Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    Den här tråden lever verkligen sitt eget liv. Den är som en allmän blogg om räkor.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Sara1982
      • March 2005
      • 315

      hjälp...ångrar idag att jag inte följt tråden sen start men två dagars läsning inblandat med jobb mm. är jag klar och jag konstaterar att jag lyckats hamna i räkträsket jag med. Väldigt trevliga krabater =)
      Och så mycket jag lärt mig, blir att ta en promenad i naturen en vacker höstdag.

      Kommentar

      • Sintei
        • May 2006
        • 501

        Sökte lite på räkor och järn, men alla artiklar är några år gamla så jag tar upp frågan igen. Har ni märkt att räkor är känsliga för järn?
        www.akvascape.se - design i vattenvärlden

        Kommentar

        • Paatsu
          • December 2006
          • 294

          nya akvariet

          Köpte ett nytt akvarium och såhär ser det ut efter snart 2 månader.
          Håller samtidigt på med att fixa iordning ett annat som jag köpte förra veckan. 128L akvastabil med svart aluminiumram. Riktigt trevlig med den svarta färgen.
          Bifogade filer
          Redbee.se » // Johnny

          Kommentar

          • becky_be
            • August 2005
            • 473

            Nu ska jag äntligen utöka mitt räkbestånd. Har haft Red Cherry nu ett tag och till veckan kommer jag att få Crystal Red. Vad det är för klassning har jag ingen anning om, jag är bara glad att jag lyckats få tag på en annan sort än RC. Min lokal zoobutik har aldrig lyckats få hem någon annan sort, och nu ska de lägga ner. Men däremot lyckades jag hitta en säljare som kunde tänka sig skicka. Ska bli så härligt med att äntligen få fylla mitt kar som stått i beredskap snart ett år... Nu blir det ett till kar, och så jakt efter en annan sort. Kanske skulle jag testa Aquabid...
            @-{-{--
            Rebecca

            Kommentar

            • Leonard
              • January 2006
              • 2352

              Jo det är en grym tråd att läsa

              Än en gång, grymt fin burk Paatsu! Vilka graderingar på CR har du (inte bara denna burken) ?
              18år. . . . . .<¨,)))--{
              Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
              Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

              Kommentar

              • miiaoo
                • January 2006
                • 2815

                Ursprungligen postat av Paatsu
                Köpte ett nytt akvarium och såhär ser det ut efter snart 2 månader.
                Håller samtidigt på med att fixa iordning ett annat som jag köpte förra veckan. 128L akvastabil med svart aluminiumram. Riktigt trevlig med den svarta färgen.
                '

                'Snyggt med den minimalistiska stilen.
                Vad är det för växt? Det ser ut som javamossa, eller mossa i alla fall. Men hur får du den att sitta så snyggt i bottensubstratet. Aqua clay är ju inte superlätt att plantera i...
                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                Kika gärna in i min dagbok!

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Ursprungligen postat av Paatsu
                  Köpte ett nytt akvarium och såhär ser det ut efter snart 2 månader.
                  Håller samtidigt på med att fixa iordning ett annat som jag köpte förra veckan. 128L akvastabil med svart aluminiumram. Riktigt trevlig med den svarta färgen.
                  Riktigt snyggt
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Paatsu
                    • December 2006
                    • 294

                    Ursprungligen postat av miiaoo
                    '

                    'Snyggt med den minimalistiska stilen.
                    Vad är det för växt? Det ser ut som javamossa, eller mossa i alla fall. Men hur får du den att sitta så snyggt i bottensubstratet. Aqua clay är ju inte superlätt att plantera i...
                    Det är antingen singaporemossa eller taiwan, fick den med räkor från Asien.
                    Det är små akrylskivor mossan sitter lindat in. Sedan är bottensubstratet ADA Aquasoil, det liknar mer som bränt jord än lera. Mycket mjukare och tyngre.


                    Ursprungligen postat av Sonja
                    Riktigt snyggt
                    Tack blir nog snyggare när mossan växer till sig mer buskigare.
                    Redbee.se » // Johnny

                    Kommentar

                    • Paatsu
                      • December 2006
                      • 294

                      Tiden går snabbt har jag märkt.
                      Min första kull av mina japanska räkor börjar få sina egna nu.
                      3 av mina F1 är med rom.
                      Bifogade filer
                      Redbee.se » // Johnny

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        Den där ser ruggigt fin ut. Här ser man också bättre hur Aquasoilen ser ut.
                        Är den här honan fotad i ditt 80-literskar?
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • Paatsu
                          • December 2006
                          • 294

                          Ursprungligen postat av Sonja
                          Den där ser ruggigt fin ut. Här ser man också bättre hur Aquasoilen ser ut.
                          Är den här honan fotad i ditt 80-literskar?
                          Jupp, det är där alla snyggingar flyttas till, även dina honor ligger där nu.
                          Redbee.se » // Johnny

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            Bra att du inte har så mycket växter, lättare att flytta över räkor när man ser dom ordentligt sen när du fått yngel. Jag borde nog rensa lite växter i mina räkkar
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • Killer 21
                              • May 2007
                              • 60

                              Växter i all ära men jag har 6 Crystal Black i ett kar 2 honor och 4 hanar. Jag såg att bägge honorna bar på ägg & en dag kläktes dom med 3 dars mellan rum. I början såg ja dom små liven simma runt men så en dag värkade det som om alla hadde dött , lite besviken tänkte ja att det är sånt som händer.

                              Döm om min förvåning idag när jag skulle flytta dom vuxna räkorna till ett nytt kar när ja började plocka ut bort löven ock java mossan dök det upp mer ock mer räkor. Totalt blev det 31 5mm stora räk ynglingar som nu har plaserats i ett eget kar.

                              De vuxna är åter i ett tätt planterat kar där jag väntar på att de skall börja föröka sig.
                              Jag är inte synisk! Jag är synsk ja vet att det går åt helvete

                              Kommentar

                              • becky_be
                                • August 2005
                                • 473

                                En snabb fråga, går det bra att ha Ancistrus tillsammans med räkor? (Crystal Red). Jag har för mig det, men jag måste dubbelkolla, så att jag inte en dag upptäcker, den svåra vägen, att alla mina CR blivit mat...
                                @-{-{--
                                Rebecca

                                Kommentar

                                Arbetssätt...