Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    Men OJ! Var har du köpt dessa juveler, då? Om man nu får fråga
    Always look at the bright side of life

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      Ursprungligen postat av Sonja
      Jo nu såg jag dom. Dom vita är hur snygga som helst... ser ut som två vita???
      Den andra är nog mer lite Gold/white men räknas nog som gold, den goldigaste eller den vitaste har jag inte sett till sen jag släppte ner dem(då de faktiskt såg mer döda ut än levande), märkligt att de kan gömma sig på 60liter så länge.. snart en månad.

      Iaf så är er det ser det ut som två honor =O) och den goldigaste en hanne men får kika mer efter dem nu när jag vet vad för mat som lockar fram dem..
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        Ursprungligen postat av Mamma Mia
        Men OJ! Var har du köpt dessa juveler, då? Om man nu får fråga
        Direkt import.. =O)
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          Ursprungligen postat av peterhaack
          Direkt import.. =O)
          Men vänta nu.. Jag har missat något.. Är dessa helt vita Crystal?? Du har dem tillsammans med röda och svarta crystal?!

          Får man fråga var du köpte dem och hur mycket du gav för dem?
          Tror du inte att de parar sig med dina Crystal?
          Om du tror det, hurdan avkomma tror du att du får då?

          Nu är jag riktigt nyfiken,mycket intresserad och avundsjuk !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Paatsu
            • December 2006
            • 294

            Ursprungligen postat av Katharina
            Men vänta nu.. Jag har missat något.. Är dessa helt vita Crystal?? Du har dem tillsammans med röda och svarta crystal?!

            Får man fråga var du köpte dem och hur mycket du gav för dem?
            Tror du inte att de parar sig med dina Crystal?
            Om du tror det, hurdan avkomma tror du att du får då?

            Nu är jag riktigt nyfiken,mycket intresserad och avundsjuk !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
            De helvita kallas för Snow white, de lite gulare kallas för goldens. De har ett eget graderingssystem. Var dessa kommer ifrån är fortfarande ett mysterium. Men dessa är definitivt en slags färgmutation av CR/CB men saknar den röda och/eller svarta färgpigmenten.
            Redbee.se » // Johnny

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              Evus räkor

              Jag var hos Evus och kikade på hennes räkor idag. Tog med kameran och fotade lite. Här är några bilder på hennes orange, ett par olika Japan-CR varav en är hona med rom och en bild på en av de nya skönheterna, en blå tiger. Blå tiger var väldigt svårfotat i det karet dom går i med välvda rutor.
              Dom orange ser märkliga ut. Dom två på bilden är helt säkert en hona med äggfläck men den andra har lite annorlunda kroppsform. Ryggen har en liten puckel lite åt glasräkshållet, men huvudet liknar körsbärsräkans med rätt långt rostrum (nosben).
              Bifogade filer
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Blissan
                • March 2006
                • 151

                Fina bilder Sonja!
                Jag undrar över de oranga,är det någon som fått yngel efter dessa??Jag har 11 st och ser romfläckar i nacken ibland men det blir inga yngel.Börjar misstänka att de kräver salt för att föröka sig.Mina är köpta på Akvarielagret i Augusti ,tror jag det var.

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  Ursprungligen postat av Sonja
                  Jag var hos Evus och kikade på hennes räkor idag. Tog med kameran och fotade lite. Här är några bilder på hennes orange, ett par olika Japan-CR varav en är hona med rom och en bild på en av de nya skönheterna, en blå tiger. Blå tiger var väldigt svårfotat i det karet dom går i med välvda rutor.
                  Dom orange ser märkliga ut. Dom två på bilden är helt säkert en hona med äggfläck men den andra har lite annorlunda kroppsform. Ryggen har en liten puckel lite åt glasräkshållet, men huvudet liknar körsbärsräkans med rätt långt rostrum (nosben).
                  Åhh,, den japanska damen hade mycket rom.. det kan inte vara första gången för henne.. Hoppas det går vägen nu...
                  Den blå Tigern ser läskig ut på ögonen... Jättehäftig.. Vilken blå färg!!! Fina bilder i vanlig ordning...
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    Ursprungligen postat av Paatsu
                    De helvita kallas för Snow white, de lite gulare kallas för goldens. De har ett eget graderingssystem. Var dessa kommer ifrån är fortfarande ett mysterium. Men dessa är definitivt en slags färgmutation av CR/CB men saknar den röda och/eller svarta färgpigmenten.
                    Men parar de sig med Crystal och vad får man då???

                    (Jag skulle alltså också vilja ha och blanda in med mina..)
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Ursprungligen postat av Blissan
                      Fina bilder Sonja!
                      Jag undrar över de oranga,är det någon som fått yngel efter dessa??Jag har 11 st och ser romfläckar i nacken ibland men det blir inga yngel.Börjar misstänka att de kräver salt för att föröka sig.Mina är köpta på Akvarielagret i Augusti ,tror jag det var.
                      Jag vet att jag läst om någon som har orange och som får massor av yngel, kommer inte ihåg vem bara.
                      Men jag, Evus och Mamma Mia pratade om de orange och vi tror att det finns i alla fall två helt olika sorter. En som är orangefärgade körsbär som förökar sig lika lätt som dom och en annan variant som inte förökar sig så lätt.

