Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    Jag har Posthorn med mina räkor...

    .. och de äter inte upp dem... Jag har flera sorters sniglar, en mindre som jag inte vet vad den heter och flera sorters räkor som aldrig rör några sniglar...

    Är det inte att sniglarna har dött och sedan har räkorna ätit upp resterna?!

    Janne på Södermalms Akvarieaffär berättade för mig att man kan ha sniglarna som en "varningssignal", om de kryper upp ur karet och envist kryper tillbaka om man petar ner dem så kryper de upp igen, då tar det ett par dagar och sen börjar fiskarna att dö.. Så de är tydligen känsliga för vattenkvalitén.. Eller om du kan ha för dåligt med kalk eller vad det nu heter som de bildar skal av??!

    Tråkigt
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Leonard
      • January 2006
      • 2352

      jag har också en del snäckor: Physia, Posthorn, Hornsnäckor, Zebrasnäckor med mina RC och inget har hänt med dom under 2-3 veckors tid. Jag har väldigt svårt att tro att räkorna skulle kunna anfalla snäckorna! Visserligen sitter räkorna på skalen och äter alger, men de dödar inte snäckorna och äter deras kropp (levande)!
      18år. . . . . .<¨,)))--{
      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
      Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

      Kommentar

      • smokin
        • January 2007
        • 198

        idag har en av mina körsbärsräkor fått räklingar...såååå kul.....jag har mina räkor tillsammans med molly och platy yngel..så jag löste det hela med att skaffa en yngel bur en sådan i nät..slängde i en liten rot o sen i med de tre som bär rom..o nu ikväll såg jag första ynglet...super skoj..
        Skaldjur är som en drog...man vill bara ha mer



        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          Ursprungligen postat av smokin
          idag har en av mina körsbärsräkor fått räklingar...såååå kul.....jag har mina räkor tillsammans med molly och platy yngel..så jag löste det hela med att skaffa en yngel bur en sådan i nät..slängde i en liten rot o sen i med de tre som bär rom..o nu ikväll såg jag första ynglet...super skoj..
          Det där låter som en bra lösning. Kul, grattis
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            Ursprungligen postat av CBR
            Hade ingen aning om att räkor åt snäckor. Jag hade ett 30-40 tal posthornssnäckor för ett par veckor sedan, nu har mina körsbär ätit upp alla. Senast igår såg jag ett gäng räkor på knappa centimetern som pillade ur den största snäckan som hade en omkrets på lite över 3 cm.
            Nej jag är helt övertygad om att räkor inte äter levande snäckor. Däremot städar de nog undan självdöda snäckor. Jag har massor av posthorn och annat i alla mina räkkar och snäckorna minskar inte
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • smokin
              • January 2007
              • 198

              Ursprungligen postat av Sonja
              Det där låter som en bra lösning. Kul, grattis

              ja det verkar funka väldigt bra faktist...man vill ju inte att de ska bli fiskmat..
              Skaldjur är som en drog...man vill bara ha mer



              Kommentar

              • CBR
                • January 2005
                • 292

                Ursprungligen postat av Sonja
                Nej jag är helt övertygad om att räkor inte äter levande snäckor. Däremot städar de nog undan självdöda snäckor. Jag har massor av posthorn och annat i alla mina räkkar och snäckorna minskar inte
                Hos mig är det annorlunda, jag har sett det ett flertal gånger hur de vänder upp och ner på skalen och drar ut sniglarna som de sedan sitter och tuggar i sig. Innan räkorna började föröka sig gjorde posthornssnäckorna detsamma, men när räkorna nu har passerat 50 strecket så har snäckorna inte en chans. Jag kan lova er, de äter verkligen upp dem.
                The Zone

