Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    Ursprungligen postat av Leonard
    fast drd har nog inte så många filterräkor i sitt kar

    Har 3 st som numera bor i nytt 310 liters istället för det gamla nu nerlagda 125 liters kubkaret.
    Sedan jag slängde ner rymmaren igen så har den stannat där....
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • Radioaktiva Räkor
      • May 2007
      • 1760

      Det läskiga med våran räka var att Marre gick upp mitt i natten och petade till räkan, som hon då trodde var ett löv hundarna släpat in eftersom att den va SNUSTORR, då var väl klockan kanske 2. När jag gick upp vid 5 så hittade jag räkfan halvkrälandes på golvet. Så dom verkar ju klara sig ett tag utanför vattnet.

      //C
      With a licence to krill!
      Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

      Kommentar

      • Leonard
        • January 2006
        • 2352

        Ursprungligen postat av drd
        Har 3 st som numera bor i nytt 310 liters istället för det gamla nu nerlagda 125 liters kubkaret.
        Sedan jag slängde ner rymmaren igen så har den stannat där....
        menade mer att jag inte trodde du hade så mkt yngel av dom

        Hoppas det funkar med dom nu då!
        Har du öppet kar? Jag börjar fundera på mitt eget. Dom kan ju klättra min min BTN och ut genom öppningen för sladdar som är ca 0.5cm ifrån där min BTN slutar från glasrutans ovankant... Kanske stoppa in en bit filtermatta bara, i öppningen ut för sladdar.
        18år. . . . . .<¨,)))--{
        Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
        Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          Nej men jag menar alla invånare..

          Ursprungligen postat av Leonard
          fast drd har nog inte så många filterräkor i sitt kar
          Alltså trivseln i största allmänhet... Om någon livsbetingelse inte är den bästa så tror jag att de försöker söka nya jaktmarker... Han kanske letade efter en fru?!
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • drd
            • March 2004
            • 5586

            Saknar lite täckglas på detta karet tyvärr så det underlättar ju för dom jävlarna när dom ska ut på upptäcksfärd !
            ________________________________________________

            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              Hejsan en liten rapport från mig:
              Mina Red bee/CR kom igång och förökade sig med bra fart, fram till för en månad sedan ungefär, då bytte jag vatten för några hade dött, men de fortsatte dö under flera dagar framöver; jag förlorade ungefär 30-40 stycken. Nu har jag ungefär 20-25 kvar, mestadels yngre exemplar, så vi får väl hoppas att anledningen var ålder+lite dåligt vatten i kombination med varandra. Nu verkar i alla fall alla må bra, någon enstaka till har väl dött, men inte 10-15 stycken som när det var som värst...

              Over and out!
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                Åhh va trist...

                Ursprungligen postat av tummen
                Hejsan en liten rapport från mig:
                Mina Red bee/CR kom igång och förökade sig med bra fart, fram till för en månad sedan ungefär, då bytte jag vatten för några hade dött, men de fortsatte dö under flera dagar framöver; jag förlorade ungefär 30-40 stycken. Nu har jag ungefär 20-25 kvar, mestadels yngre exemplar, så vi får väl hoppas att anledningen var ålder+lite dåligt vatten i kombination med varandra. Nu verkar i alla fall alla må bra, någon enstaka till har väl dött, men inte 10-15 stycken som när det var som värst...

                Over and out!
                Jag tror att det blir för smutsigt om man har många, hur stort kar var det??? Det hände mig iaf, jag har ett litet 30 L som räkorna frodades i och innan jag visste ordet av förlorade jag dräktiga honor och insåg att jag måste byta mer vatten och att det var mycket smuts i sanden (har engelsk sjösten)..

                Sen började jag förlora småttingar och insåg att de höll på att slå ihjäl varandra vid matning så det var för lite mat... Det gäller att hänga med när de börjar att bli många

                Nu har jag förlorat en kull japansmåttingar, tror jag.. Kan inte se dem, bara deras storasyskon.. Efter att jag bytte 30 % vatten.. Ska inte byta så mycket när jag har nyfödda småttingar... Crystal, alltså...
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • fredd
                  • February 2007
                  • 3360

                  köpte ett par körsbärs räkor igår 10-15stycken till mitt 63liters kar.
                  När jag släppte i dem igår sprang dom runt lite överallt och spanade, men sen efter 2-3 timmar fram tills nu har dom suttit mellan kanten av min slimline bakgrund och höger sido ruta i karet.
                  Hur kommer det sig?
                  Ph är 7.5 och tempen är 27grader.
                  Bifogade filer
                  www.frfoto.tk

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    Du har inga fiskar i karet som skrämmer undan dom? Annars så kommer dom nog fram när dom blivit mer hemmastadda i karet.
                    Karet ser väldigt nystartat ut. Håll lite koll så du inte råkar ut för nitrit. Mata väldigt sparsamt.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • fredd
                      • February 2007
                      • 3360

                      jag tänkte jag väntar en vecka eller 2 med fiskar. När jag köper fisk blir det nog 6-10st Galaxy rasbora. Jag matar extra försiktigt i detta karet, eftersom dom verkar väldans "allergiska" mot nitriten ;p.
                      Gillar dom när det är lite mörkare i karet? För där dom flesta gömt sig är det rätt mörkt. Var på jakt idag efter flytväxter, men fanns inte i några butiker jag besökte
                      www.frfoto.tk

                      Kommentar

                      • landstrykeren
                        • July 2006
                        • 440

                        Någon som vet ett bra ställe utomlands där man kan beställa räkor? Typ Tyskland eller nåt.

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          Ursprungligen postat av fredd
                          jag tänkte jag väntar en vecka eller 2 med fiskar. När jag köper fisk blir det nog 6-10st Galaxy rasbora. Jag matar extra försiktigt i detta karet, eftersom dom verkar väldans "allergiska" mot nitriten ;p.
                          Gillar dom när det är lite mörkare i karet? För där dom flesta gömt sig är det rätt mörkt. Var på jakt idag efter flytväxter, men fanns inte i några butiker jag besökte
                          Mjaaa... jo mina har flytväxter i alla kar, men det är väl inte nödvändigt. Om du vill ha räkyngel tror jag inte galaxyrasbora är den bästa fisken att stoppa ner i karet. Om karet är helt nystartat så vänta gärna lite längre ändå innan du stoppar ner något mer.
                          Senast redigerad av Sonja; 03 September 2007, 22:59.
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • fredd
                            • February 2007
                            • 3360

                            okok.
                            Förutom rasbora hade jag bara tänkt ha 2-3 äpplesnäckor och 2-3 zebra snäckor.
                            www.frfoto.tk

                            Kommentar

                            • fredd
                              • February 2007
                              • 3360

                              det finns tydligen ett räkfoder på burk, en svart burk. Som man beställer från någon hemsida, tror priset ligger på 120-130kr. Någon som vet vilket jag tänker på?
                              www.frfoto.tk

                              Kommentar

                              • evus
                                • September 2006
                                • 729

                                Kan det vara denna som jag använder?

                                Finns att köpa på många djuraffärer eller be dem att ta hem.....

                                This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                                Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                                Kommentar

                                Arbetssätt...