Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    Det finns att beställa på guldfisken.se också. Men personligen tycker jag att det är lite dyrt där :/
    Räkbiten


    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      JBL har ett räkfoder som är betydligt billigare. Finns i två storlekar, gula burkar som heter Novo Prawn. Butiker som har JBL kan säkert ta in, det gör dom åt mig i alla fall
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • fredd
        • February 2007
        • 3360

        aquatic nature fanns på guldfisken, men det kändes lite dyrt.
        Jbs mat verkar jag inte hitta på någon hemsida dock.
        www.frfoto.tk

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          mina räkor ratade JBL-s foder....
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • landstrykeren
            • July 2006
            • 440

            Fick precis 14 Caridina cf. babaulti var. ´blue´ och ett gäng Melanoides tack vare nitra När jag stoppade i räkorna i ett väl inkört akvarium som huserat Boraras maculatus, så upptäckte jag 3 stycken yngel. Dubbel lycka alltså!

            Kommentar

            • fredd
              • February 2007
              • 3360

              mina räkor gömmer sig fortfarande mellan slimlinen och sido rutan. Jag och en polare satt och spekulerade ifall det kanske var för att dom har rom, för 2 av honorna har rom nämligen. Men kollar man där dom "gömt" sig så är det 2 med rom och 4-5stycken utan rom.
              En annan tanke är att dom kanske är vääldans ljus skygga? för jag lyste lite med mobil lampan på dom och då började dom röra sig igen, och 2 smet ut igen till karet.
              Vad tror ni?
              www.frfoto.tk

              Kommentar

              • miiaoo
                • January 2006
                • 2815

                Ursprungligen postat av fredd
                mina räkor gömmer sig fortfarande mellan slimlinen och sido rutan. Jag och en polare satt och spekulerade ifall det kanske var för att dom har rom, för 2 av honorna har rom nämligen. Men kollar man där dom "gömt" sig så är det 2 med rom och 4-5stycken utan rom.
                En annan tanke är att dom kanske är vääldans ljus skygga? för jag lyste lite med mobil lampan på dom och då började dom röra sig igen, och 2 smet ut igen till karet.
                Vad tror ni?
                Troligtvis så är det bara så att dom känner att dom är lite utsatta när dom är såpass få på så stor yta(63 liter per 10-15 räkor..) En jämförelse med mina CR och WP som är ett par hundra på samma yta som dina. Visst är det överlastat men dom trivs och är totalt oblyga. Ju fler dom är detso oblygare. Vänta tills rommen är kläckt så lär du få se dom på fler ställen..
                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                Kika gärna in i min dagbok!

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  Jag håller med...

                  Ursprungligen postat av miiaoo
                  Troligtvis så är det bara så att dom känner att dom är lite utsatta när dom är såpass få på så stor yta(63 liter per 10-15 räkor..) En jämförelse med mina CR och WP som är ett par hundra på samma yta som dina. Visst är det överlastat men dom trivs och är totalt oblyga. Ju fler dom är detso oblygare. Vänta tills rommen är kläckt så lär du få se dom på fler ställen..
                  Mina CR syntes inte alls lika mycket innan deras bebisar började växa upp se de blev lite flera än 10 st på 60 L..
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • fredd
                    • February 2007
                    • 3360

                    okok. Tänkte 10 är en bra start då akvariet är relativt ny startat och man vill ju inte överbelasta det direkt.
                    www.frfoto.tk

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Ursprungligen postat av fredd
                      okok. Tänkte 10 är en bra start då akvariet är relativt ny startat och man vill ju inte överbelasta det direkt.
                      Det är jättebra att börja lite försiktigt. Dom kommer att föröka sig om dom trivs, och synas mer.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • lmo
                        • June 2007
                        • 189

                        Ursprungligen postat av fredd
                        okok. Tänkte 10 är en bra start då akvariet är relativt ny startat och man vill ju inte överbelasta det direkt.
                        Du kommer snart att ha bra många fler än 10st, mina körsbärsräkor ynglar av sig som sjutton.
                        mvh
                        LMO
                        Min Zoon

                        Kommentar

                        • fredd
                          • February 2007
                          • 3360

                          hehe a dom kmr säkert para sig, om dom inte gömmer sig där hela tiden.

                          Sen har jag haft nitrit en gång i ett annat kar, och det räcker :P
                          www.frfoto.tk

                          Kommentar

                          • fredd
                            • February 2007
                            • 3360

                            hittade även en död räka igår, i nått gojsigt slajm som liknade sockervadd. Frågade om sockervaddet och det kunde vara snäckägg eller liknande, och sen är det väl normalt att någon räka stupar i början?
                            www.frfoto.tk

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              Ursprungligen postat av fredd
                              hittade även en död räka igår, i nått gojsigt slajm som liknade sockervadd. Frågade om sockervaddet och det kunde vara snäckägg eller liknande, och sen är det väl normalt att någon räka stupar i början?
                              Jo det är inte så ovanligt att någon räka dör i början. Men håll lite extra koll så du inte får nitrit. Dom är extra känsliga för dåliga vattenvärden och man kan lätt få lite problem med räkor i nystartade kar.
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              • miiaoo
                                • January 2006
                                • 2815

                                Jaha alla räk ioter!! Nästa fototävling är temat skaldjur!! Vilka har skickat in eller ska göra det?? Nu är ju verkligen chansen att visa vilka sötnosar vi har i karen!!
                                Jag har skickat in!

                                Hellre än bra får vara mitt motto! Men jag var ju tvungen eftersom det var räkor som är en del av temat..
                                Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                                Kika gärna in i min dagbok!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...