Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annika&isak
    • November 2006
    • 180

    hej!

    nu har våra körsbärsräkor släppt rommen för andra gången, vad kan det bero på?

    har ca fyra honor som nästan jämt har äggfläckar och 4-5 hanar.
    Ska tilläggas att vi haft räkorna i ca 2 mån och att de var ganska små när vi fick dem.
    ------------------------------------
    112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
    37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

    Kommentar

    • Leonard
      • January 2006
      • 2352

      Ursprungligen postat av Sonja
      Däremot ger jag dom väldigt omväxlande mat som räkpellets, laxpellets, fryst artemia, räkmix, ibland lite nykläckt artemia och levande grindalsmask.
      Tips på vad räkorna verkar gilla? Jag har testat lite olika grerjer och kommit fram till att de verkar mest sugna på Aquatic Nature's Räkpellets och Ocean Nutrion's Spirulina flingor.

      Hinner räkorna verkligen fånga levande artemia? känns som att mina inte skulle göra det iaf... de skulle nog inte heller äta levande grindalmask tror jag.
      Vad är det för sorts laxpellets? Låter intressant, inte så dyrt heller. Vart köper man det och är det ett bra foder för räkorna?

      Jag ska testa med konserverad Majs och kokta gröna ärtor, kan tänkta mig att det kan bli en favourit för räkorna! =)
      18år. . . . . .<¨,)))--{
      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
      Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        Fryst Cyklops!!!

        Älskar alla mina... Även de nya från japan som var kinkiga med allt annat i början. Vanligt flingfoder är tydligen en favorit också, småsmulat och under ytan som till fiskyngel..
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          Ursprungligen postat av Leonard
          Tips på vad räkorna verkar gilla? Jag har testat lite olika grerjer och kommit fram till att de verkar mest sugna på Aquatic Nature's Räkpellets och Ocean Nutrion's Spirulina flingor.

          Hinner räkorna verkligen fånga levande artemia? känns som att mina inte skulle göra det iaf... de skulle nog inte heller äta levande grindalmask tror jag.
          Vad är det för sorts laxpellets? Låter intressant, inte så dyrt heller. Vart köper man det och är det ett bra foder för räkorna?

          Jag ska testa med konserverad Majs och kokta gröna ärtor, kan tänkta mig att det kan bli en favourit för räkorna! =)
          Jag kom på av en händelse att de gillar levandefoder. Har små pyttefiskar ihop med en del och dom fiskarna får enbart levandefoder som nykläckt artemia och grindalsmask. När jag matar med det blir räkorna som galna och simmar omkring bland fodret och försöker fånga så mycket det går. Jag har sett både tiger och CR hugga grindalsmask, klippa dom i bitar med sina små klor och stoppa in bitarna i munnen.

          Laxpellets/laxfoder hittade jag på en akvarieaktion. Det är sånt som odlad lax växer upp på. jag antar att det är ett väldigt kraftigt foder så dom får det inte så himla ofta.
          Mina Corys gillar det mycket också.

          Majs och ärtor är säkert smaskens för räkor. Skriv och berätta hur det går.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            Ursprungligen postat av annika&isak
            hej!

            nu har våra körsbärsräkor släppt rommen för andra gången, vad kan det bero på?

            har ca fyra honor som nästan jämt har äggfläckar och 4-5 hanar.
            Ska tilläggas att vi haft räkorna i ca 2 mån och att de var ganska små när vi fick dem.
            Hur menar ni med att dom släpper rommen? Går dom inte tiden ut, 3 veckor? Har ni fisk med räkorna, i så fall vilka fiskar?
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • annika&isak
              • November 2006
              • 180

              Ursprungligen postat av Sonja
              Hur menar ni med att dom släpper rommen? Går dom inte tiden ut, 3 veckor? Har ni fisk med räkorna, i så fall vilka fiskar?
              ja hm jag har ju kanske missuppfattat saken, men jag har fått för mig att körsbärsräkorna bär rommen under kroppen tills räklingarna kläcks?

              två ggr har nu istället honan/honorna (? jag kan inte se skillnad på dem) släppt/tappat rommen så den ligger i en klump i akvariet.

              vi har inga fiskar med räkorna, men däremot jättemånga små kanelbullesnäckor.
              ------------------------------------
              112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
              37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                En teori...

