Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    Ursprungligen postat av peterhaack
    Men nu e jag mer ute efter fina räkor för att få igång en stam och kunna hålla igång den så ju fler vi är som håller uppe fägererna dessto bättre, vi kan byta mer blod..

    sen detta med hur man parar dem är ju helt klart vilka gener de hadde innan som tex jag har skit taskiga billiga CB men ändå har jag fått 80% B o A grade på mina yngel med ganska mycket mer vitt i ä n paranteserna, men det är kanske mer än generna som styr mat o miljö säkert med..
    Min tanke precis... Jag hoppas också på att sätta Sverige på "räkkartan"

    Jag har också märkt en förbättring av avkomman ifrån vissa av mina svenska crystal.. En utgallring är nog jätteviktig för en förbättrad stam. Dessutom la jag märke till att flera, och då i synnerhet under 1 cm räklingar, blev väldigt påverkade när det kom en japansk hane med starka färger till svenskkaret. De färgade ut betydligt mer än sina föräldrar och kan omöjligt ha varit japanens ättlingar.. + 1 av honorna har färgat ut till en grad att vi faktiskt har tagit miste på henne och japanen ett par gånger..

    Jag tror att färgen även är ett tecken på dominans och att de påverkas av omgivningen av den anledningen. Jag märkte även att han hävde/hävdar sig ytterst väl i omgivningen och verkar fortfarande vara pappa till många avkommor trots att jag inte har kunnat gallra svenska hannar ur svenskkaret är (medicinerar i stora karet).

    Kanske inbillning med dominansen (inte färgerna), men jag ville dela med mig av mina teser..
    Senast redigerad av Katharina; 01 November 2007, 23:19.
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Paatsu
      • December 2006
      • 294

      Nu säger jag inte att det är fel att crossbreeda de räkorna, det är bara att jag har hört från Hongkong odlarna att det är väldigt svårt att behålla kvalitén i stammen när man blandar i goldens. Jag skulle själv vilja köpa hem några för att testa, fast de kostar då inte i 1000kr klassen, utan runt 2-3hundra från Japan.

      Anledning till att de är dyra är dels för att de fortfarande är sällsynta, och dels för att det är svårt att få fram en fin golden/Snow white som inte är genomskinlig.

      Ett exempel är dessa blåa tigrar...en mörkblå tiger kostar flera tusen borta i Japan bara för att de är så sällsynta i Asien, för att tigrarna ursprungligen kommer från Tyskland. Avkommorna är dessutom inte alltid lika blåa.

      Kan samtidigt visa hur en golden x Cr odling oftast ser ut.
      -- > http://auction.jp.msn.com/item/94854439
      Senast redigerad av Paatsu; 02 November 2007, 00:04.
      Redbee.se » // Johnny

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        nu har jag fått priserna frå n taiwan kanske lite dyrare där men 180-230$ för golden och då är de osedda =O( 230-340$ för utvalda golden och 340-460$ för osedda snow, 500 och uppåt för utvalda.
        Det är priserna som de ger till japan nissarna och sen vad och hur de odlar dem i japan låter jag vara osagt för det vet jag inte..

        Nu kvittar detta mig men jag hoppas ju klart på bättre och roligare färger samt stabilare och lifsdugligare stam...

        Sen får tiden visa hur de blir i färgerna..
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          Väldigt intressant att läsa vad ni båda, Paatsu och peterhaack, har sett och hört från era respektiva kontakter i Asien
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Leonard
            • January 2006
            • 2352

            Jag har också fattat det som att man får blekare/svagare vit färg på CR (även att det blir mer vitt, men i sämre kvalitet) vilket förstör en hel del... Man vill ju ha kraftig vit färg på räkorna!
            18år. . . . . .<¨,)))--{
            Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
            Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

            Kommentar

            • Blissan
              • March 2006
              • 151

              Ursprungligen postat av Sonja
              Jag vet att jag läst om någon som har orange och som får massor av yngel, kommer inte ihåg vem bara.
              Men jag, Evus och Mamma Mia pratade om de orange och vi tror att det finns i alla fall två helt olika sorter. En som är orangefärgade körsbär som förökar sig lika lätt som dom och en annan variant som inte förökar sig så lätt.

              Finns det någon som vet hur det här hänger ihop?
              Tänk så LYCKLIGman kan bli för en enda liten "rälig räkas" skull!!!
              Stod och glodde in i akvariet och spanade på mina superfina nyinköpta Crystal Red som fick gå i karet med de Oranga räkorna som jag nämt tidigare.
              Och vad ser jag.......JO en av de Oranga har rom!!!!! Jippie! Tonårs-sonen var jätteimponerad(inte) Medans mannen tyckte det var jättekul,hi,hi.
              Nu måste jag ju starta ett nytt kar åt CR räkorna,ROLIGT! Hoppas nu bara att det blir räklingar ur rommen bara.
              Bytte till mörkgrå /svart sand i förrgår i det karet,de gillade tydligen det.

