två hanar så behövs det bara 4 individer, speciellt i ett så litet kar, snart kommer räklingarna som ett brev på posten. Jag tror nog att foderresterna från platyynglen räcker som foder, tillsammans med boklöven. När platysarna växer till sig kommer de betrakta räklingar som yngel...Lycka till.
                              Jag har köpt dem idag,
                              tyvärr blev det bara två då de var dyrare än jag kom ihåg...
                              Dessutom är de väl bara strax över centimetern, så han i affären kunde inte könsbestämma heller. Den ena är röd och den andra är så gott som genomskinlig, kroppsformen ser jag ingen skillnad på.

                              De får kanske någon annan mat också, det får vi se. Platyynglen går bara där tills de är nog stora för att inte bli uppätna, de är bara 2 dygn gamla än. Så räkorna ska de inte få käka upp! Men det kommer troligen nya Platybäbisar om en månad.

                              Om räkorna verkar trivas kommer jag att köpa fler ganska snart

                              Hur stora måste de vara för att kunna få räklingar första gången?

                              Kommentar

                              • Solid
                                • August 2007
                                • 734

                                De har nu varit fria i karet i 2½ timme och äter för fullt! De käkar både en del alger och alla de små partiklar som finns på de mesta av inredningen. Samtidigt har jag upptäckt att det var tre Platyyngel och inte bara två.

                                Jag är redan helt såld på Körsbären och funderar redan på att köpa fler, men jag ska väl vänta och se hur de trivs i längden. Dessutom är ju burken väldigt nystartad så jag ska nog inte stressa med att ha i fler räkor...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...