                Jag tycker att jag har märkt att mina räkor gillar strömmar i vattnet, inte storm men står pumpen och man sätter igång den så vaknar de till liv.. Jag tycker mig ha märkt att räkor utan pump mest sitter stilla och tråkar...

                En dräktig hona vädrar ju romen och vi har pratat om det här på Zoopet och den mest troliga teorin är att hon ska förhindra att romen möglar genom att se till att den genomluftas. För att det ska fungera bra så måste det ju finnas bra med syre i vattnet och räkan måste ju vara hjälpt av att vattnet cirkulerar...

                Jag pratade med Janne på Södermalms Akvarieaffär får just inte någon rom på sina och han har inga pumpar... I övrigt finns det ingenting som jag gör som inte Janne gör, jag är ju en ren amatör, utom möjligen att jag har haft större variation på kosten och att jag har Engelsk sjösten till mina...

                Kan det vara något sådant??? Det verkar jättekonstigt att mina ynglar som attan av alla sorter och vissa inte kan få några alls
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Paatsu
                  • December 2006
                  • 294

                  Kan det vara för att det är dåligt vattenkvalité?
                  Räkor blir stressade ifall det är dåligt vatten. Och gravida räkor är extra känsliga.

                  Är akvariet nystartad?
                  Du nämnde att du hade snäckor, hur många är "jätte många"? Snäckor bajsar rätt mycket och vattnet kan snabbt bli dåligt.
                  Du kan testa byta vatten 2 gånger i veckan i små mängder istället för stora vattenbyten.
                  Redbee.se » // Johnny

                  Kommentar

                  • evus
                    • September 2006
                    • 729

                    Ursprungligen postat av Katharina
                    Jag tycker att jag har märkt att mina räkor gillar strömmar i vattnet, inte storm men står pumpen och man sätter igång den så vaknar de till liv.. Jag tycker mig ha märkt att räkor utan pump mest sitter stilla och tråkar...

                    En dräktig hona vädrar ju romen och vi har pratat om det här på Zoopet och den mest troliga teorin är att hon ska förhindra att romen möglar genom att se till att den genomluftas. För att det ska fungera bra så måste det ju finnas bra med syre i vattnet och räkan måste ju vara hjälpt av att vattnet cirkulerar...

                    Jag pratade med Janne på Södermalms Akvarieaffär får just inte någon rom på sina och han har inga pumpar... I övrigt finns det ingenting som jag gör som inte Janne gör, jag är ju en ren amatör, utom möjligen att jag har haft större variation på kosten och att jag har Engelsk sjösten till mina...

                    Kan det vara något sådant??? Det verkar jättekonstigt att mina ynglar som attan av alla sorter och vissa inte kan få några alls
                    Jag tror inte att det beror på pump eller inte pump......... Jag har inga pumpar eller filter till mina 6 räkburkar och jag har fått yngel på samtliga sorter, av vissa som Cr och Wp hundratals. Det verkar som det kan vara svårt att få dem att klara sina första kullar men när de väl kommit igång så går det av bara farten

                    Lycka till! //Eva
                    This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                    Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      Nej, jag vet att du inte har pumpar...

                      Ursprungligen postat av evus
                      Jag tror inte att det beror på pump eller inte pump......... Jag har inga pumpar eller filter till mina 6 räkburkar och jag har fått yngel på samtliga sorter, av vissa som Cr och Wp hundratals. Det verkar som det kan vara svårt att få dem att klara sina första kullar men när de väl kommit igång så går det av bara farten

                      Lycka till! //Eva
                      Janne och jag pratade om det också...

