Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paatsu
    • December 2006
    • 294

    Ursprungligen postat av Katharina
    Hur går det med tjocka damen??? Kånkar hon på dem än?? Jag är inte alls avundsjuk

    Ja, det är lite krångligt med den där graderingen... Låter som ett charmigare system...
    Igår blev min 3e hona på smällen (Svart hona t o m).
    Första honan förväntas släppa sina rom slutet av nästa vecka.
    Lite jobbigt att jag ska åka iväg redan nästa helg, hoppas alla klarar sig värmen bara.
    Senast redigerad av Paatsu; 08 June 2007, 23:12.
    Redbee.se » // Johnny

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      Åhh...

      Ursprungligen postat av Paatsu
      Igår blev min 3e hona på smällen (Svart hona t o m).
      Första honan förväntas släppa sina rom slutet av nästa vecka.
      Lite jobbigt att jag ska åka iväg redan nästa helg, hoppas alla klarar sig värmen bara.
      Va kul!!!!!!!!! Jag börjar bli lite orolig att jag har sett fel på mina relativt unga japaner och att jag inte har så många honor för attans vad de simmar omkring...
      Jag tycker annars att det är mest hanarna som simmar omkring så nu blir jag lite osäker... Kanske har jag mest hanar Jag tyckte från början att det var 5 honor och 5 hanar och en yngre osäker, men nu tycker jag att alla utom 2 simmar omkring...

      Ja, ja de lever och frodas ju iaf...
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        En CR på en liten simtur.
        Bifogade filer
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Radioaktiva Räkor
          • May 2007
          • 1760

          Fin bild, man verkligen ser hur den svävar fram

          Sitter här och glor in i räkkaret efter yngel då jag såg att ena honan släppt rommen, men jag ser inte ett dyft Borde egentligen gå ut me hundar och förbereda mat till sambon...

          //C
          With a licence to krill!
          Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
            Fin bild, man verkligen ser hur den svävar fram

            Sitter här och glor in i räkkaret efter yngel då jag såg att ena honan släppt rommen, men jag ser inte ett dyft Borde egentligen gå ut me hundar och förbereda mat till sambon...

            //C
            Jag har märkt på mina räkor att de första yngeln i karen håller sig väldigt väl gömda. Sen när det sakta blivit fler räkor så blir också nya yngel mer orädda och man kan se dom allra minsta simma fritt så man ser dom tydligt.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • skivsamlaren
              • April 2007
              • 13

              Utöver mina ofärgade körsbärsräkor(?) jag haft sedan tidigare köpte jag för några dagarn sedan ytterliggare 3 större räkor (jag vet inte sort, men de är ganska stora)...
              Iaf, så verkar de ha förstått hur utfodringen i akvariet sker nu, för när jag släpper ner fodertabletter till mina malar springer de fram direkt, plockar upp tabletten, och flyr upp i den skyddande växligheten där corys och ancistrus inte kommer åt dem. Det ser iaf jäkligt rolig ut, när de plockar med sig maten! Haha!

              Vi får väl se om det kommer bli ett framtida problem..

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                Nu har mina Red bee/CR kommit igång på allvar!
                De är så många nu i olika storlekar att jag fått svårt att räkna dem! De är överallt!
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • Leonard
                  • January 2006
                  • 2352

                  Mina Körsbär har också kommit igång, känns ju inte så kul att "misslyckas" med RC
                  Ska nog skaffa nån roligare art snart tänkte jag mig och sätta i eget räkkar utan extra växtgödning. Allt för dem! Kanske nån mal bara
                  18år. . . . . .<¨,)))--{
                  Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                  Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • Radioaktiva Räkor
                    • May 2007
                    • 1760

                    Räkor är den nya innedrogen, och då skojar jag inte. Man vill ju bara ha mer och mer, flera arter och massa massa coola akvarier med dom i

                    //C
                    With a licence to krill!
                    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                    Kommentar

                    • chaotica
                      • May 2007
                      • 5

                      Hej på er allihopa!
                      Har äntligen tagit mig igenom 117 sidor av räkig fakta =)

                      Ska precis starta upp mitt räkakvarium (ett 28 liters) och har kollat mina vattenvärden, är det nått som är nått jag bör tänka på?

