Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leonard
    • January 2006
    • 2352

    Jo, det är ju ett alternativ! =)
    18år. . . . . .<¨,)))--{
    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
    Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      Ursprungligen postat av Leonard
      Finns de gula räkorna (samma art som RC) ute i handeln i Sverige ännu? Någon som sett dem någonstans ännu? Hoppas du lyckas med dina Kjell! =)
      Ja hoppas kan man ju - jag brukar dock inte ha tur med räkor. Vet förövrigt inte riktigt vad du menar - de gula räkor som jag har är ju som jag skrev ovan definitivt inte samma art som Red Crystal
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Mamma Mia
        • December 2004
        • 2504

        RC = Red Cherry = Körsbär...
        Always look at the bright side of life

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          Ursprungligen postat av Mamma Mia
          RC = Red Cherry = Körsbär...
          Tfp (tack för påpekandet eller taskiga förkortningar problematiska)
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • annika&isak
            • November 2006
            • 180

            Ursprungligen postat av Sonja
            Jätteskönt att du inte tog illa upp, jag var lite tveksam till att skriva om just såna kar eftersom jag vet att det är lite poppis
            Jag har inte läst något av Diana Walstad, så jag vet inte hur hon resonerar. Men det kan säkert funka om man har väldigt, väldigt lite "fisklast" i karet. Det skulle vara intressant att veta hur nitraten ligger i ett sånt kar.
            Hur länge hade du haft ditt igång?
            Nej folk har ju olika åsikter och uppfattningar och jag kan verkligen inte säga att jag har "rätt" (om det nu finns något rätt? fel finns det däremot många)

            På det här forumet är Diana Walstad moderator;
            Diana Walstad's low-maintenance, soil-based 'El Natural' method for keeping plants and fish.


            där kan man hitta mycket matnyttigt. hon är biolog och verkar ha koll på läget.

            jag har haft mitt igång sen januari i år, räkorna har bott där i drygt två månader, innan dess några platyyngel och en kampfisk, inga dödsfall hittills.

            men jag kan återkomma när jag har köpt nitrattest och kan se vad nivåerna ligger på.
            ------------------------------------
            112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
            37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

            Kommentar

            • Leonard
              • January 2006
              • 2352

              Vilken gradering tycker ni att dessa Black Crystal har? :




              Jag går efter dessa scheman:
              Transform your aquarium into a stunning underwater paradise with our quality products.

              Ausführliche Infos zu Crystal Red Garnelen - Haltung, Vermehrung, Fotogalerie, Tipps und FAQ's, Abgabe von Nachzuchttieren etc. - Crystal Red Bienengarnelen sind wohl die am schönsten gefärbten Süßwassergarnelen überhaupt...
              18år. . . . . .<¨,)))--{
              Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
              Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

              Kommentar

              • Mamma Mia
                • December 2004
                • 2504

                A eller B? Knepigt
                Always look at the bright side of life

                Kommentar

                • smokin
                  • January 2007
                  • 198

                  ja jag tror då att det är B de tillhör....men givet kan jag ha fel...fina var de i alla fall
                  Skaldjur är som en drog...man vill bara ha mer



                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    Crystal är dominanta gentemot Körsbär...

                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    De skulle vara mycket lätta att odla enligt odlaren så det låter ju som körsbär i så fall. Däremot verkar de vara ganska känsliga för nytt vatten - jag har nämligen inte sett röken av dom efter att jag släppte i dom medans red crystal-räkorna är framme "hela tiden"

                    Apropå diskussionen ovan så bytte den japanske odlaren (han var ursprungligen japan även om han bodde i Singapore) tämligen mycket vatten, han hade en rejäl golvpump till varje akvarium, och vattenet cirkulerade rejält.
                    Här hemma iaf.. Körsbären är svåra att få syn på och kommer sist fram och tar matresterna tillsammans med sniglarna... De har t om svårt att hävda sig gentemot unga Crystal...

                    Om man vill odla på Körsbär så tror inte jag att det är det ultimata odlingsvillkoret att ha dem tillsammans med Crystal även om det blir Körsbärsbebisar iaf...
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • Radioaktiva Räkor
                      • May 2007
                      • 1760

                      Jag skulle också säga B. För lite vitt för att vara A.

                      //C
                      With a licence to krill!
                      Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        Som jag har förstått det hela...

                        Så ska det vita inte vara genomskinligt utan helttäckande, de ska se nästan målade ut om de ska klassas som högre än B. Det är svårt att se på dina bilder men de ser lite genomskinliga ut.
                        Många av mina "svennar" har fått genomskinligt vitt även om de har fått ganska mycket vitt... Det är inte fint tycker jag, då är det bättre med de som har lite vitt men att det är helt vitt... Tycker jag.

                        Det är ju i betraktarens öga..

                        Jag tycker själv att A är den vackraste, riktiga polkagrisar.. Av japanerna som jag och Evus köpte fick jag 4 stycken sämre än S+ och 4 st bättre (SS- kallar jag dem för de är inte riktigt SS) Jag kommer alltså att odla extra på dessa SS- men personligen tycker jag bäst om de sämst klassade av dem jag fick så de får gå med mina "svennar" ett tag och förbättra den svenska stammen här hemma, utom den svarta för jag vill ha lite fler svarta japaner...

                        Kul det här
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Paatsu
                          • December 2006
                          • 294

                          Funderar nästan på att sloppa mitt graderingsystem som jag har på min sida och rikta mig in på att kalla räkorna efter sina "features"

                          De Leonard postade skulle jag kalla för 4bands räkor (dåligt täckta då).
                          Sedan finns Hinomaro (En röd prick vid ryggen, SS), No-Entry skylt, tigertand, V-band, vitkind, vitnos, vita/röda -fötter, vit svans etc.
                          Redbee.se » // Johnny

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            Hej Paatsu

                            Hur går det med tjocka damen??? Kånkar hon på dem än?? Jag är inte alls avundsjuk

                            Ja, det är lite krångligt med den där graderingen... Låter som ett charmigare system...
                            Senast redigerad av Katharina; 08 June 2007, 23:04.
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • Leonard
                              • January 2006
                              • 2352

                              Paatsu: vad blir 4bandsräka i C, B, A, S, SS, SSS ?
                              18år. . . . . .<¨,)))--{
                              Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                              Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                              Kommentar

                              • Paatsu
                                • December 2006
                                • 294

                                Ursprungligen postat av Leonard
                                Paatsu: vad blir 4bandsräka i C, B, A, S, SS, SSS ?
                                Om man bara kollar efter ifall de är 3band eller 4band så skulle 3band vara C eller B, och 4band A eller S. Det som skiljer är ju då hur bra täckta de är.

                                Men som sagt så föredrar jag mer och mer att bara kalla räkorna efter hur de ser ut.
                                Senast redigerad av Paatsu; 08 June 2007, 23:22.
                                Redbee.se » // Johnny

                                Kommentar

                                Arbetssätt...