                      Finns det någon som vet hur det här hänger ihop?
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • peterhaack
                        • November 2004
                        • 1752

                        Ursprungligen postat av Katharina
                        Men vänta nu.. Jag har missat något.. Är dessa helt vita Crystal?? Du har dem tillsammans med röda och svarta crystal?!

                        Får man fråga var du köpte dem och hur mycket du gav för dem?
                        Tror du inte att de parar sig med dina Crystal?
                        Om du tror det, hurdan avkomma tror du att du får då?

                        Nu är jag riktigt nyfiken,mycket intresserad och avundsjuk !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
                        Well dessa var en gåva från min vän i Taiwan dock så var de döda trodde jag jag hade sett en men inte de andra priset nja de skulle väl hamna i svängarna för gold 1400-1800:- st, white ännu mer, många japaner är väldigt glada i att få tag på just white för de använder dem ihop med vanliga crystals för att få mer vitt.
                        Dessa är inte helt perfekta men för mig är de underbara.. och riktigt lycklig blev man när man såg dem ihop och att de leved överhuvudtaget fantastiskt..

                        Jag hoppas på att de skall kunna ge bättre vitt i mina räkor så att s parar sig med white och då kan man få ss och till och med sss allt beroende på partnern..

                        Skall bli kul och se när Snow utvecklar ägg och vad det blir för ngt..
                        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          Ursprungligen postat av peterhaack
                          Well dessa var en gåva från min vän i Taiwan dock så var de döda trodde jag jag hade sett en men inte de andra priset nja de skulle väl hamna i svängarna för gold 1400-1800:- st, white ännu mer, många japaner är väldigt glada i att få tag på just white för de använder dem ihop med vanliga crystals för att få mer vitt.
                          Dessa är inte helt perfekta men för mig är de underbara.. och riktigt lycklig blev man när man såg dem ihop och att de leved överhuvudtaget fantastiskt..

                          Jag hoppas på att de skall kunna ge bättre vitt i mina räkor så att s parar sig med white och då kan man få ss och till och med sss allt beroende på partnern..

                          Skall bli kul och se när Snow utvecklar ägg och vad det blir för ngt..

                          Hå hå... Vi vill ha regelbundna lägesrapporter angående detta ämne !
                          Det var precis däråt jag fiskade... Lättsamt att få in mera vitt.. Om du lyckas kan vi få till en riktigt fin stam i Sverige, för jag kan tänka att alla vi som har japaner kommer att vilja köpa åtminstonde en av dessa avkommor, beroende på kostnad och plånbok..
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • peterhaack
                            • November 2004
                            • 1752

                            Ursprungligen postat av Katharina
                            Hå hå... Vi vill ha regelbundna lägesrapporter angående detta ämne !
                            Det var precis däråt jag fiskade... Lättsamt att få in mera vitt.. Om du lyckas kan vi få till en riktigt fin stam i Sverige, för jag kan tänka att alla vi som har japaner kommer att vilja köpa åtminstonde en av dessa avkommor, beroende på kostnad och plånbok..
                            Jag hoppas på framgång och finare räkor som kommer att kunna sjunka mer och mer i pris... så alla har tillgång till dessa underbart söta plkagrisar svarta som röda eller då vita..
                            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                            Kommentar

                            • Paatsu
                              • December 2006
                              • 294

                              Inte för att förstöra det roliga, men att blanda in goldens/snow white är inte alltid bra. De kan se snygga ut i F1 men genomskinliga därefter. Det finns många i Japan som "fuskar", men dem största odlarna i Japan håller sig till "rena" gener.

                              Anledning till det är att generna i Golden/snow white inte är lika stabil som hos Cr, även att Cr inte heller är så speciell stabil. Det jag menar med stabil är att om du tar 2st S räkor och parar ihop dessa så får du många ynglar som är betydligt lägre rankade som sina föräldrar och en liten del S och pytte liten andel som är högre än S. Det är också det som gör Cr odlingen så kul. Man vet aldrig vad man får.

                              De som odlar goldens har majoritet massor med "fula" räkor, de är alltså väldigt genomskinliga, det är därför de snygga är så dyra.
                              Redbee.se » // Johnny

                              Kommentar

                              • peterhaack
                                • November 2004
                                • 1752

                                Ganska tvärtom vad jag fått höra dock helst då det kommer till att ge mer vitt..

                                fuskar hmm ja det undrar jag då de verkar betala dyrt för vita räkor...
                                sen om det fuskas så mycket varför har inte CR kommit hit mycket snabbare i urtjusig färg för att senare bara bli genomskinliga små taskiga räkor..
                                Det är ju nu de skall passa på att få ut dem i handlen innan de blir "skitiga"
                                Nä ist hittar man oftas skräpfärger i handlen som de oftas med säljer på dåliga kunskaper om graderna..

                                menmen vi avvaktar och ser vad man får för ngt ur dem alla sorter går ju att sälja även genomskinliga för horribla priser
                                Men nu e jag mer ute efter fina räkor för att få igång en stam och kunna hålla igång den så ju fler vi är som håller uppe fägererna dessto bättre, vi kan byta mer blod..

                                sen detta med hur man parar dem är ju helt klart vilka gener de hadde innan som tex jag har skit taskiga billiga CB men ändå har jag fått 80% B o A grade på mina yngel med ganska mycket mer vitt i ä n paranteserna, men det är kanske mer än generna som styr mat o miljö säkert med..
                                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...