Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Radioaktiva Räkor
    • May 2007
    • 1760

    Ursprungligen postat av Blissan
    Jag är så jätteglad för jag har fullständig babybom i mitt Crystal Black kar,det bara kryllar av små räklingar i flera generationer och "mammorna" går runt med rom igen och är verkligen jättetjocka och stora. Nu har en del av räklingarna blivit Crystal Red, och en del mkt fint tecknade. Vad gör man? Tror jag hört att Crystal Black ska vara dominant men är osäker.Om de röda parar sig borde det väl bli röda barn,eller? Bör man sätta de röda för sig så att det inte blir Crystal Red av alltihop i slutändan?Det vill jag ju inte. Hörde att man kan förbättra teckningen på Crystal Red genom att para in Crystal Black. Någon som vet?
    Svart är alltid dominant.

    För att göra det enkelt kallar vi svart arvsanlag för B och rött för R.

    BR parar sig med RR; får både BR och RR-räklingar. (Svarta och röda)
    BR parar sig med BR; får BB, BR och RR-räklingar. (Svarta och röda)
    BB parar sig med BR; får enbart BR och BB-räklingar. (Svarta)
    BB parar sig med BB; får enbart BB-räklingar. (Svarta)
    RR parar sig med RR; får enbart RR-räklingar. (Röda)

    Sjukt intressant med räkgenetik

    Teckningen verkar vara beroende på föräldradjuren så du kan nog vänta dig en liknande teckning som föräldradjuren, oavsett färg.
    Senast redigerad av Radioaktiva Räkor; 22 May 2007, 12:30.
    With a licence to krill!
    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

    Kommentar

    • hedde73
      • February 2007
      • 91

      Håller på o renoverar äldsta dotterns rum o har nu fått för mig att hon skall få ett litet räkkar i sitt rum när det är klart. Rummet är ganske litet och därför undrar jag lite hur jag skall gå till väga.
      Jag har hittat ett jättesnyggt kar som är som ett halvt åttakantigt med en plan baksida som man kan ställa mot en vägg. Skulle gissa att det är på ung. 20-30 liter.
      Vad kan ma ha för räkor tillsammans utan att det blir konstiga korsningar, har idag 4 Red Crystal i det vanliga akvariet. Hur skall man göra med filtrering o så, så att ev. yngel inte sugs in i pumpen, eller skall amn ha en annan lösning.
      Växter, rötter o.s.v.
      Tacksam för alla tips ni har att dela med er av.

      /hedde

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        Ursprungligen postat av hedde73
        Håller på o renoverar äldsta dotterns rum o har nu fått för mig att hon skall få ett litet räkkar i sitt rum när det är klart. Rummet är ganske litet och därför undrar jag lite hur jag skall gå till väga.
        Jag har hittat ett jättesnyggt kar som är som ett halvt åttakantigt med en plan baksida som man kan ställa mot en vägg. Skulle gissa att det är på ung. 20-30 liter.
        Vad kan ma ha för räkor tillsammans utan att det blir konstiga korsningar, har idag 4 Red Crystal i det vanliga akvariet. Hur skall man göra med filtrering o så, så att ev. yngel inte sugs in i pumpen, eller skall amn ha en annan lösning.
        Växter, rötter o.s.v.
        Tacksam för alla tips ni har att dela med er av.

        /hedde
        Det låter som ett bra akvarium för bara räkor. Lagom storlek och formen gör att ni nog kommer att se räkorna ordentligt.

        Filterlösningen kan se ut på olika sätt.
        En del kör helt filterlöst. Jag har det i ett räkkar och det funkar, men i alla andra räkkar har jag filtrering och det känns för mig lite tryggare.
        Vad man får titta på är hur insugen i filtren ser ut. Räkor söker aktivt vägar att krypa in i filtren för att komma åt filtermulmen (den bruna guckan som ansamlas på filtermatrialet).
        Mina favoritfilter är dels små ryggsäcksfilter, som hängs på kanten på karet. Dom funkar inte på alla kar, det beror på hur täckglasen och kanten på karet ser ut. På dom filtren har jag skyddat insuget med en bit finporig filtermatta som också fungerar som ett extra förfilter.
        Annars är enkla luftdrivna skumgummifilter väldigt bra, men då behövs en luftpump också.
        I en del andra kar jag jag Fluvals minsta innerfilter som heter +1. Det blir lite fart på vattnet och jag brukar trä över en bit nylonstrumpa över så att inte räkorna kryper in. Men det sätter igen rätt fort för att nylonstrumpan nog är lite väl finmaskig. Kanske man kan sy ett fodral av nylonväv eller myggnät kanske?
        En nackdel till med motordrivna innerfilter är att de värmer upp vattnet lite. bra på vintern, mindre bra på sommaren. Man behöver knappast någon extra värmare om det inte är så att man har väldigt svalt inne på vintrarna.

        Tänker du flytta Crystal black till det nya karet? Om du gör det kan du ha Red cherry/körsbär eller White pearl tillsammans med CR.
        Om du vill ha något nytt så är det så att körsbär och White pearl korsar sig och i princip "de andra" korsar sig, utom den gröna räkan (babaulti).
        Med "de andra" menar jag CR, BC, humlor och tiger.
        Men varför vill du blanda sorter?

        Ganska finkornig sand är bra, och någon liten rot. Höstlöv på botten, t ex ek eller bok, lite javamossa, flytväxter och andra småväxter som små varianter av Cryptocoryne. Om karet är lite högre kan du ha lite vallisneria, men då får du rensa ofta när dom sätter fart.
        det är bara att prova sig fram lite.