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                Ursprungligen postat av Blissan
                Tänk så LYCKLIGman kan bli för en enda liten "rälig räkas" skull!!!
                Stod och glodde in i akvariet och spanade på mina superfina nyinköpta Crystal Red som fick gå i karet med de Oranga räkorna som jag nämt tidigare.
                Och vad ser jag.......JO en av de Oranga har rom!!!!! Jippie! Tonårs-sonen var jätteimponerad(inte) Medans mannen tyckte det var jättekul,hi,hi.
                Nu måste jag ju starta ett nytt kar åt CR räkorna,ROLIGT! Hoppas nu bara att det blir räklingar ur rommen bara.
                Bytte till mörkgrå /svart sand i förrgår i det karet,de gillade tydligen det.
                Flytta dem inte nu.. Flytta dem när de är någon centimeter... Så du inte förlorar dem nu och blir jätteledsen... När mamma har släppt dem kan du flytta henne och de andra vuxna och så väntar du med småttingarna tills de är lite större och tåligare... GRATTIS...
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • landstrykeren
                  • July 2006
                  • 440

                  Tänkte visa mitt senaste bygge. Främst tillägnat till räkor, 4x28l.
                  Är inte helt klar med det än, ska göra en del modifieringar designmässigt innan jag är helt nöjd.
                  http://perik207.blogspot.com/2007/11/min-senaste-skapelse.html

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    Ursprungligen postat av landstrykeren
                    Tänkte visa mitt senaste bygge. Främst tillägnat till räkor, 4x28l.
                    Är inte helt klar med det än, ska göra en del modifieringar designmässigt innan jag är helt nöjd.
                    http://perik207.blogspot.com/2007/11/min-senaste-skapelse.html
                    Snyggt bygge. Där kan du ha många räkor
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Ursprungligen postat av Blissan
                      Tänk så LYCKLIGman kan bli för en enda liten "rälig räkas" skull!!!
                      Stod och glodde in i akvariet och spanade på mina superfina nyinköpta Crystal Red som fick gå i karet med de Oranga räkorna som jag nämt tidigare.
                      Och vad ser jag.......JO en av de Oranga har rom!!!!! Jippie! Tonårs-sonen var jätteimponerad(inte) Medans mannen tyckte det var jättekul,hi,hi.
                      Nu måste jag ju starta ett nytt kar åt CR räkorna,ROLIGT! Hoppas nu bara att det blir räklingar ur rommen bara.
                      Bytte till mörkgrå /svart sand i förrgår i det karet,de gillade tydligen det.
                      Hur ser rommen ut om du jämför med andra räkors rom? Är den liten som amanoräkornas eller med större korn som körsbär/CR?
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Blissan
                        • March 2006
                        • 151

                        Rommen är mörk,mer åt det göna hållet.Den ser ut som rommen jag hade på mina "blå"räkor.Storleken på kornen liknar cr rom.
                        Jag hade lagt boklöv i blöt för att ha i det här räkkaret men vet inte om jag törs lägga i några nu.
                        Mätte ph på 7,5,lite högt ,eller?

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          Jag skulle inte ändra något nu när det är rom på gång. Om det inte blir yngel av rommen, då skulle jag testa något annat. Om det är orangefärgade körsbär bör dom vara lika tåliga och då spelar inte ett ph på 7,5 någon roll.
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • Leonard
                            • January 2006
                            • 2352

                            Ursprungligen postat av landstrykeren
                            Tänkte visa mitt senaste bygge. Främst tillägnat till räkor, 4x28l.
                            Är inte helt klar med det än, ska göra en del modifieringar designmässigt innan jag är helt nöjd.
                            http://perik207.blogspot.com/2007/11/min-senaste-skapelse.html

                            Snyggt! =)
                            18år. . . . . .<¨,)))--{
                            Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                            Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                            Kommentar

                            • evus
                              • September 2006
                              • 729

                              Detta kanske kan bli mitt nästa tigerprojekt

                              Kan bara inte bestämma mig för om jag tycker om dem eller ej:
                              Bifogade filer
                              This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                              Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                              Kommentar

                              • Eurydike
                                • September 2004
                                • 931

                                Den var väl kanonsnygg!! Som en polkagris ;-)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...