                      No3 - 10
                      No2 - 0
                      GH - >7d
                      Kh - 10d
                      Ph - 7,6

                      Har planer på körsbärsräkor eller Crystal Red (eller en blandning) vad kan ni rekomendera?

                      Kommentar

                      • Radioaktiva Räkor
                        • May 2007
                        • 1760

                        Starkt jobbat

                        Personligen tycker jag att Crystal är roligare att titta på, eller så kanske jag bara har exceptionellt tråkiga körsbärsräkor

                        //C
                        Senast redigerad av Radioaktiva Räkor; 17 July 2007, 13:44.
                        With a licence to krill!
                        Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                        Kommentar

                        • Emmma
                          • January 2007
                          • 340

                          Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor

                          Personligen tycker jag att Crystal är roligare att titta på, eller så kanske jag bara har exceptionellt tråkiga körsbärsräkor

                          //C
                          Håller med, har lika många körsbärsräkor som Crystal men ser knappt röken av dem. Hoppas de gör mer väsen av sig med tiden (fast jag har bara en hona som är vuxen). Crystal däremot är mycket trevliga att titta på! Full fart hela tiden!

                          Kommentar

                          • Christian78
                            • June 2007
                            • 26

                            Phu! Då har man lusläst 117 räkig fakta då, underbart bra tråd måste jag säga!
                            Är ny på detta forum och det här var den första tråden jag plöjde igenom.
                            Jag startade upp mitt räkkar på ~50L för ca 5 veckor sedan med 6 CR och 4 BC. Igår kväll hittade jag dom första 7 små räklingarna, snacka om små krabater! Har 5 honor till med rom så snart kommer det väl krylla av småttingar.
                            Hur som, ville bara säga hej till alla, kommer säkerligen bli en frekvent besökare.

                            //Christian
                            ---------------------------------------------------
                            Christian, 180L små asien fiskar, 50L räkkar CR och BC
                            ---------------------------------------------------

                            Kommentar

                            • Leonard
                              • January 2006
                              • 2352

                              Ursprungligen postat av chaotica
                              No3 - 10
                              No2 - 0
                              GH - >7d
                              Kh - 10d
                              Ph - 7,6
                              pH 7.6 är väl lite mkt för Crystal. Körsbär funkar det för, men inte Crystal tror jag
                              NO3 är väl också bra om man kan få ner lite, helst till 0, men det är nog iof ingen större fara med 10ppm. Om du vill vara säker så lägger du lite Zeolith i filtret, gör VB. GH är bra om det är högt, då finns det mkt (bla) Kalcium i vattnet som räkorna kan bygga upp sina skal utav och 10 GH är ju superbra!

                              Jag skulle nog också rekommendera Red Crystal efter vad jag hört. Dom verkar mer aktiva än någon annan räka och inte heller särskillt svåra
                              18år. . . . . .<¨,)))--{
                              Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                              Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                              Kommentar

                              • Katharina
                                • December 2006
                                • 4045

                                Hej, åhh va flitigt att läsa 117 sidor!!!

                                Ursprungligen postat av chaotica
                                Hej på er allihopa!
                                Har äntligen tagit mig igenom 117 sidor av räkig fakta =)

                                Ska precis starta upp mitt räkakvarium (ett 28 liters) och har kollat mina vattenvärden, är det nått som är nått jag bör tänka på?

                                No3 - 10
                                No2 - 0
                                GH - >7d
                                Kh - 10d
                                Ph - 7,6

                                Har planer på körsbärsräkor eller Crystal Red (eller en blandning) vad kan ni rekomendera?
                                Då har du säkert läst att trärötter, alkottar och bok eller eklöv drar ner PH till lite räkvänligare... Välkommen till räkträsket
                                Ha dé bäst... Tina

                                Kommentar

                                Arbetssätt...