                      Det är bara en tanke jag har!
                      Någonting gör du annorlunda än Janne iaf och varför jag nämde honom är ju för att han är en proffsakvarist och ändå får han inte till det där med räkor medan jag som är helt amatör lyckas jättebra

                      Han har i och för sig mycket sniglar i jämförelse med dig (men jag har också mycket sniglar) om det kan vara orsaken då, som Paatsu skrev...
                      Jag tycker mig iaf har märkt att räkorna blir gladare när det är lite rörelse i vattnet jämfört med om man har stillastående vatten, men du har inte märkt något sådant??

                      Du kan ju inte ha mer syre i vattnet iaf än vad Janne har för han har ju knökfullt med växter och det har ju inte du i alla karen..

                      Jo, jag tycker att de blir glada när jag byter eller fyller på mer vatten också...

                      Skumt det här, vi får slå våra kloka huvuden ihop
                      Senast redigerad av Katharina; 05 June 2007, 22:07.
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • Olivin
                        • July 2006
                        • 573

                        Jag skulle tippa att det är räkornas ålder som är den stora skillnaden.
                        Medlem i VAAF www.vaaf.se

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          En skillnad på hur Janne har sina räkor är mycket sparsamt med vattenbyten, sänkt ph, salttillsats och sparsamt med mat. Jag tror att det ligger där någonstans att de inte riktigt vill komma igång med förökningen.
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            Ja, vi pratade om det...

                            Ursprungligen postat av Sonja
                            En skillnad på hur Janne har sina räkor är mycket sparsamt med vattenbyten, sänkt ph, salttillsats och sparsamt med mat. Jag tror att det ligger där någonstans att de inte riktigt vill komma igång med förökningen.
                            Jag byter mer vatten, men jag har trärötter till mina som borde ha sänkt PH ganska bra, har inte kollat på ett tag för jag har inget test själv... Jag har inget salt till mina men Janne matar mer än vad jag gör.. Hans sniglar får resterna och om mina sniglar hinner ta resterna före räkorna så matar jag mindre nästa gång.

                            Akvarielagret i Bromma påstod att räkorna MÅSTE ha trärötter för matsmältningen så jag har regäla rötter till alla mina... Kan det vara det då???

                            Olivin: Mina stora gamla honor bär rom till den dan de dör. Men jag har så pass många att jag inte kan bedömma hur stora kullarna blir i slutändan men romen är mörk och befruktad iaf...
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • annika&isak
                              • November 2006
                              • 180

                              Ursprungligen postat av Paatsu
                              Kan det vara för att det är dåligt vattenkvalité?
                              Räkor blir stressade ifall det är dåligt vatten. Och gravida räkor är extra känsliga.

                              Är akvariet nystartad?
                              Du nämnde att du hade snäckor, hur många är "jätte många"? Snäckor bajsar rätt mycket och vattnet kan snabbt bli dåligt.
                              Du kan testa byta vatten 2 gånger i veckan i små mängder istället för stora vattenbyten.
                              Det är ett lowtech så jag byter väldigt lite vatten ca en gång varannan var tredje vecka. håller dock koll på vattenvärdena såklart och har ingen nitrit och ph-värdet ligger konstant på 7,5. och jag har ett filter.

                              snäckorna är i storleken ca 1,5 till 2 mm och sitter lite överallt.
                              akvariet var igång med platyyngel i cirka två månader innan räkorna fick flytta in.
                              ------------------------------------
                              112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
                              37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

                              Kommentar

                              • annika&isak
                                • November 2006
                                • 180

                                Ursprungligen postat av evus
                                Jag tror inte att det beror på pump eller inte pump......... Jag har inga pumpar eller filter till mina 6 räkburkar och jag har fått yngel på samtliga sorter, av vissa som Cr och Wp hundratals. Det verkar som det kan vara svårt att få dem att klara sina första kullar men när de väl kommit igång så går det av bara farten

                                Lycka till! //Eva
                                Ja de var ju så små och hade inte ens färgat ut när de kom till mig så då kanske det beror på det då? Får avvakta helt enkelt...
                                ------------------------------------
                                112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
                                37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...