Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paatsu
    • December 2006
    • 294

    Känns som man inte lagt in några bilder på länge, så jag lägger upp en bild min Crystal black när vi ändå pratar om de.

    Det är en SS klass och mönstret kallas för Double hinomaru för att den har två prickar längs ryggen. Den har inte sådär jätte mycket täckande vitt färg, men jag gillar den ändå.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Paatsu; 31 October 2007, 22:45.
    Redbee.se » // Johnny

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      Ursprungligen postat av Paatsu
      Känns som man inte lagt in några bilder på länge, så jag lägger upp en bild min Crystal black när vi ändå pratar om de.

      Det är en SS klass och mönstret kallas för Double hinomaru för att den har två prickar längs ryggen. Den har inte sådär jätte mycket täckande vitt färg, men jag gillar den ändå.
      Jättefin... Jag är helt klart spekulant om du får några över så småningom..
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • fredd
        • February 2007
        • 3360

        räkorna jag köpte idag, 10 stycken Crystal Red (:
        Bifogade filer
        www.frfoto.tk

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          Ursprungligen postat av fredd
          räkorna jag köpte idag, 10 stycken Crystal Red (:
          Mycket starkt vitt på den sista.. Lite dåligt med färg på huvudet men de kanske inte har hunnit acklimatisera sig än riktigt.. Crystal är finast tycker jag...
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • fredd
            • February 2007
            • 3360

            färger å ränder spelar ingen roll för mig, tycker inte det är så viktigt
            www.frfoto.tk

            Kommentar

            • fredd
              • February 2007
              • 3360

              dvs, är det en crystal red så spelar det ingen roll om den har 1 rand eller 2, eller om den är mer vit än en annan
              www.frfoto.tk

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                Håller med Fredd, alla räkor är fina
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Ursprungligen postat av Paatsu
                  Känns som man inte lagt in några bilder på länge, så jag lägger upp en bild min Crystal black när vi ändå pratar om de.

                  Det är en SS klass och mönstret kallas för Double hinomaru för att den har två prickar längs ryggen. Den har inte sådär jätte mycket täckande vitt färg, men jag gillar den ändå.
                  Oj, och var sjutton höll du den här gömd då jag kollade på dina räkor
                  Den är verkligen supervacker
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    Ursprungligen postat av fredd
                    dvs, är det en crystal red så spelar det ingen roll om den har 1 rand eller 2, eller om den är mer vit än en annan
                    Jo, jag tycker att det är roligt om de har klara, starka färger.. Som riktiga polkagrisar.. Däremot tycker inte jag heller att det är viktigt med antal ränder... Finast tycker jag att A eller S räkorna är med precis lika mycket rött som vitt.. Polkagrisar var det ja..
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • Radioaktiva Räkor
                      • May 2007
                      • 1760

                      Jag är lite störd över att helt röda crystal mobbas så, har 2-3 stycken och dom är faktiskt grymt mycket snyggare än Körsbär t.ex.

                      Alla räkor är lika mycket värda?

                      //C
                      With a licence to krill!
                      Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                        Jag är lite störd över att helt röda crystal mobbas så, har 2-3 stycken och dom är faktiskt grymt mycket snyggare än Körsbär t.ex.

                        Alla räkor är lika mycket värda?

                        //C
                        Ha ha... Smaken är som baken... Men jag håller med.. De helröda är också fina.. Men återigen så är de med fifty-fifty finast, tycker jag..

                        Är bastarderna också lika mycket värda?

                        Ja, jag tycker att Körsbär är mer "knotiga" och inte så runda i formen som Crystal och WP.. Men färgmässigt är körsbärshonorna fina också.

                        Sen är det ju faktiskt så att vi är ju inte så många som har räkor ännu i Sverige och om vi inte försöker odla fram de bäst tecknade räkorna så lär ju inga vilja köpa ifrån Sverige sedan, inte ens svenskar...
                        Det är ju meningen att Crystal ska ha vitt också, annars kan man ju köpa Körsbär!?
                        Jag kommer att ha 3 kar för räkor. Det stora med fisk där mina mindre fint tecknade får gå. Svenskkaret där jag odlar fram Crystal med japanskt inslag (A-S) och japankaret där de med mycket vitt går (SS)..

                        Men än så länge medicinerar jag i stora karet så inga räkor går där nu förutom en rymling som mot alla odds har klarat sig... De livsstarka generna skulle man avla på (om man nu kunde få tag på den, gömmer sig i roten) fast den inte har så mycket vitt...
                        Senast redigerad av Katharina; 31 October 2007, 10:23.
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Radioaktiva Räkor
                          • May 2007
                          • 1760

                          Bastarder är ett undantag.

                          //C
                          With a licence to krill!
                          Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                            Bastarder är ett undantag.

                            //C
                            Ha ha.. Helröda Crystal är faktiskt också "bastarder" i den bemärkelsen att man har avlat för att få in vitt och de har förlorat det.. Som du sa tidigare så återgår ju en bastard till att se ut som viltfärgen.. En helröd Crystal får man ju ändå säga har tappat avsikten med framavlingen!?

                            Men jag håller med dig, de är fina och har också rätt att leva.. Precis som bastarder egentligen.. Men är det avsikten?! Iaf inte avel på dem och försvar för att de inte ses som "fina"...
                            Senast redigerad av Katharina; 31 October 2007, 11:24.
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • fredd
                              • February 2007
                              • 3360

                              vad kan man göra för att öka färgen på räkorna då?om det nu går dvs
                              www.frfoto.tk

                              Kommentar

                              • Katharina
                                • December 2006
                                • 4045

                                Ursprungligen postat av fredd
                                vad kan man göra för att öka färgen på räkorna då?om det nu går dvs
                                I ditt fall så är de ju så nya i sitt kar så de kanske inte ens har färgat ut riktigt än... Det vita var ju väldigt vitt iaf för att vara svenska Crystal. De japanska ser ju ut som om de vore målade vitt och rött.. Jätteklara färger... Våra svenska är väl inavlade från börjar och har gått ner till C om de nu inte var det från början..

                                Kosten och vattenvärdena påverkar ju skalet.. De mår bra av att ha ca 7 ph och 4 kh.. att få artemia eller cyklops för att det är små kräftdjur som innehåller kinitin eller vad det nu hette som räkorna bygger sitt skal av.. Jag har fått lära mig på Akvarielagret i Bromma att de behöver trärot för matsmältningen. Har jag glömt nått?

                                Sen får man ju försöka att killa t ex Patsuu under hakan och få köpa någon fin japan att para in med sina svenska Men han håller precis på att bygga upp ett 400 L räkparadis så nu har han ju så mycket plats att han inte säljer sina finare räkor...
                                Jag har precis kommit igång med mina japaner och har gått från 11 till minst 50, nu har jag 8 honor med rom men alla räklingar klarar sig inte, de är känsligare än de svenska.. Så småningom kommer jag att vara beredd att åtminstonde dela med mig av avkomma från svenska honor som blivit parade med japanska hanar... Men det dröjer ett tag till...
                                Ha dé bäst... Tina

                                Kommentar

                                Arbetssätt...