        Men ha inte bråttom att stoppa ner räkorna i nystartat kar. Starta det och ha gärna i några posthornssnäckor om du får tag i. Ner med några få tåliga startfiskar och låt karet helt gå så i en månad innan du byter ut fisk mot räkor.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • hedde73
          • February 2007
          • 91

          Tack Sonja för ett mycket utförligt svar. Kommer nog köra med CR räkor och då kan jag även ha Crystal black om jag förstod dig rätt, isåfall, blir det dessa två jag kommer köra på, ev. endast CR, vi får se. Först skall jag bli färdig med rummet.

          /hedde

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            Crystal red och Black crystal är samma räka med olika färg. Det svarta dominerar, så om du blandar så korsar dom sig men det är egentligen inget problem.
            Dom som färgavlar CR brukar korsa in BC för att få nya gener och förhoppningsvis bättre färg.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • MagicFingers
              • November 2003
              • 3136

              Ursprungligen postat av Sonja
              Men ha inte bråttom att stoppa ner räkorna i nystartat kar. Starta det och ha gärna i några posthornssnäckor om du får tag i. Ner med några få tåliga startfiskar och låt karet helt gå så i en månad innan du byter ut fisk mot räkor.

              om man VILL ha bråttom så kan man använda gammalt substrat från ett kar som är igång samt filtermedia
              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

              Nunc Est Bibendum

              Kommentar

              • swen frank
                • January 2007
                • 59

                Nu har det hänt
                Igår när jag kollade mitt akvarium med black crystel så såg jag äntligen små små svartrandiga polkagrisar ca 2 mm stora såg cirka 10 och det är ett 45liters akvarium med massor av växter Så det finns nog fler mina honor haft rom förrut men det har inte blivit nåt Får kolla mer sen det var ju 5 honor som hade rom hoppas de fick yngel allihop
                Swen

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Ursprungligen postat av swen frank
                  Nu har det hänt
                  Igår när jag kollade mitt akvarium med black crystel så såg jag äntligen små små svartrandiga polkagrisar ca 2 mm stora såg cirka 10 och det är ett 45liters akvarium med massor av växter Så det finns nog fler mina honor haft rom förrut men det har inte blivit nåt Får kolla mer sen det var ju 5 honor som hade rom hoppas de fick yngel allihop
                  Swen
                  Grattis! Vad kul Dom är fenomenala på att hålla sig gömda i början.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Leonard
                    • January 2006
                    • 2352

                    Swen: Jäklar vad kul

                    själva har mina första RC släppt ner rommen idag! Hår lång tid tar det tills yngeln borde kläckas, fr o m att de släpper ner äggen och håller under buken?
                    Mina RC's rom är inte alls gul, den är nästan helt genomskinlig, med lite grummel i, är dom verkligen befruktade då? Räkhonorna håller ju fortfarande kvar äggen, och om dom skulle vara döda, så skulle väl mammorna släppa äggen ?
                    18år. . . . . .<¨,)))--{
                    Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                    Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • swen frank
                      • January 2007
                      • 59

                      Ursprungligen postat av Sonja
                      Grattis! Vad kul Dom är fenomenala på att hålla sig gömda i början.
                      Ja dom gömmer sig bra i grönskan jag vill ju inte gallra än heller Jag skulle säkert gallra bort nån liten polkagris Du vet väl att få får några exemplar sen säg bara till
                      Swen

                      Kommentar

                      • swen frank
                        • January 2007
                        • 59

                        Ursprungligen postat av Leonard
                        Swen: Jäklar vad kul

                        själva har mina första RC släppt ner rommen idag! Hår lång tid tar det tills yngeln borde kläckas, fr o m att de släpper ner äggen och håller under buken?
                        Mina RC's rom är inte alls gul, den är nästan helt genomskinlig, med lite grummel i, är dom verkligen befruktade då? Räkhonorna håller ju fortfarande kvar äggen, och om dom skulle vara döda, så skulle väl mammorna släppa äggen ?
                        Jag tror mina BC gick ungefär 4 veckor
                        Swen

                        Kommentar

                        • Radioaktiva Räkor
                          • May 2007
                          • 1760

                          Åh vi väntar RC vilken dag som helst, honan har gått med rom i uppemot fyra veckor nu
                          With a licence to krill!
                          Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                          Kommentar

                          • Leonard
                            • January 2006
                            • 2352

                            fast det ska ju ta 3 veckor för CR att få yngel fr o m att man ser äggfläcken
                            18år. . . . . .<¨,)))--{
                            Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                            Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              Ursprungligen postat av Leonard
                              fast det ska ju ta 3 veckor för CR att få yngel fr o m att man ser äggfläcken
                              Nej, äggfläcken är den fläck som syns under nackskölden på honorna. Nu vet jag inte riktigt hur lång tid det tar innan rommen är klar för befruktning från du kan se den, men det är felra veckor i alla fall, men när den sen är befruktad och har vandrat ner till under stjärten så tar det tre veckor för Red cherry/White pearl och fyra veckor för Crystal red/Black crystal innan rommen kläcks.
                              Men jag har en känsla av att en del räkor kan gå längre innan kläckning också. Kanske beror det på temp i karet.
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              • CBR
                                • January 2005
                                • 292

                                Hade ingen aning om att räkor åt snäckor. Jag hade ett 30-40 tal posthornssnäckor för ett par veckor sedan, nu har mina körsbär ätit upp alla. Senast igår såg jag ett gäng räkor på knappa centimetern som pillade ur den största snäckan som hade en omkrets på lite över 3 cm.
                                The Zone

                                Kommentar

                                Arbetssätt...