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Om du säger det så. Det är ju du som ser hur dina räkor beter sig Men jag har massvis med posthorn i alla kar, bl a i ett 120-liters med crystal red. Räkorna är säkert 100-200 till antalet och snäckorna minskar inte.
                  Fast nu kom jag på en ev förklaring. Kanske jag matar mer än du gör, så att både mina räkor och snäckor får mycket mat. Om dom får mindre med mat tror jag att räkorna tar allt och snäckorna svälter. Sen kanske hungriga räkor kan ge sig på snäckorna. Tror du det kan vara en möjlig förklaring?
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • CBR
                    • January 2005
                    • 292

                    Ursprungligen postat av Sonja
                    Om du säger det så. Det är ju du som ser hur dina räkor beter sig Men jag har massvis med posthorn i alla kar, bl a i ett 120-liters med crystal red. Räkorna är säkert 100-200 till antalet och snäckorna minskar inte.
                    Fast nu kom jag på en ev förklaring. Kanske jag matar mer än du gör, så att både mina räkor och snäckor får mycket mat. Om dom får mindre med mat tror jag att räkorna tar allt och snäckorna svälter. Sen kanske hungriga räkor kan ge sig på snäckorna. Tror du det kan vara en möjlig förklaring?
                    Det kan var en förklaring till beteendet. Jag tycker att det känns svårt att beräkna mängden mat när man inte har en uppfattning om hur många räkor som finns. Jag brukar slänga ner en 10-15 räkpellets varje kväll, men det kanske är för lite då.
                    The Zone

                    Kommentar

                    • Leonard
                      • January 2006
                      • 2352

                      Undrar om jag är för snål med maten jag bruka lägga ner ca 5 granulat korn 2-3ggr/vecka till mina 13 Körsbär + snäckor. Jag är lite rädd för nitriten och tror iof att det borde finnas en massa annat att äta, men det gör det kanske inte?
                      18år. . . . . .<¨,)))--{
                      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                      Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        Dom äter ju en del alger och knaprar på vissa växter som t ex spikblad.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          Åhh, det är nog därför...

                          Ursprungligen postat av CBR
                          Det kan var en förklaring till beteendet. Jag tycker att det känns svårt att beräkna mängden mat när man inte har en uppfattning om hur många räkor som finns. Jag brukar slänga ner en 10-15 räkpellets varje kväll, men det kanske är för lite då.
                          På Akvarielagret sa de 1-2 pellets till 10 vuxna räkor. Om du har 200 st vuxna så ska du alltså ha i 20-40 pellets.. När jag gav mina 60 vuxna, 50 ynglingar och ??? småttingar 10 pellets om dagen så var det regelrätt slagsmål och jag märkte att ynglen minskade i antal. Nu har jag flyttat 50 vuxna till stora karet och har kvar 10 gravida honor, ynglingarna och bebisarna - då räcker ca 5-7 pellets...

                          Svårt det där...
                          Men om de slåss så är det för lite och om det ligger kvar så är det för mycket... Går de med fisk så behöver de mindre än om de går enbart med andra räkor...

                          Så har jag fått lära mig/uppfattat det, vad säger ni andra??? Kan det stämma???
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • Jonaflax
                            • April 2007
                            • 73

                            Jag såg faktiskt en av mina körsbär brottas med en snigel igår. Fast räkan var så liten att snigeln kom undan.

                            Kommentar

                            • Radioaktiva Räkor
                              • May 2007
                              • 1760

                              Vilka mördarräkor du verkar ha, kan ju nästan göra en skräckfilm ;P
                              With a licence to krill!
                              Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                              Kommentar

                              • Sonja
                                • October 2003
                                • 7357

                                Det står på burkarna med räkpellets att man kan ge räkorna ett pellets/räka och dag. Det gäller nog fullvuxna räkor då. Men då gäller nog det när de inte får annat som komplement.
                                Men mina räkor får inte mat riktigt varje dag. Däremot ger jag dom väldigt omväxlande mat som räkpellets, laxpellets, fryst artemia, räkmix, ibland lite nykläckt artemia och levande grindalsmask.
                                Alltid nyfiken!
                                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...